حرکت در مسیر تحول با انجام پژوهش های میان رشته ای

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با انجام پروژه های پژوهشی همچون فقه ارتباطات و مسائل مستحدثه می کوشد در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی گام بردارد.

سید عبدالرسول علم الهدی، سرپرست گروه دین و ارتباطات پژوهشکده مطالعات دینی فرهنگ (قم) از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به فعالیت های این گروه و تلاش جهت تولید علوم انسانی اسلامی به خبرنگار شبستان گفت: پروژه "فقه ارتباطات و مسائل مستحدثه" به عنوان یکی از پروژه های این گروه به بررسی مسائل فقهی فرستنده پیام در رسانه با تاکید بر بدگویی، بدزبانی، حریم خصوصی، تجسس، اتهام، افترا و دروغ می پردازد.

 

وی افزود: این پروژه به همت حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی حیدری، در مرحله سوم قرار دارد و در واقع تحقیقی میان رشته ای است که از علوم اسلامی و ارتباطات نشات می گیرد.

 

علم الهدی تصریح کرد: این پروژه از سال 1390 آغاز شده و تاکنون ادامه یافته و به مباحث متعددی با بهره گیری از کتاب ها و مقالات و نظرات اساتید مختلف رشته ارتباطات از جمله دکتر باهنر و دکتر آشنا می پردازد.

 

سرپرست گروه دین و ارتباطات با ابراز امیدواری از تدوین "نظام نامه دینی اسلامی" برای فعالیت های رسانه ای با انجام این پروژه عنوان کرد: مقرر است نتایج این پروژه شهریور سال آینده در قالب کتاب و واحد درسی به دانشجویان و طلاب این حوزه ارائه شود.

 

وی با اشاره به دیگر برنامه های در دست انجام این گروه به پژوهش "مصادیق ارتباط عفیفانه در شبکه های اجتماعی سایبری" اشاره کرد و افزود: این پژوهش مرحله دوم اجرا را طی می کند.

 

علم الهدی ابراز کرد: این پروژه درپی آن است تا مصادیق رفتار عفیفانه را در شبکه های اجتماعی سایبری از جمله رسانه های نوین جهان امروز مورد بررسی قرار دهد.

 

سرپرست گروه دین و ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به پروژه "بررسی نشانه‌شناسی پیام‌های مغایر با آموزه‌های دینی در انیمیشن‌های قابل دسترس در ایران" گفت: این طرح پژوهشی با تلاش حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قانع، مجتهد و محمدجواد رمضانی، کارشناس ارشد ارتباطات) مرحله سوم اجرا را طی می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: محققان با توجه به دسته بندی آموزه های دینی از لحاظ فقهی و اخلاقی به تحلیل محتوای کیفی 10 انیمیشن پرطرفدار در ایران پرداخته و سپس به آزمایش پیام های آشکار و پنهان مغایر با آموزه های دین مبین اسلام در کودکان و نوجوانان می پردازد. که این تحقیق در نتیجه میزان تضاد آشکار و پنهان انیمیشن ها را با آموزه های دینی که کودکان و نوجوانان تحت تعلیم و تربیت آن قرار دارند، مشخص کرده و به ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء سواد رسانه ای و مصرف بهتر رسانه ها می پردازد.

پایان پیام/

 

کد خبر 175372

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha