عشق به کتاب ما را سرپا نگه داشته است

مدیر کتابفروشی «بهار» در ارومیه گفت: حدود 36 سال است که در عرصه محصولات فرهنگی و فروش کتاب مشغول به فعالیت هستم و با توجه به اینکه وضعیت خوبی نداریم ولی عشق به کتاب ما را سرپا نگه داشته است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، متاسفانه کتابفروشان ارومیه این روزها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند؛ از کاهش خرید کتاب که خودش ناشی از پائین آمدن سرانه مطالعه است، گرفته تا تورم مهارگسیخته و افزایش قیمت تمام شده تولید کتاب، مسائلی که عموماً نادیده گرفته می‌شوند. برای اطلاع از این مشکلات و آگاهی از تاثیرات آنها روی حرفه کتابفروشی، با یک زوج کتابفروش در ارومیه که از سال ۶۲ در این شغل فعالیت می‌کنند و بیش از ۱۵ هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف تاریخی، سیاسی، رمان و اقتصاد در قفسه‌های کتابفروشی خود دارند، به گفت‌وگو نشستیم.

احمد یوسفی، مدیر کتابفروشی «بهار» ارومیه به خبرنگار شبستان، گفت: فروشندگی در حوزه کتاب نیازمند حوصله و صبر زیادی است و نباید نگاه تجاری به این شغل داشته باشیم و کتابفروش باید کتاب هایی را که می فروشد آشنایی کافی داشته باشد تا بتواند خریدار را راهنمایی کند.

مدیر کتابفروشی بهار ارومیه بیان کرد: مهاجرت، مرگ و میر، گرانی کتاب، رشد فضای مجازی و حتی مسئله پیری هم در موضوع کتاب و پایین بودن سرانه مطالعه مهم است.

یوسفی ادامه داد: کتاب و مطالعه فیزیکی جایگاه خاصی دارد و هیچ چیزی نمی‌تواند جانشین آن شود.

مدیر کتابفروشی بهار ارومیه ادامه داد: صادرات کتاب نیز یکی دیگر از مشکلات کتابفروشی‌ها است و افرادی از خارج کشور به ما مراجعه می‌کنند و کتاب می‌خرند ولی هنگام انتقال به کشور خودشان به مشکل برمی‌خورند و حتی چندین بار مرجوعی هم بدین صورت داشتیم.

وی گفت: به‌نظر بنده صادرات کتاب همچون صادرات فرهنگ است و ما با این صادرات می‌توانیم فرهنگ کشور خودمان را در حوزه‌های مختلف به کشورهای دیگر صادر کنیم.

عشق به کتاب ما را سرپا نگه داشته است

وی در ادامه با اشاره به موضوع نمایشگاه های کتاب، ادامه داد: برپایی نمایشگاه کتاب در فصل های مختلف بد نیست ولی نمایشگاه باید به محلی برای ملاقات با ناشران و نویسندگان تبدیل شود و در نمایشگاه باید فقط کتاب را در معرض نمایش گذاشته شود نه برای فروش. در کشورهای همسایه همینطور است و کتاب ها در نمایشگاه به عنوان نمونه هستند و درصورت اینکه کسی بخواهد کتاب را تهیه کند به آن آدرس کتابفروشی که کتاب مدنظر را دارد می دهند تا از آنجا تهیه کنند.

یوسفی با بیان اینکه خرید مجازی کتاب نیز یکی دیگر از مشکلات اساسی کتابفروشی‌ها است، گفت: مثلاً من کتابی که در کتابفروشی به قیمت خاصی فروش میکنم در فضای مجازی با قیمت خیلی پایین و نامتعارف به فروش گذاشتند و این دست و بال مارو بسته است.

عشق به کتاب ما را سرپا نگه داشته است

کتاب و فضای مجازی دشمن هم نیستند

وی افزود: کتاب و فضای مجازی دشمن هم نیستند، در فضای مجازی خواندن کوتاه مدت کتاب مفید است ولی کتاب فیزیکی باعث افزایش اطمینان می‌شود ولی پیشرفت فضای مجازی باعث شده که فروش کتاب فیزیکی کمتر شود و ما متضرر شویم.

یوسفی ادامه داد: افرادی به کتابفروشی مراجعه می کنند که اطلاعات خیلی بالایی در مورد برخی کتاب ها دارند که از طریق فضای مجازی بدست آوردند و حتی می توان گفت اطلاعاتشون بیشتر از ما است.

مدیر کتابفروشی بهار ارومیه ادامه داد: ما هر پنج‌شنبه عصر از ساعت ۷ تا ۹ شب برنامه‌ایی با حضور نویسندگان بومی و استانی برگزار می‌کنیم بدین صورت که دوستان قبل از حضور کتاب جدیدی که در استان یا شهرهای دیگر چاپ شده را مطالعه می‌کنند و در اینجا به نقد کتاب، شناساندن کتاب، خرید و فروش کتاب و اندیشه می‌پردازند.

کد خبر 1746397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha