اجرای ۱۳۰ ویژه برنامه در هفته میراث‌فرهنگی در خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: ۱۳۰ عنوان برنامه ویژه بزرگداشت هفته میراث‌فرهنگی در استان طراحی شده که به تدریج اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، سید جواد موسوی با بیان این که امسال سال متفاوتی است و همزمانی هفته میراث‌فرهنگی با دهه کرامت به عنوان میراث معنوی را به فال نیک می‌گیریم، اظهارکرد: هفته میراث فرهنگی از روز ۲۵ اردیبهشت ماه به عنوان روز پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی آغاز می‌شود و به همین مناسبت از صبح همان روز برنامه‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه فردوسی به اجرا در می‌آید و بعد از ظهر همان روز آرامگاه فردوسی گلباران می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: به همین مناسبت در روز ملی بزرگداشت فردوسی بازدید از مجموعه آرامگاه آن حکیم رایگان است و آیین بزرگداشت با حضور مقامات کشوری و استانی، هنرمندان و دوستداران فرهنگ و هنر با نقالی خوانی و پیام رئیس‌جمهوری در همان جا برگزار می‌شود.

او با اشاره به این که «کارگروه حکیم توس» برای نخستین بار با مشارکت ۱۰ دستگاه فرهنگی استان تشکیل شده است، گفت: از روز ۲۵ اردیبهشت ماه تا سوم خردادماه و سالروز فتح خرمشهر به مدت ۱۰ شب برنامه‌های فرهنگی در محل آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود.

موسوی برگزاری کارگروه ستاد بزرگداشت مقام حکیم ابوالقاسم فردوسی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامی شایسته قدردانی دانست و افزود: مراسم گرامیداشت فردوسی امسال با دعوت از شخصیت‌های برجسته ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد و در سال آینده دعوت از شخصیت‌های جهانی به شکل گسترده تری انجام خواهد شد چرا که فردوسی متعلق به تمامی مردم ایران است و علاقه‌مندان ملی و بین‌المللی فراوانی دارد.

اجرای ۱۳۰ ویژه برنامه در هفته میراث‌فرهنگی در خراسان رضوی

نمایش سکه ولایتعهدی امام رضا(ع)

احسان زهره‌وندی، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز گفت: در روز ۳۱ اردیبهشت ماه به مناسبت میلاد امام هشتم(ع) برای نخستین بار سکه ولایتعهدی امام رضا (ع) از موزه ملی ایران به مشهد و موزه بزرگ خراسان آورده شده و به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد.

وی افزود: این سکه صرفا دارای جنبه فرهنگی و تاریخی نیست بلکه دارای پشتوانه عظیم معنوی است و به صورت موقت و برای مدت هفت روز در مشهد به نمایش گذاشته می‌شود.

زهره وند تاکید کرد: تلاش می‌شود تا اشیا و اموال تاریخی مرتبط با امام رضا(ع) و حرم رضوی که در موزه ملی قرار دارد به موزه بزرگ خراسان رضوی منتقل شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: طی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در دفتر ثبت و حریم این اداره کل ۲۵ اثر غیرمنقول، ۶۲ اثر منقول تاریخی و فرهنگی، ۴۶ اثر طبیعی و ۴۷ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و این امر خراسان رضوی را جزو سه استان برتر در ثبت آثار ملی قرار داده است.

زهره‌وندی ادامه داد: سال گذشته ۱۱۰ اثر تاریخی در خراسان رضوی حفاظت و مرمت شد و تعداد ۳۱۳ کارگاه مرمت آثار تاریخی در استان برپا شده است.

پایان پیام/

کد خبر 1763261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha