۲۵۰۰ نفر نظارت بر انتخابات در خراسان جنوبی را بر عهده دارند

حجت الاسلام یعقوبی گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ ناظر انتخاباتی در ۷۶۶ شعبه رای استان سازماندهی شدند که نظارت بر انتخابات اسفند امسال را بر عهده خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت الاسلام مهدی یعقوبی امروز جمعه (۱۳بهمن) در همایش توجیهی آموزشی هیات‌های نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان اظهار کرد: شورای نگهبان برای چهار راهبرد اساسی امنیت، رقابت، سلامت و مشارکت اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب برای انتخابات برنامه‌های را در دستور کارقرار داده که تاکنون بخشی عملیاتی شده است.

وی با اشاره به ماده ۸۱ قانون انتخابات گفت: در قانون قبلی انتخابات، استفاده از امکانات دولتی و عمومی توسط نامزدها ممنوع بود ولی در این دوره امکانات دولتی تحت شرایط مشخصی، در اختیار نامزدها قرار می‌گیرد.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان خراسان جنوبی به سهولت در رأی‌گیری از مردم در این دوره انتخابات اشاره کرد و افزود: در این دوره از انتخابات، مردم می‌توانند با پنج مدرک هویتی اعم از شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت، گواهینامه رانندگی و گذرنامه، احراز هویت شده و رأی دهند.

حجت الاسلام یعقوبی ادامه داد: نظارت بر فعالیت مالی نامزدها و افزایش زمان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در راستای احقاق حقوق نامزدها از ۶۰ روز به ۱۲۰ و بیشتر از دیگر اصلاحات قانون انتخابات است.

وی بیان کرد: در این دوره از نامزدهایی که به هر دلیلی ابهام و نکته‌ای در پرونده آنان وجود داشت و نیاز به توضیح و اخذ مستندات و دفاعیات آنان بود دعوت به هیات‌های نظارت شدند که خیلی زحمت ایجاد کرد اما برکاتی خوبی به دنبال داشت و بسیاری در همان مرحله اول از سوی هیات‌های نظارت تایید شدند و یکی از مهمترین دلایلی که منجر به تایید صلاحیت آنان شد همین جلسه مصاحبه‌ای بود که انجام دادند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان خراسان جنوبی افزود: آموزش نخبگان شبکه نظارت به عنوان ضابط قضایی در امر انتخابات در این دوره ذیل ماده ۸۴ قانون انتخابات اتفاق افتاده است.

حجت الاسلام یعقوبی با بیان اینکه امسال از حضور دادستان‌های استان در هیات‌های نظارت بهره‌مند هستیم، گفت: در مهرماه کلیه اعضای هیات‌های نظارت و نمایندگان آنان در بخش‌ها منصوب شدند و پس از آن بررسی صلاحیت ۸۸۹ نفر از معتمدین معرفی شده از سوی فرمانداران جهت عضویت در هیات‌های اجرایی در استان صورت گرفت که کار بسیار متراکم و سنگینی در موعد قانونی انجام شد.

وی با بیان اینکه ۵۸ نفر در استان به عنوان اعضای هیات‌های نظارت در عرصه انتخابات فعالیت دارند، عنوان کرد: در این دوره از انتخابات در مرحله ثبت‌نام قطعی در اواخر مهرماه در خراسان جنوبی ۲۴۵ نامزد انتخابات در چهار حوزه انتخابیه ثبت‌نام خود را قطعی کردند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان خراسان جنوبی تصریح کرد: در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف ۹۸ نفر، در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه ۶۵ نفر، حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه ۵۲ نفر و در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه ۳۰ نفر نسبت به نهایی کردن ثبت‌نام خود اقدام کردند.

حجت الاسلام یعقوبی گفت: از این افراد ۱۹۸ نفر هیچ سابقه انتخاباتی نداشتند و این کار بررسی صلاحیت‌ها را سخت‌تر کرده بود.

وی با بیان اینکه در انتخابات دوره گذشته مجلس(یازدهم) ۱۳۱ نفر نامزد داشتیم، افزود: در این دوره ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی افزایش بیش از ۱۸۷ درصدی داشته است.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف ۴۴ نفر تایید صلاحیت شدند، ادامه داد: در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه ۳۵ نفر، در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه ۲۵ نفر رسید و  در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه ۹ نفر تایید صلاحیت شدند.

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به اینکه بررسی‌ها در شورای نگهبان طبق قانون تا ۱۹ بهمن ادامه دارد، تصریح کرد: آمار تایید صلاحیت شده‌ها در این دوره که ۱۱۳ نفر هستند نسبت به ادوار گذشته آمار خوبی است که امیدواریم تعداد دیگری از داوطلبان به فهرست تایید صلاحیت شدگان افزوده شود.

وی بیان کرد: برگزاری دو دوره آموزشی تخصصی برای ۸۶ نفر از محققان شبکه مردمی نظارت، جذب ۱۸۵ ناظر جدید در شبکه نظارت و سازماندهی ۱۳۷ ضابط انتخاباتی، سازماندهی و آموزش ۳۶ نفر از مربیان آموزش شهرستان‌ها انجام شده است.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان خراسان جنوبی تأکید کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ ناظر انتخاباتی در ۷۶۶ شعبه رای استان سازماندهی شدند که نظارت بر انتخابات اسفند امسال را بر عهده خواهند داشت.

کد خبر 1747624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha