حضور پژوهشگاه میراث فرهنگی با ۱۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه تهران

مصطفی ده‌پهلوان با تشریح برنامه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در هفته میراث فرهنگی از حضور جدی این پژوهشگاه با ۷۰ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: این پژوهشگاه در بخش مجازی نمایشگاه با ۱۰۰ عنوان کتاب شرکت کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری «مصطفی ده‌پهلوان»، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به مناسبت هفته میراث فرهنگی صبح امروز (یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ماه) در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

در این نشست «مصطفی ده پهلوان»، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  با اشاره به پژوهش محور بودن فعالیت های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: پژوهش از گذشته بن مایه سازمان میراث فرهنگی (پژوهشگاه)  بود که ار سال ۹۲ با جدا شدن از این سازمان  با توان نخبگانی جدا و در قالب پژوهشگاه به کار خود ادامه می دهد. من در سال ۱۴۰۲مسئولیت پژوهشگاه را بر عهده گرفتم و افتخار داشتم به میراث فرهنگی کشورم خدمت کنم ما  هنوز به آرمان هایمان نرسیدیم اما تلاشمان را می کنیم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به برخی فعالیت هایی که در این پژوهشگاه انجام شده است، اظهار کرد: در برنامه های اجرایی پژوهشگاه موضوع خلیج فارس، الگوی ایرانی و باستان شناسی برایمان بسیار حائز اهمیت بوده است. مهندسی تعامل پژوهشگاه و وزارتخانه برایمان اولویت داشت که خوشبختانه شورای پژوهشی استان ها و همینطور شورایی با خود وزارتخانه تشکیل دادیم که فعالیت ها را هدفمند کردیم.

وی  از ارائه ۷۰ع نوان کتاب جدید در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: ما در پژوهشگاه میراث فرهنگی به موضوع انتشارات توجه بسیار داریم و در همین راستا در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران  با ۱۰۰ جلد کتاب حضور داریم و همچنین بسترهایی را فراهم کردیم تا سال آتی ۶ نشریه علمی پژوهشی داشته باشیم.

مصطفی ده‌پهلوان از برگزاری پنج همایش اصلی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در استان ها خبر داد و افزود: همایش جاده ابریشم و گردهمایی باستان شناسی را برگزار می کنیم و تلاش داریم سفرهای استانی را هم به راه بیاندازیم تا برخی معضلات استان ها را از نزدیک بررسی و حل کنیم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به مرجعیت کمیته دستگاهی کرسی های ترویجی گفت: این کرسی ها چندین جلسه برپا شده که گزارش هایش موجود است. باستان شناسان ما در سطح کشور نیاز به اموزش های تخصصی دارند چون اینها صف مقدم فعالیت های باستانی ما هستند و اگر زبده نباشند از پس نیازها بر نمی آیند.

مصطفی ده‌پهلوان با اشاره به نزدیک بودن به هفته میراث فرهنگی و بیست برنامه پژوهشگاه گفت: نمایشگاه های پوشاک اقوام ایرانی، جشنواره فیلم اقوام ایرانی، همایش ادبیات شفاهی، نششت بزرگداشت خیام، نقد کتاب چنگیز خان و شاماران و همایش علمی میراث ناملموس، نشست گفتمان شناخت، نشست های تخصصی هنرهای سنتی و نمایشگاه آثار یکساله هنرهای دستی و …. در دانشگاه های مختلف و جزیره قشم و دیگر شهرهای برپا خواهد شد.

در ادامه نشست مصطفی ده‌پهلوان  سپس به سئولات اصحاب رسانه پاسخ داد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره کاووش های باستان شناسی در برخی از مناطق تاریخی کشور از جمله همدان، گفت: مکان کاوش و ایجاد سایت موزه در شهر وجود دارد. مجوز کاوش در این محوطه در همدان صادر شده است و کاوش باستان‌شناسی آن آغاز خواهد شد. پس از انجام کاوش امکان نصب کف‌فرش شیشه‌ای و نورپردازی در این خیابان وجود دارد تا عابران پیاده بتوانند این سازه باستانی را ببینند.

«سجاد علی بیگی»، رییس پژوهشکده باستان‌شناسی نیز در تکمیل این بحث گفت: طی عملیات عمرانی ساخت و سازهایی کشف شده که بر ما جزئیاتش پوشیده است، مجوز صادر شده و پس از کاوش ها می شود مشخص کرد که چطور می توان این را حفظ کرد. طرح را باید اداره کل میراث استان مطرح کند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  در پاسخ به سئوالی درباره اقدام برای جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز  توضیح داد: پژوهشگاه در این‌باره تمام تلاش خود را به کار گرفته و حتی نگاه‌های مشورتی به یگان حفاظت و میراث فرهنگی دارد، اما در این موضوع حضور پژوهشگاه بیشتر جنبه مشورتی دارد. هجمه‌ها علیه میراث فرهنگی روز به روز افزایش می‌یابد و این مسأله مدیریت نخواهد شد، مگر با فعالیت فراسازمانی. اگر نهادهای امنیتی، نظارتی، آموزشی و قانونگذار و مجریان به این حوزه جدی ورود نکنند، ما در میراث فرهنگی به تنهایی از عهده آن بر نمی‌آییم.

ده پهلوان در پاسخ به سئوالی درباره هشدارها  به فرونشست زمین در محوطه‌های تاریخی، گفت: ما پیشینه چندانی درباره فرونشست نداریم، ولی این هشداری است که از چند دهه پیش مطرح شد، و قرار است در سیزدهمین همایش حفاظت و مرمت دو سخنران به این موضوع بپردازند، که یکی از سخنران‌ها از دانشگاه بولونیا ایتالیا است.

وی خاطرنشان کرد: در هفته میراث فرهنگی نشستی با موضوع  فرونشست در شیراز برگزار می‌شود، تا حساسیت‌ها نسبت به فرونشست برانگیخته شود؛ چرا که میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند به مخاطرات فرونشست رسیدگی کند و لازم است نهادهای دیگر به کمک آیند.

پایان پیام/

کد خبر 1763041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha