رشد ۱۰ برابری موقوفات پس از انقلاب/ فعالیت ۸ هزار امامزاده و بقعه در کشور

حجت الاسلام عادل با اشاره به رشد قابل توجه وقف نسبت به قبل از انقلاب، گفت: وقف نسبت به دوران قبل از انقلاب رشد ۱۰ برابری پیدا کرده است.

حجت الاسلام «غلامرضا عادل» در گفت و گو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به رشد وقف پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقایسه با قبل از انقلاب گفت:  قبل از انقلاب حاکمیت در پی از بین بردن موقوفات بود زیرا که موقوفات را پشتوانه برنامه های مذهبی و فرهنگی می دید به همین جهت رسما برگزاری فعالیت های مذهبی را ممنوع نمود.

 معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در بحث اصلاحات اراضی نیز لطمات بسیاری به موقوفات کشور وارد شد که هدف اصلی از بین بردن موقوفات بوده است، اما پس از انقلاب با تدابیر امام خمینی(ره) و احکام صادر شده موقوفات به وقفیت برگشتند و شاهد انجام فعالیت های مذهبی، معنوی و مردمی گسترده با رویکرد وقف بوده ایم.

 وی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب اسلامی آمار تعداد وقف های صورت گرفته کمتر از ۲۰۰ مورد وقف بوده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر هر سال بیش از ۲ هزار وقف صورت می گیرد  و مهمتر اینکه متولیان و امنیان موقوفات برای اجرای امنینانه وقف اهتمام دارند و امامزادگان و بقاع متبرکه نیز هزینه اداره شان از سوی مردم انجام و پشتیبانی می شوند.

 معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به رشد ۱۰ برابری رشد وقف نسبت به قبل از انقلاب گفت: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد توسعه امامزادگان بوده ایم.

حجت الاسلام عادل تصریح کرد: برخی این شبهه را مطرح می کنند که تعداد امامزادگان و بقاع متبرکه در اوایل انقلاب  حدود ۲ هزار مورد بوده است و در حال حاضر چگونه  آمار امامزادگان و بقاع متبرکه به عدد ۸ هزار رسیده است؟  در پاسخ باید گفت که قبل از انقلاب بسیاری از این اماکن متبرکه با وجود قدمت بالایی که  دارند، از آنها آماری ثبت نشده بود، ولی در حال حاضر بسیاری از این امامزادگان اطلاعاتشان جمع آوری و ثبت شده است. این امامزادگان تازه ساخته نشده اند و از ابنیه های قدیمی هستند.

وی در ادامه به رشد فعالیت های عمرانی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه عمرانی در ۷۳۵ بقعه پروژه های بقاع متبرکه پروژه های عمرانی انجام شده است که زیربنای آن ۴۵۴ هزار و ۹۰۰ متر مربع بوده است و برای آنها نیز اعتبار سه هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال صرف شده است. در بخش سلامت نیز هزار و ۳۰۰ مرکز درمانی موقوفه داریم که در بخش درمانی خدمات قابل توجه به مردم از سوی این مراکز ارایه می شود. در بخش تجهیزات پزشکی و تولید دستگاه‌های تشخیص سرطان هم در حال انعقاد قرارداد برای حمایت هستیم.

کد خبر 1747819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha