حمایت از هویت ایرانی اسلامی در ساخت مدارس/ ساخت ۲ هزار و ۲۲۰ مدرسه توسط بنیاد برکت

مدیرعامل بنیاد برکت گفت: از طرح های ایرانی اسلامی در ساخت مدارس حمایت می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت در دومین رویداد ملی مدارس آینده در دانشگاه تهران گفت: ایده مدارس آینده از سازمان نوسازی مدارس بود و ما با توجه به دغدغه هایی که وجود دارد، این کار را آغاز کردیم و می دانیم که سرعتی که آموزش در دنیا دارد با سرعت ما همخوانی ندارد. ما در حوزه مدرسه سازی جدید کمی عقب هستیم. باید برای رشد و پیشرفت کشور از ظرفیت های داخلی استفاده کنیم. یکی از بخش هایی که بنیاد برکت بیشتر در آن فعالیت داشته است، ساخت مدارس است.

حمایت از هویت ایرانی اسلامی در ساخت مدارس/ ساخت ۲ هزار و ۲۲۰ مدرسه توسط بنیاد برکت

حمایت از هویت ایرانی اسلامی در ساخت مدارس

ترکمانه تصریح کرد: با توجه به تاکیدات امامین انقلاب معماری اسلامی در ساختمان ها که ساخته می شود، مد نظر قرار نگرفته است. در مدارس آینده بحث نوآورانه و ایده های خلاق و همچنین هویت اسلامی ایرانی مدارس مورد حمایت قرار می گیرد. در این همایش طرح های بسیار خوبی ارایه شده و سازمان نوسازی مدارس موضوع استفاده از این طرح ها را در ساختار مدارس استاندارد با تنظیم آیین نامه ها در خروجی جلسات خود لحاظ کند.

وی تاکید کرد: هویت از مهمترین ساحت های کالبدی در ساختار ساختمانی مدارس است که باید در ساختمان آن لحاظ شود. در گذشته ساختمان های مدارس در مجموعه های عمومی بود که البته در این مکان ها هم باید هویت ایرانی اسلامی لحاظ شود.

در ادامه این مراسم، حمیدرضا خان محمدی، رییس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس  گفت: یک میلیون معلم خوش فکر و خلاق از معلمان برجسته آموزش و پرورش هستند که این ظرفیت فرصت مناسبی برای تحول عمیق در مدارس است.

خان محمدی یادآور شد: در این همایش ۱۷۰ طرح ارسال شده که ۵۳ درصد از آنها به مرحله داوری رسیده است و نوید اتفاق خوبی را در آینده دارد. امیدواریم با توجه به فضا و سرعتی که ایجاد شده است، تعداد طرح ها در آینده گسترش یابد. در حوزه سامانه های نوین آموزشی و فضای آموزشی بچه ها پنج طرح معرفی شده. همچنین در حوزه تجهیزات آموزشی ۱۶ طرح، در حوزه سازه ۱۳ طرح معماری در همایش مدارس آینده تایید شدند.

حمایت از هویت ایرانی اسلامی در ساخت مدارس/ ساخت ۲ هزار و ۲۲۰ مدرسه توسط بنیاد برکت

۴۰ درصد از نظام جمهوری اسلامی ایران متعلق به آموزش و پرورش است

رییس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد: در حوزه سکوها و پلتفرم ها ۳۱ طرح، در حوزه نرم افزار آموزشی ۳۵ طرح به این همایش معرفی شده است.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد از نظام جمهوری اسلامی ایران متعلق به آموزش و پرورش است. این عدد تحول آفرین است. فناوری ها امروز با سرعت در حال رشد هستند و ما باید تاثیر آنها را دریافت کنیم. اوج استفاده از فناوری های نوین باید در تعامل و مشارکت در بستر اجتماعی مد نظر قرار گیرد. ما نمی توانیم بستر اجتماعی را برای تربیت حذف کنیم. در دوران کرونا این اتفاق رخ داد اما کودکان در کنار یکدیگر یادگیری بیشتری دارند.

مدرسه قلب محله است

وی خاطرنشان کرد: مدرسه قلب محله است و تمام اقشار جامعه در آن حضور دارند. آگاهی و پیشرفت در قلب مدرسه است. با این نگاه اصلی ترین محور معماری مدرسه است. در این همایش قریب به ۱۰ طرح برای انحلال مدرسه در قلب محله رسیده است تا تمام افراد محله نقشی در تعلیم و تربیت پیدا کنند و این رویکرد نوین در سند تحول آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه هر مدرسه ۱۵ تا ۲۰ معلم را در خود دارد، خاطرنشان کرد: این افراد منشأ تحول و تطبیق پذیری هستند و باید تمام ابعاد رشد را مد نظر قرار دهند. هر چقدر مدرسه مردمی تر باشد، بیشتر تقویت می شود. وقتی مردم برای مدرسه پای کار بیایند، همان گونه که خیرین پای کار آمدند و ۱۰۰ مدرسه را ساختند، تحولی عظیم رخ خواهد داد.

رییس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس گفت: در میان طرح ها ۱۰ طرح برگزیده از یک طرح های دانش آموزی است که بسیار موجب خرسندی است. آینده و فناوری به سرعت در حال تغییر است و در فضایی هستیم که نمی توانیم خود را با آینده تطبیق دهیم زیرا سرعت فناوری ها بسیار بالاست.

در برنامه هفتم توسعه ۲۰۰ مجتمع اموزشی بزرگ مقیاس پیش بینی شده است

وی گفت: باید سرعت رشد خود را با نیازها و فرآیندهای آینده تطبیق دهیم و از این موارد عقب نمانیم. در برنامه هفتم توسعه ۲۰۰ مجتمع بزرگ مقیاس برای آینده پیش بینی شده است که در پنج سال آینده انشاءالله محقق می شود.

وی گفت: توجه به مدرسه آینده در سه بطن انجام می شود؛ فضا، تجهیزات و تربیت معلم و بطنی دیگر کتب درسی. معلم باید به آینده توجه و آن را ترسیم کند و بعضا نگاهی فراتر از آینده پژوهی و آینده نگاری داشته باشد. متونی که در اختیار کودکان قرار می گیرد به عنوان اصلی ترین متن برای تربیت آینده است.

وی گفت: اگر می خواهیم به آینده فکر کنیم یا مدارسی برای آینده بسازیم و تجهیز کنیم باید به این سه وجه توجه داشته باشیم و سایر ارکان را حول این سه محور تنظیم کنیم. این سه نبض باید با هم کار کند تا مدارس برای آینده آماده شوند.

ساخت ۲ هزار و ۲۲۰ مدرسه توسط بنیاد برکت

در ادامه این همایش، عسکری، معاون اجتماعی و استان های ستاد اجرایی فرمان امام با تشکر از همکاری خیرین در ساخت مدارس گفت: خیرین مدرسه سازانی هستند که هرچه می کنند، باقی می ماند. ما در موضوع مدارس فردا خیلی توجه نکرده ایم و معمولا عمر دولت ها هشت ساله است که البته عمر برخی از مدیران زیر چهار سال است و چون عمر مدیران کم است، نگاه آنها نیز کوتاه مدت است و این آسیب در آموزش و پرورش جدی است که باید در مدارس فردا دیده شود. مدارس فردا باید با نگاه به فردا ساخته شود.

حمایت از هویت ایرانی اسلامی در ساخت مدارس/ ساخت ۲ هزار و ۲۲۰ مدرسه توسط بنیاد برکت

وی گفت: ما نقش حامی و کمک کننده به مردم را داریم و در کنار آنها هستیم. در ساخت مدارس آینده باید از موضوع تکنولوژی در آنها بهره برد. بنیاد برکت تاکنون دو هزار و ۲۲۰ مدرسه ساخته است که افق ما ساخت سه هزار و ۲۰۰ مدرسه است که امیدواریم همگی بتوانیم این عدد را تحقق دهیم و این عدالت آموزشی را در تمام کشور آماده کنیم. بنیاد برکت (ستاد اجرایی فرمان امام) آماده همکاری های همه جانبه با آموزش و پرورش است.

کد خبر 1744703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha