شکست آلمان در مهار نژادپرستی علیه مسلمانان

دیده‌بان حقوق بشر ضمن انتقاد از وضعیت نژادپرستی علیه مسلمانان در آلمان تأکید کرد که عملکرد دولت این کشور در این زمینه ناموفق بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه جامعه و فرهنگ ملل، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که دولت آلمان در حمایت از مسلمانان در برابر نژادپرستی سهل‌انگاری می‌کند، در حالی که موارد نفرت و تبعیض فزاینده علیه آن‌ها وجود دارد. این سازمان خاطرنشان کرد: نبود تعریف عملی از نژادپرستی علیه مسلمانان، فقدان اطلاعات رسمی در مورد حوادث و عدم حمایت تشکیلاتی از قربانیان از جمله مواردی است که مانع از واکنش مؤثر در این زمینه می‌شود.

«آلماز تفرا»، پژوهشگر امور مربوط به نژادپرستی در اروپا در دیده‌بان حقوق بشر در این رابطه گفت: ناکامی‌های دولت آلمان در محافظت از مسلمانان در برابر نفرت و تبعیض با عدم درک این موضوع آغاز می‌شود که مسلمانان از نژادپرستی رنج می‌برند. بدون درک روشنی از نفرت و تبعیض ضد مسلمانان در آلمان و داده های قوی در مورد حوادث و اطلاع رسانی به جامعه، پاسخ مقامات آلمانی بی اثر خواهد بود. به گفته دیده‌بان، تا پایان سپتامبر ۲۰۲۳، آمار اولیه حاکی از ثبت ۶۸۶ مورد جرم مرتبط با نفرت‌‎پراکنی علیه مسلمانان است که از ۶۱۰ مورد ثبت شده در سال ۲۰۲۲ فراتر رفته است. مقامات آلمان اطلاعاتی را برای دوره زمانی بین اکتبر تا دسامبر سال گذشته ارائه نکرده‌اند، اما گروه‌های جامعه مدنی آلمان نسبت به افزایش حوادث ضد مسلمانان از ماه اکتبر به دنبال عملیات طوفان الاقصی و شروع تجاوزات اسرائیل به غزه هشدار داده‌اند.

«ریما هانانو»، رئیس اتحاد علیه اسلام‌هراسی و نفرت ضد مسلمانان (CLAIM)، یک شبکه آلمانی از سازمان‌های غیردولتی، به دیده‌بان حقوق بشر گفت که سال ۲۰۲۳ رکورد جدیدی را برای حوادث ضد مسلمانان رقم زد. در ماه نوامبر، اتحاد به طور متوسط ​​روزانه سه حادثه ضد مسلمانان را ثبت کرد. در یک مورد، مردی که تصور می شد مسلمان است، هنگام خروج از اتوبوس عمومی تروریست خوانده شد، مورد حمله قرار گرفت و به دلیل جراحات وارده در بیمارستان بستری شد.

در حالی که گروه‌های جامعه مدنی مانند CLAIM داده‌های مربوط به چنین حوادثی را جمع‌آوری می‌کنند، دولت آلمان هنوز زیرساختی را برای نظارت و جمع‌آوری داده‌های این مشکل در سراسر کشور، بر اساس شاخص‌های روشن ایجاد نکرده است که مقامات را با دانش و ابزار لازم برای مقابله با آن مجهز کند.

از سال ۲۰۱۷، سیستم جرایم ناشی از نفرت دولت آلمان، حوادث ناشی از نفرت علیه مسلمانان و افرادی را که مسلمان تصور می‌شوند، تحت عنوان انگیزه‌های «ضد اسلامی» طبقه‌بندی کرده است. دیده بان حقوق بشر گفت که این طبقه بندی تعصب را بر اساس هویت مذهبی آنها، جدا از خصومت بر اساس هویت قومی آنها می داند.

یک مطالعه سه ساله به سفارش دولت در مورد وضعیت خصومت ضد مسلمانان در آلمان، که در ژوئن ۲۰۲۳ منتشر شد، تشخیص داد که احساسات ضد مسلمانان در آلمان گسترده است و توصیه می کند که آلمانی ها دولت دیگر نباید نفرت ضد مسلمانان را از نژادپرستی جدا کند بلکه ارتباط آنها را به رسمیت بشناسد. به گفته یکی از نویسندگان این مطالعه، وزارت کشور نه با کارشناسانی که گزارش را تهیه کرده اند ارتباط گرفته و نه توصیه های آنها را انجام داده است. نانسی فایزر، وزیر کشور گفت که با همه چیز در این گزارش موافق نیست.

وزارت کشور در پاسخی کتبی به نامه‌ای که دیده‌بان حقوق بشر در اواسط دسامبر ارسال کرد و در آن از واکنش دولت به افزایش نفرت ضد مسلمانان و یهودی‌ستیز  را پرسید، به این مطالعه اشاره کرد و به‌طور مبهم تصدیق کرد، با این حال، این وزارتخانه جزئیات بیشتری در مورد چگونگی تجدید نظر در رویکرد خود ارائه نکرد.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد، هرگونه تمرکز بر تنفر و تبعیض ضد مسلمانان که شامل نژادپرستی یا تایید ماهیت متقاطع چنین خصومتی نباشد، نمی تواند تصویر کامل را به تصویر بکشد یا پاسخ های سیاسی موثری را در پی داشته باشد.

در سال ۲۰۱۷، یک نفر از هر ۱۰ نفری که برای دومین نظرسنجی درباره تبعیض ضد مسلمانان توسط آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا در ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان مصاحبه شدند، گفتند که آخرین حادثه ضد مسلمانان علیه خود را گزارش کرده اند. آنهایی که گزارش ندادند احساس کردند که هیچ چیز با گزارش آن اتفاق نمی افتد یا تغییر نمی کند. ۸۱ درصد از کسانی که حوادث را گزارش کردند، گفتند که از نحوه رسیدگی پلیس به این موضوع ناراضی هستند.

خشونت ضد مسلمانان در آلمان که یکی از بزرگترین جمعیت مسلمانان اروپا را دارد، نه پدیده جدیدی است و نه در خلاء رشد کرده است. در سال ۲۰۲۰، یک حمله افراطی راست افراطی و نژادپرستانه در هانائو، یک شهروند آلمانی، ۹ نفر را که عمدتاً دارای پیشینه مسلمان بودند، کشت:

گفتنی است، پیش از این نیز دیده‌بان حقوق بشر پیشتر هم درباره رشد موارد نفرت‌‎پراکنی علیه مسلمانان در کشورهای اروپایی و پس از تحولات اخیر در فلسطین اشغالی هشدار داده بود.

کد خبر 1765698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha