استحمار و استثمار شدن ممنوع!

در روایتی از امام علی(ع) آمده است «در فتنه ها مانند شتر دو ساله باش که نه امکان شیردهی دارد و نه می توان بر پشتش سوار شد».

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ حجت الاسلام محمدحسین مدبر

قال الامام امیرالمؤمنین علی(ع): «کُنْ فِی الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَلَا ضَرْعٌ فَیُحْلب»
در فتنه ها مانند شتر دو ساله باش که نه امکان شیردهی دارد و نه می توان بر پشتش سوار شد.

در تقابل میان حق و باطل اسلام و کفر و دوست و دشمن تکلیف روشن است تقویت جبهه حق و اسلام همچنین در رقابت سالم میان دوستان و خودی ها وظیفه به گزینی و انتخاب احسن و شایسته است؛ اما گاهی در میان خودی ها بر سر پذیرش مسئولیت ها و احراز مقام ها و رسیدن به جاذبه های دنیوی رقابتی ناسالم در می گیرد.

 آنچه میدان دار می شود فزون خواهی ها ریاست طلبی ها و هوی و هوس هاست همگان یا حداقل بعضی از رقیب ها با انواع ظاهر فریبی ها حق به جانب دادنها و ترفندها خود را حق و اصلح و رقبا را تخطئه می کنند.

رقابتی ناسالم با در نوردیدن مرزهای اخلاق دین و وجدان هدف کسب قدرت می شود به هر قیمتی و با هر شیوه ای مقصود تونی کعبه و بتخانه بهانه. در چنین فضایی کاملاً مراقب تشنگان قدرت باش.

 اینان عوام را استحمار می کنند و خواص را استثمار. بر پشت افراد بی بصیرت سوار می شوند افسار آنان را به دست می گیرند و به هر کجا که بخواهند می برند؛ اما خواص را چون اهل سواری دادن نیستند به استثمار آنان قناعت می کنند. سعی می کنند از ثروت شهرت دانش هنر اعتبار دینی اجتماعی و انقلابی آنان به نفع خود بهره ببرند.

اینان با هر کسی به زبانی سخن می گویند و آنچه دغدغه و خواسته آنان است را خوب می شناسند و تحقق این خواسته ها را وعده می دهند و آنها را با خود همراه می کنند؛ بنابراین در رقابت های ناسالم و نیز در رقابتی که یکی از طرفین یا اطراف، رقابت انگیزه ای جز ریاست طلبی و کسب قدرت ندارد مراقب باش مانند بچه شتر دو ساله باش که نه امکان استحمار دارد و نه امکان استثمار، نه اجازه بده که سوارت شوند و عنان اختیارت به دست گیرند و نه تحت هیچ شرایطی راضی شو که از تو برای رسیدن به مطامع شان استفاده ابزاری کنند.

پیام اصلی کلام امیرالمؤمنین(ع) فعالیت و مجاهدت توأم با مراقبت و بصیرت است نه بی تفاوتی و نه خود را کنار کشیدن و صحنه را برای جولان فرصت طلبان و تشنگان قدرت خالی کردن.

کد خبر 1746021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha