استقبال گسترده عربی از به رسمیت شناختن شدن فلسطین توسط کشورهای اروپایی

فلسطین و کشورهای عربی از اعلام رسمی اسپانیا، نروژ و ایرلند برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال کردند و در حالی که اسرائیل خشم خود را این اقدام ابراز و سفرای سه کشور را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، امروز چهارشنبه، «یوناس گار استوره» نخست وزیر نروژ اعلام کرد: کشورش از 28 می، کشور فلسطین را به رسمیت می شناسد.همتای اسپانیایی او، «پدرو سانچز» و ایرلندیش«سیمون هریس» نیز کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

استقبال فلسطینی

برهمین اساس، ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: این تصمیم به تقویت حق ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت در سرزمینشان و برداشتن گام‌های واقعی برای حمایت از اجرای راه‌حل دو دولتی کمک می‌کند.

 تشکیلات خودگردان فلسطین از کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی خواست که کشور فلسطین را بر اساس راه حل بین المللی دو کشور بر اساس قطعنامه های مشروعیت بین المللی و خطوط 1967 به رسمیت بشناسند و بر اهمیت حمایت از به دست آوردن عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل تاکید کرد.

همچنین سازمان آزادیبخش فلسطین از اقدام سه کشور استقبال کرد و آن را «لحظه های تاریخی» دانست.

حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی ساف، در پلتفرم ایکس نوشت: پس از چندین دهه مبارزه ملی فلسطین، رنج و درد، اشغال، نژادپرستی، قتل، ظلم، سوء استفاده و ویرانی که مردم فلسطین در معرض آن قرار گرفتند، این لجظه های تاریخی است که جهان آزاد برای حقیقت و عدالت پیروز می شود.

وزارت امور خارجه فلسطین در بیانیه ای، این اقدام را مهم دانست و اعلام کرد: این کشورها بار دیگر تعهد قاطع خود را به راه حل تشکیل دو کشور و دستیابی به عدالت مورد انتظار برای ملت فلسطین را نشان دادند.

جنبش آزادیبخش ملی فلسطین (فتح) در بیانیه‌ای از این تصمیم استقبال و اعلام کرد: به رسمیت شناختن فلسطین از سوی کشورهای جهان، حقوق ملت ما را اثبات می‌کند، از مبانی حقوقی و سیاسی خواسته‌های ما برای استقلال و تلاش‌های آزادی‌بخش ما حمایت می‌کند و تلاش‌های اسرائیل برای از بین بردن موجودیت ما را قوی و مؤثر دفع می‌کند.

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز در بیانیه ای از این تصمیم به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط سه کشور اروپایی استقبال کرد و آن را گامی مهم در مسیر تحکیم حق ملت فلسطین بر سرزمین خود و ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت المقدس دانست.

حماس از کشورهای سراسر جهان خواست تا حقوق مشروع ملی فلسطین را به رسمیت بشناسند و از مبارزات مردم فلسطین برای آزادی و استقلال حمایت کنند و به اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین ما پایان دهند.

باسم نعیم، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس نیز تاکید کرد: به رسمیت شناختن پی در پی نتیجه مستقیم این مقاومت شجاعانه و پایداری اسطوره ای مردم فلسطین است.

وی افزود: این به رسمیت شناختن نشان دهنده نقطه عطفی در موضع بین المللی در قبال مسئله فلسطین است و به محاصره این رژیم (اسرائیل) و حامیان آن کمک خواهد کرد.

وی با ابراز قدردانی از شجاعت سیاسی که این کشورها باوجود فشار زیاد از خود نشان دادند،  گفت: این مسئله بسیاری از کشورهای جهان را تشویق می کند تا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسند.

استقبال عربی

 «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی نیز تصمیم اسپانیا، نروژ و ایرلند مبنی بربه رسمیت شناختن کشور فلسطین از 28 می را ستود.

ابوالغیط در بیانیه ای گفت: به شدت از این اقدام  مهم توسط این سه کشور استقبال می کند.

وی در پلتفرم ایکس نوشت: به سه کشور به خاطر این اقدام که آنها را به سمت صحیح تاریخ در این درگیری سوق داد، درود می فرستم و از آنها تشکر می کنم..

الغیط ادامه داد: از کشورهایی که این کار را نکرده‌اند، می‌خواهم در اقدام شجاعانه و اصولی خود از سه کشور الگوبرداری کنند.

وی در پایان گفت: این تحول مثبت را به فلسطین تبریک می گویم

 وزارت خارجه مصر نیز دربیانیه ای از تصمیم نروژ، ایرلند و اسپانیا برای به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین استقبال کرد.

این وزارتخانه اعلام کرد: این تصمیم از تلاش هایی با هدف ایجاد یک افق سیاسی که منجر به برپایی آن در مرزهای 1967 به پایتخی بیت المقدس شرقی می شود، حمایت می کند.

در همین حال، وزارت خارجه قطر، به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط نروژ، ایرلند و اسپانیا را گامی مهم برای حمایت از راه حل دو دولتی و دستیابی به صلح دانست.

در این بیانیه آمده است: دستیابی به صلح همه جانبه و عادلانه در منطقه منوط به ایجاد کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 است.

این وزارتخانه بر ضرورت پایان ناگهانی جنگ و بازگشت به مسیر سیاسی تاکید کرد، زیرا این تنها ضامن دستیابی به ثبات است.

قطر ابراز امیدواری کرد که کشورهای بیشتری کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند و تلاش های خود را برای اجرای راه حل دو دولتی تقویت کنند.

 وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای از تصمیم مثبت نروژ، اسپانیا و ایرلند برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال کرد.

« ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن از تصمیم کشورهای اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین قدردانی کرد.

الصفدی گفت: این تصمیم، گامی اساسی برای پاسخ به اقدامات اسرائیل است که فرصت دستیابی به صلح را از بین می برد.

 ازسوی دیگر، وزارت امور خارجه اسرائیل تصمیم گرفت در واکنش به، به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط کشورهایشان، اسپانیا، نروژ و ایرلند، سفرای این سه کشور در تل آویو را احضار کند.

کد خبر 1764984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha