تجلیل کتابخانه و موزه ملی ملک از پنج مرشد و میراث‌دار فرهنگ روایی

آیین وقف‌نامه‌ای گرامی‌داشت مبعث حضرت رسول اکرم (ص)امروز چهارشنبه ۱۸ بهمن در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از کتابخانه و موزه ملی ملک، هم‌زمان با برگزاری آیین وقف‌نامه‌ای گرامی‌داشت مبعث حضرت رسول اکرم صلّی‌الله علیه و آله و سلّم کتابخانه و موزه ملی ملک از پنج مرشد و میراث‌دار فرهنگ روایی و هنرهای نمایشی ایران تجلیل می‌کند.آیین وقف‌نامه‌ای گرامی‌داشت مبعث حضرت رسول اکرم صلّی‌الله علیه و آله و سلّم از ساعت ۱۴ امروز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ خورشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار خواهد شد. مضمون و موضوع اصلی در این آیین، پاس‌داشت هنر نقالی و پرده‌خوانی و تجلیل از بزرگان و مرشدان و میراث‌داران فرهنگ روایی و هنرهای نمایشی ایران است.

 موقوفه آستان قدس رضوی، در این آیین، از کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» از بزرگان و نامداران عرصه نقالی و پرده‌خوانی رونمایی خواهد شد. این کتاب به کوشش مرشد محسن میرزاعلی و دکتر احمدرضا آذربایجانی تهیه و تدوین شده و انتشارات سرو یاسین در سال ۱۴۰۲ خورشیدی منتشر کرده است.

تجلیل کتابخانه و موزه ملی ملک از پنج مرشد و میراث‌دار فرهنگ روایی

شادروان مرشد ولی‌الله ترابی (۱۳۱۵ تا ۱۳۹۲ خورشیدی)، زاده یکی از روستاهای تابعه شهر تفرش بود. او را به عنوان یکی از نقالان، تومارنویسان و پرده‌خوانان پیشکسوت و صاحب سبک می‌شناسند. او از پرآوازه‌ترین میراث‌داران فرهنگ روایی و هنرهای نمایشی ایران بود که در بیش از پنج دهه اجراهای فراوان و فعالیت‌هایی گسترده برای نگاه‌بانی از این میراث ارزشمند را ترتیب داده و چندین بار جایگاه نخست را در عرصه هنر نقالی کسب کرد. این استاد هنر نقالی و نمایش، افزون بر تهیه و تنظیم چندین تومار نقالی، روایت‌های گوناگون شاهنامه را نیز در چندین جلد گردآوری کرده که یک جلد آن با نام «مشکین‌نامه» پیش‌تر منتشر شده است.

تجلیل کتابخانه و موزه ملی ملک از پنج مرشد و میراث‌دار فرهنگ روایی

اینک به کوشش نسل جوان مرشدان و میراث‌بانان هنرهای نمایشی کهن ایرانی و فرهنگ روایی بخشی، دیگر از نقل‌های مرشد ترابی در اختیار هنرمندان و علاقه‌مندان این عرصه قرار گرفته است. هدف از تدوین این اثر، در اختیار قرار دادن دست‌نامه‌ و متون کاربردی و آموزشی بوده است تا گروه‌های گوناگون از پرده‌خوانان و نقالان، از نسل‌های کهن و تازه و نیز پژوهندگان حوزه میراث روایی به این منابع ارزشمند دسترسی مناسب‌تر داشته باشند.

در ادامه برنامه‌های آیین مبعث حضرت رسول اکرم صلّی‌الله علیه و آله و سلّم، از پنج نفر از تلاش‌گران عرصه پرده‌خوانی و پیران و جوانان این عرصه که بخشی بزرگ از حفظ این میراث ارزشمند بر عهده ایشان است، تجلیل خواهد شد؛ مرشد استاد ابوالحسن میرزاعلی، مرشد محمد احدی، مرشد امیر صادقی، مرشد ابوالفضل ورمزیار و مرشد مجتبی حسن‌بیگی، نقالان و پرده‌خوانانی‌اند که در این آیین، گرامی داشته خواهند شد.

در این آیین، همچنین استاد داوود فتحعلی‌بیگی پیشکسوت هنرهای نمایشی ایرانی و استاد هوشنگ جاوید از پژوهش‌گران موسیقی نواحی و آیینی ایران، درباره هنر نقالی و میراث روایی ایران و جایگاه آن در جامعه امروزی ایران و چشم‌اندازهای آینده این هنر و میراث کهن سخن خواهند راند.

تجلیل کتابخانه و موزه ملی ملک از پنج مرشد و میراث‌دار فرهنگ روایی

تجلیل کتابخانه و موزه ملی ملک از پنج مرشد و میراث‌دار فرهنگ روایی

کد خبر 1748711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha