راه‌حل مسائل باید از باشگاه دانش‌پژوهان جوان خارج شود

آیت الله رئیسی خطاب به نخبگان گفت: شما عزیزانی که موفق به کسب رتبه علمی شده‌اید نباید در این جایگاه متوقف شوید بلکه باید به مردم خدمت کرده و از آنها گره‌گشایی کنید.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله سید ابراهیم رئیسی امروز ۱۵ بهمن در آیین تجلیل از مدال آوران المپیادهای علمی جهانی و جشن احیای باشگاه دانش پژوهان جوان با تهنیت ایام دهه مبارک فجر و تبریک به همه مدال آوران و مربیان و اساتید و خانواده آنان گفت: از همه کسانی که در احیای باشگاه دانش پژوهان نقش داشتند، تشکر می کنم. امروز در واقع هم تجلیل از مقام مدال آوران المپیادهای جهانی است و هم به طور رسمی این باشگاه بهره برداری شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی توجه به علم افزایی، معرفت افزایی و ارتقا علم را همواره مورد تاکید قرار داده است، افزود: امام بزرگورار به عنوان رهبر این انقلاب، خود یک عالم فرزانه بود که اثرات علمی ایشان کاملا قابل مشاهده است به گونه ای که با وجود سن و سال بالا و اشتغال فراوانی که داشتند، ۵۰ جلد کتاب فقهی، فلسفی، کلامی، عرفانی و اخلاقی که هر یک ارزشمند و به عنوان مرجع است، نوشته اند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه امام راحل شخصیتی بودند که در حوزه علم و دانش نورآوری و خلاقیت داشتند، عنوان کرد: امروز نیز سکاندار این انقلاب و پرچمدار آن، یک عالم فرزانه است که همواره به رشد و پیشرفت علم و دانش در کشور تاکید می کند.

وی ادامه داد: اگر مراکز علمی قبل از انقلاب با اکنون را مقایسه کنیم متوجه می شویم آن زمان چه تعداد دانشگاه و دانشجو داشتیم و اکنون چه تعداد است.

رئیس جمهور در بیان مقایسه وضعیت علمی ایران در قبل و بعد از انقلاب گفت: امروز بیش از ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی و مراکز علمی و پژوهشی داریم. از نظر تعداد مقالات در سال ۵۶  ما ۵۰۰ مقاله داشتیم که امروز به ۷۸ هزار مقاله رسیده است.

آیت الله رئیسی افزود: ما در قبل از انقلاب مجله بین المللی نداشتیم اما امروز بیش از ۳۰۰ مجله بین المللی داریم.   

وی اظهارداشت: شرایط امروز ما از ارتقا علم و رتبه علمی موجود در کشور حکایت دارد که این نشان دهنده آن است که انقلاب به علم، عالم، معرفت افزایی، علم آموزی و بکارگیری این علم و دانش توجه دارد.

رئیس جمهور به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در توجه به دانش بنیان ها اشاره کرد و گفت: معنی تاکید رهبری به اینکه کارها باید دانش بنیان باشد، این است دانشی که در مدرسه و دانشگاه آموخته می شود، باید در عرصه اجرا پیاده شود و کارها علم پایه و فناور پایه شود.

آیت الله رئیسی افزود: کاری ارزش دارد که علم پایه باشد و رهبر انقلاب همواره به رشد شرکت های دانش بنیان تاکید دارند تا علم آثار خود را در عرصه زندگی انسان نمایان کند.

وی ادامه داد: توجه به علم، عالم و دانشمندان در این کشور به عنوان یک محور و موضوع قابل توجه است. ظرفیت هم بسیار بالاست.

با بیان اینکه کاری ارزش دارد که علم پایه باشد، افزود: همواره رهبر انقلاب تاکید کرده‌اند به رشد شرکت‌های دانش بنیان برای اینکه علم باید در عرصه زندگی انسان آثار خود را نشان دهد؛ لذا توجه به علم و عالم و دانشمندان در این کشور به عنوان یک محور و موضوع بسیار قابل توجه است.

وی در ادامه اظهار داشت: ظرفیت ما بسیار بالاست و جوانان و نوجوانان ما می‌توانند در عرصه‌های داخلی و خارجی برای ما افتخارآفرین باشند.

رئیسی با بیان اینکه باید این افتخارات همواره مورد تکریم و تجلیل قرار گیرد، تاکید کرد: نباید در یک سطح متوقف شویم، باید مسیر رشد و تعالی برای خود نخبگان و جامعه همواره به سوی پیشرفت حرکت کند و برای جامعه اقدامات مفیدی به دست نخبگان انجام شود.

وی ادامه داد: مهم این است که ما چگونه عمل کنیم و چه کاری برای جامعه انجام دهیم‌؛ نخبگان باید به جامعه و حل مشکلات و مسائل مردم توجه داشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه می‌توانیم با تکیه بر مبانی استوار، سخنانی نو، حرفی جدید و نظریه‌ای تازه ارائه دهیم اظهار کرد: برخی از دانشجویان هستند که از استادان خود جایگاه علمی برتری دارند؛ وقتی کتابی از آن دانشجو را نگاه می‌کنیم، حرف‌هایی نویی در آن می‌بینیم که در کتاب استادش نیست هرچه شاگرد دارد از استاد است اما راه نظریه‌پردازی و حرف تازه زدن همواره باز است.

وی تأکید کرد: اندیشه‌ها باید در مباحثه و تبادل نظر به خلق نظریه نوع و حرف تازه منجر شود؛ این کاری است که باشگاه دانش‌پژوهان می‌تواند انجام دهد. این باشگاه، یک باشگاه اندیشه‌ورزی هم برای علم‌آموزی و هم دانش‌افزایی و البته به کارگیری دانش است. ما در همه عرصه‌ها می‌توانیم در جایگاه رفیع علمی قرار گیریم و به جایگاهی برتر از آن هم صعود کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که امیدوارم این باشگاه همچنان زنده و نوآور باشد، اظهار کرد: باید نخبگان را شناسایی کرد و به باشگاه دانش‌پژوهان جوان افزود. در گوشه شهر یا مدرسه‌ای ممکن است فردی نخبه باشد که باید پیدا و شناسایی شود. از دل این باشگاه باید راه حل مسائل خارج شود. ما با این حرف کاملاً موافقیم که حتماً از نگاه نخبگان و دیدگاه آنان درباره مسائل خود نخبگان باید استفاده کرد.

در آیین تجلیل از مدال‌آوران المپیادهای علمی جهانی و جشن احیای باشگاه دانش پژوهان به عنوان خانه نخبگان جوان کشور که وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز حضور دارند، در حضور رئیس جمهور از مدال آوران المپیادهای علمی جهانی تجلیل شد.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این آیین اعلام کرد که دانش آموزان المپیادی طی ۲ سال گذشته ۳۰ نشان جهانی رنگارنگ برای کشورمان کسب کردند در حالی که در چهار سال قبل از آن در مجموع ۲۶ نشان به دست آمده بود.

کد خبر 1748042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha