نگاهی به کارنامه کاری شهید جمهور 

شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که بین مردم، سید محرومان عنوان گرفته بود، نمونه بارزی از مبارزه با فساد و حمایت از مظلومان بود، او الگویی برای آینده این مرز و بوم برای خدمت به مردم بود.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، متولد ۲۳ آذر سال ۱۳۳۹ در محله نوغان مشهد مقدس، روحانی شیعه و هشتمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی بود.

او که از عنفوان کودکی به واسطه پرورش در دامن خانواده‌ای روحانی از سادات حسینی در محیطی سراسر عشق و ارادت به ائمه اطهار (ع) پرورش یافته بود پس از گذراندن تحصیلات دوره ابتدایی، دروس حوزوی را نخست در مشهد و سپس از سال ۱۳۵۴ در قم تا سطح چهار در حوزه علمیه ادامه داد و البته با توجه به علاقه‌اش به مباحث حقوقی در مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی نیز تحصیلات خود را در پی گرفت و در نهایت از رساله دکتری خود با موضوع ««تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع کرد و فارغ التحصیل شد.

نکته جالب توجه در مورد زندگی سید ابراهیم رئیسی این بود که از همان روزهای جوانی دغدغه‌مند مسایل مملکت بود و خیلی زود درد جامعه و قشر ضعیف را درک کرد چراکه از سن ۲۰ سالگی فعالیت قضایی‌اش را به عنوان دادستان در کرج آغاز و سپس به صورت همزمان دادستانی همدان را نیز عهده‌دار شد. قطعا تصور این سطح از فعالیت برای جوانی ۲۰ ساله سخت است چه رسد که در مقام عمل وارد این عرصه‌ها شود، اما این تازه اول راه بود.

کارنامه کاری سید محرومان همیشه با خدمت به مردم همراه بود و به ویژه پس از انتقال به تهران در سال ۱۳۶۴ برای تصدی سِمَت جانشین دادستان تهران این رویه بیش از پیش پررنگ شد و اکنون او جوان ورزیده‌ای در امور قضایی بود و به اندازه‌ای اشراف به حوزه کاری خود داشت که در سال ۱۳۶۸ دادستان تهران و پس از آن در سال ۱۳۷۳ به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ نیز عهده دار این سِمَت بود.

آیت‌الله رئیسی اما از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ به عنوان معاون اول قوه قضاییه و طی دو سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ دادستان کل کشور بود تا اینکه در نهایت در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ با حکم آیت‌الله العظمی «سید علی خامنه ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

او که اکنون تولیت بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا (ع) را عهده دار شده بود، فرصت را غنیمت دانست تا از آستان امام رئوف، دست رحمت و نوازش بر سر محرومان و ضعیفان بکشد و در این عرصه چنان خوش درخشید که طی سه سال فعالیت در آستان قدس رضوی، علاوه بر خدمت به مستضعفان به ویژه مجاوران آستان حضرت‌اش، مبادرت به بهره‌مند کردن محرومان از موقوفات آستان رضوی در نقاط مختلف کشور کرد و علاوه بر این بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی بارگاه امام رضا (ع) را سامان بخشید که همه این موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری در منشور هفتگانه حکم انتصاب‌اش در سمت تولیت آستان قدس رضوی بودند.

آیت‌الله رئیسی اما پس از آن و در سال ۱۳۹۶ با حکم رهبر انقلاب به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در آمد که این حضور به مدت پنج سال به طول انجامید؛ او سپس از سوی معظم‌له در سال ۱۳۹۷ به عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب شد که البته پس از انتخابات ریاست جمهوری از این سمت استعفا داد.

انتخاب آیت‌الله رئیسی با کسب ۱۸ میلیون رأی از سوی مردم مُهر تاییدی بود بر فعالیت‌ها و خدماتی که او از همان دوران جوانی به شکلی مستمر در پی تحقق آنها بود؛ مردم به عمق جان درک کرده بودند که خون جوانان گلگون‌کفن این مرز و بوم در صورتی پایمال نمی‌شود که خدمت به محرومان در اولویت باشد و رئیسی فردی بود که به گواه کارنامه کاری‌اش همواره در این مسیر قدم برداشته بود.

اکنون اما سه سال از آن حماسه‌آفرینی ملت ایران از انتخاب رئیس‌جمهور می‌گذرد، این سه سال برای آیت‌الله رئیسی لحظه‌ای با سکون همراه نبود چراکه هر روز یا در جلسات مختلف حضور داشت و به رتق و فتق امور مملکت می‌پرداخت یا در سفر به نقاط کشور بود و یا به کشورهای دیگر برای گسترش ارتباطات سفر می‌کرد؛ دغدغه او پیشرفت ایران اسلامی بود و برایش فرقی نمی‌کرد که در این مسیر چه‌قدر با سختی مواجه شود. او رُک و راست و به قول معروف بدون هیچ رودربایستی با فساد مبارزه می‌کرد و هرگز بر نمی‌تابید که حقی از مظلومی پایدار شود اما اکنون ...؛ اکنون خبر شهادت‌اش را می‌شنویم.

راه سید محرومان پر رهرو باد/نگاهی به کارنامه کاری شهید آیت‌الله رئیسی 

او که برای افتتاح سد «قیز قلعه سی» به آذربایجان شرقی رفته بود، در بازگشت از این سفر بر اثر سقوط هلی کوپتر به شهادت رسید، در این ماجرای جانگداز علاوه بر رئیس‌جمهور؛ «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ؛ آیت الله «سیدمحمدعلی آل‌هاشم» امام جمعه تبریز؛ «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان شرقی و تنی چند از دیگر خدمت‌گزاران از جمله محافظان و کادر پرواز، جان خود را از دست دادند و به مقام رفیع شهادت رسیدند.
یادشان گرامی باد... 

کد خبر 1764421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha