هیأت ها در حوادث اجتماعی و مسائل سیاسی دینی خوش درخشیدند

حجت الاسلام حریزاوی گفت: هیأت ها در حوادث اجتماعی و مسائل سیاسی دینی خوش درخشیدند و همه هیأت‌ها و تشکل‌های دینی باید برای یک هدف که آن جهاد تبیین است، تلاش کنند.

خبرگزاری شبستان،گروه مسجد و کانون های مساجد،همایش میانداران جهاد ۳ با هدف همفکری و هم‌اندیشی ۶ شبکه فعال هیأت و مداحی کشور برای موضوع جهادتبیین در ماه محرم ۱۴۰۳ با سخنرانی «حسن رحیم‌پور ازغدی»، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام «روح الله حریزاوی»، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی،حجت‌الاسلام«مجید باباخانی»،رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی(۲۷ اردیبهشت ماه) در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد.

هیأت ها در حوادث اجتماعی و مسائل سیاسی دینی خوش درخشیدند

حجت الاسلام «روح الله حریزاوی»، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در همایش سرشبکه‌های هیأت و تشکل‌های دینی با عنوان «میان‌داران جهاد ۳» که صبح امروز(۲۷ اردیبهشت ماه) در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران برگزار شد، گفت: قرآن رسالت هایی را برای ما تعیین کرده که با تعبیر رسالت الله از آن یاد کرده است. یکی از رسالت های مومنین ایجاد بسط ید برای ولی جامعه است که شرایط رهبری امت اسلامی را دارد. 

وی در ادامه به فرمایشی تأمل‌برانگیز از آیت الله بهجت در پاسخ به سوال یکی از روحانیون که قصد شرکت در انتخابات و ورود به مجلس را داشت اشاره کرد و گفت: آیت الله بهجت در پاسخ به این فرد نوشتند: «ورود به مناصب عالیه و متوسطه اگر موجب شود در آینده به گناه می افتید حرام است. و اما برای شما مجلس محل عناوین ثانویه است و اجرای عناوین ثانویه باید زیر نظر زعیم باشد و زعیم بدون دلیل نظر نمی دهد. حضور شما برای این است که نظر ولی را تشریح کنید تا آنها (نمایندگان مجلس) هم به صورت معتدل عمل کنند.»

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بر لزوم تمرکز و توجه به جهاد تبیین تاکید کرد و گفت که این قبیل کارها نیاز به کار و تحلیل و مباحثه دارد و این وظیفه کلیدی بر دوش همه ماست.

حریزاوی، هیأت را یک تشکیلات عمیق، گسترده و یک میراث سترگ تاریخی دانست و افزود: این تشکیلات را اهل بیت(ع) به وجود آوردند. در دوران خفقان عباسی، اهل بیت(ع) هیأت های خانگی را راه‌اندازی کرده بودند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه تشکیلات یکی از فرائض هر گروه مردمی است که هدفی را دنبال می‌کنند گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب هیچ کاری در دنیا بدون تشکیلات پیش نمی‌رود و انقلاب اسلامی هم بدون تشکیلات پیش نرفت و پیروز نشد. تشکیلات نه فقط بد نیست، بلکه یک چیز خوب و بلکه ضروری است.

هیأت ها در حوادث اجتماعی و مسائل سیاسی دینی خوش درخشیدند

وی فلسفه دور هم جمع شدن و ایجاد یک سازمان و تشکل را تبدیل قدرت بالقوه به بالفعل، شتاب‌دهی و جلوگیری از انحراف عنوان کرد و گفت: در کار تشکیلاتی هم صبر لازم است و هم باید در آن صبر ایجاد شود. 

حریزاوی گفت: تشکیلات زمانی قیمت پیدا می کند که آرمان داشته باشد. آرمان یک هدف بلندمرتبه، ملکوتی و مقدس است. هیأت ها در حوادث اجتماعی و مسائل سیاسی دینی خوش درخشیدند و همه هیأت‌ها و تشکل‌های دینی باید برای یک هدف که آن جهاد تبیین است، تلاش کنند.

مردم ایران پرچمدار و سردمدار ایستادگی در حوزه مقاومت هستند

 بنابراین گزارش،حجت الاسلام «مجید باباخانی»، رئیس سازمان هیأت و تشکل های دینی در همایش سرشبکه‌های هیأت و تشکل‌های دینی با عنوان «میان‌داران جهاد ۳» که در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه برگزار شد، گفت: سومین همایش میانداران جهاد، فضایی را ایجاد می کند که همدلی بین شبکه های تخصصی سازمان تبلیغات به وجود بیاید تا این همدلی و هم‌افزایی را در میدان عمل دنبال کنند.

هیأت ها در حوادث اجتماعی و مسائل سیاسی دینی خوش درخشیدند

وی افزود: انضباط و ارتقاء تشکیلاتی را در شبکه‌ها مدنظر قرار داده ایم و به این موضوع به صورت جدی‌تر خواهیم پرداخت.

رئیس سازمان شبکه های هیأت و تشکل‌های دینی با اشاره به تحولات جهان، اظهار کرد: در شرایط فعلی دنیا، مردم ایران پرچمدار و سردمدار ایستادگی در حوزه مقاومت و پای اصول هستند و این برای کل دنیا هویدا شده است.

باباخانی افزود: مقاومتی که در غزه شکل گرفته و آنچه در یمن اتفاق افتاد و در کشورهای اروپایی و دانشگاه‌های آمریکایی می بینیم، حاصل ۶۱ سال مقاومت مردم ایران از سال ۱۳۴۲ تا به امروز است که به رهبری آیت الله خامنه ای شکل گرفته شده است. مردم ما ابتدا جلوی استکبار ایستادند. برگ زرین تاریخ به دست مردم ایران رقم خورد. خیلی مهم است که این را بتوانیم در فضای نسل سوم انقلاب منتقل کنیم. جوانان ما باید بدانند که این شرافت و عزت که در دنیا برای فضای مقاومت ایجاد شده به دست خود مردم ایران به وجود آمده است.

وی در پایان گفت: با این رویکرد برنامه ریزی در محرم، بار بزرگی بر دوش شما است. همه شبکه ها از هیأت های مذهبی و مداحان و کانون‌های فرهنگی بتوانند در یک هم افزایی جدی خادمی بزرگی را در ماه محرم امسال رقم بزنند.

 مهرواره هوای نو با معرفی هیأت ها برگزیده به دنبال تغییر ریل است

 همچنین«وحید ملتجی»، دبیر مهرواره هوای نو در همایش سر شبکه‌های هیأت و تشکل‌های دینی با عنوان «میان‌داران جهاد ۳» که در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران برگزار شد، گفت: آینده انقلاب اسلامی در سال ۱۴۴۰ در چه وضعیتی است؟ فعالیت های فرهنگی و دینی در آن سال به چه شکلی خواهد بود؟ چه گروه‌ها و نهادهایی در سال ۱۴۴۰ مخاطب ما هستند و چه ذائقه ای دارند؟

وی ادامه داد: وضعیتی که اکنون شاهد آن هستیم نشان می دهد که آرام آرام جامعه متدین و مذهبی و هیأتی تبدیل به یک خرده فرهنگ می شود. به این معنا که در خود می خزیم. مدرسه خود، پارک خود، محله‌های خود را داریم و در نهایت هیات خود را داریم. این خط سیر اگر ادامه پیدا کند تا سال ۱۴۴۰ چه وضعیتی خوهیم داشت؟ درباره این سوالات باید فکر کرد و پاسخ داد.

هیأت ها در حوادث اجتماعی و مسائل سیاسی دینی خوش درخشیدند

ملتجی گفت: مهرواره هوای نو یک رویداد آینده محور است و قرارش بر این بوده است که به این سمت برود تا بخشی از این سوالات را پاسخ دهد و فضای این چنینی ایجاد کند. باید با همفکری یکدیگر به این مسیر برسیم. هوای نو دستی در سنت دارد و دستی هم در امروز و آینده دارد. چگونه باید این سوال ها را تا ۱۴۴۰ پیش ببریم؟ یک ارایش جدیدی را در عرصه هیات باید طراحی کنیم. توجه به کودکان پررنگ تر باشد و به آینده بیشتر نگاه کنیم.

دبیر مهرواره هوای نو با اشاره به اینکه زمانی که گفته می شود هیات یک نهاد اجتماعی است، نمی تواند صرفا در برگزاری آیین خلاصه شود گفت: برگزاری مراسم هم مهم است اما دیگر نمی تواند صرفا به این اکتفا کند زیرا بنا دارد در سال ۱۴۴۰ در جامعه حرفی برای گفتن داشته باشد. هیأت هایی که این مدل باشند آرام آرام در همین مدل ختم می شوند. این یک تحلیل است که هیأت هایی که به مسأله اجتماع توجه نکنند آرام آرام به یک خرده فرهنگ تبدیل می شوند و ارتباط آنها با عموم جامعه و مردم قطع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تغییر نگرش و نگاه را در بستر یک مهرواره پیش می بریم، گفت: مهرواره یک مدلی از جشنواره است که بهترین ها را معرفی کند و به آرامی این جهت دهی را پیش می برد. هوای نو شبکه سازی نمی کند، آموزش نمی دهد، همایش و جلسات و دستور کار ندارد. هوای نو بخشی از ماجراست که برگزیده هایی را که می توانند این مسیر را ادامه دهند، معرفی و تشویق می کند و آرام آرام به این واسطه فضای هیات ها را تغییر می دهد. این کاری است که برای هوای نو تعریف شده است و کار زمانبری است که در کوتاه مدت به آن نمی رسیم.

کد خبر 1763774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha