روز خدمت در تقویم رسمی نامگذاری می‌شود

هشتصد و بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و دبیری عاطفه خادمی با حضور اعضای شورا برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری شبستان، هشتصد و بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و دبیری عاطفه خادمی با حضور سایر اعضای شورا صبح امروز هشتم خرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

شهید رئیسی در حوزه فساد ستیزی حساسیت زیادی داشتند

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این جلسه گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند شهید رئیسی از طعنه ها و مواردی که صحت نداشت و به گونه غیرمناسبی در جامعه نشر داده می‌شد، آزاد بودند.

وی افزود: برخی از این موارد به حوزه فرهنگ ارتباط داشت که البته قسمت عمده این موارد شامل حوزه اقتصاد می‌شد اما قسمت فرهنگی در ماه‌های اخیر پررنگ شده بود.

خزعلی بیان کرد: وزیر فرهنگ هم شاهد هستند که چندبار آیت‌الله رئیسی مطرح می‌کردند که گاهی اوقات جوی مانند شرایط شهید بهشتی ایجاد می‌کردند و خاطره‌ای را بازگو می‌کردند که زمان ریاست دادگستری عکسی از شهید بهشتی را روی میز خود گذاشته بودند که برخی از جوانان انقلابی اعتراض می‌کردند که چرا این‌عکس را روی میزم گذاشته‌ام.

معاون‌امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: مساله اقتصاد و طعنه‌هایی که به ایشان زده می‌شد وقتی به آمار بانک جهانی و آمار اقتصادی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که اگر مانند دوره قبل پیش می‌رفت طبق پیش‌بینی‌ها دلار به قیمت ۲۰۰ هزار تومان می‌رسید.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری: شهید رئیسی در حوزه فساد ستیزی حساسیت زیادی داشتند




وی ادامه داد: ما فرهنگی هستیم ولی مساله فرهنگ با اقتصاد گره خورده است و اگر مردم از نظر اقتصادی اقناع بشوند و بدانند که آیت‌الله رئیسی چه خطرهایی را در این راه پذیرفتند، مسائل فرهنگی هم برای مردم بهتر مشخص می‌شود.

خزعلی تاکید کرد: در مساله فسادستیزی حساسیتی که برای جلوگیری و شناسایی داشتند مساله کمی نیست و تعداد زیادی از مدیران این حوزه به دلیل اینکه کارکرد مدنظر را نداشتند تغییر کردند.

معاون امور زنان و خانواده گفت: اقدامات صورت گرفته در حوزه فسادستیزی نمایان‌نمی‌شود ولی مساله چای دبش و فولاد مبارکه که مربوط به دولت قبل بوده و اخبار ان هم به صورت واقعی ارائه نمی‌شود بزرگنمایی می‌شود.

وی گفت: مساله ۲۰-۳۰ که دائما آیت‌الله رئیسی را متهم می‌کردند که در پی پیاده کردن آن است ولی همه شاهد بودیم‌که در همان هفته‌های اول ابلاغ ۲۰-۳۰ که به مدارس انجام شده بود و به صورت غیر علنی قرار بود اجرا شود  در صورتی که سال ۹۶ مقام‌ معظم رهبری گفته بودند باید از آن جلوگیری شود را در همان هفته‌های ابتدای فعالیتشان آن را لغو کردند.

خزعلی افزود: همه برنامه‌ها بر مبنای این بوده که با سند ۲۰-۳۰ مقابله شود ولی متاسفانه شهید رئیسی و شهید امیرعبدالهیان مورد این اتهام قرار می‌گرفتند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: برخی از اسناد بین‌المللی شهید امیرعبدالهیان را منتشر می‌کردند که در حال اجرای سند ۲۰-۳۰ هستند و در همین راستا به مناظره بنده هم اشاره می‌کردند، در صورتی که آن مناظره در مورد رویکردهای بین‌المللی بود که وقتی در عرصه بین‌المللی بررسی می‌کنیم همه به سند ۲۰-۳۰ عمل می‌کنند.

از راه اندازی گفتمان تا نامگذاری روزی با موضوع خدمت در تقویم

مکتب رئیس جمهور شهید الگوی حکمرانان قرار گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی عضو شورای فرهنگ عمومی و قائم مقام آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها، در جلسه شورای فرهنگ عمومی، با اشاره به ایجاد مکتب حکمرانی توسط شهید رئیسی، گفت: درصورتی که مکتب شهید رئیسی به خوبی تبیین شود در روند فرهنگ عمومی و زدودن افکار التقاطی که در حال تحریف شهید رئیسی هستند تأثیر بسزایی خواهد داشت.

عضو شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر تبیین مکتب شهید رئیسی تصریح کرد: برخی توسط افکار التقاطی در جهت تحریف شهید رئیسی هستند. صحبت اصلی آن‌ها این است که جمعیت حضور یافته در تشییع شهید رئیسی به دلیل مدیریت ایشان نبوده و دلیل آن را اخلاق ایشان وانمود می کنند. مسؤلیت وزرا تبیین مکتب شهید رئیسی و بازگویی پشت پرده مسائل است که وجود داشته است.

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر تبیین مکتب شهید رئیسی تا چهلمین روز شهادت ایشان، افزود:  تا این غم معنوی به وجود آمده در دل مردم که دل‌ها را معنوی و خدایی کرده است وظیفه تببین و پس از آن باید به عنوان الگوی حکمرانان تکثیر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی، دو عنصر جهاد و اخلاص عناصر اصلی وجودی و کاربردی شهید رئیسی عنوان کرد و افزود: هرکس مجاهدانه و خالصانه جهاد کند، حتما در مسیر حق قرار می گیرد و خداوند سبحان او را هدایت می‌کند.

از راه اندازی گفتمان تا نامگذاری روزی با موضوع خدمت در تقویم

شهید رئیسی مطالبه گری را در مردم و برای کل نظام ایجاد کرد

محبی تبار، دبیر ستاد ملی جمعیت در جلسه شورای فرهنگ عمومی با اشاره به تغییر تراز ریاست جمهوری توسط شهید رئیسی بیان داشت: عملکردی پایین تر از شهید رئیسی مورد پسند و پذیرش مردم نخواهد بود

شکیبا محبی تبار دبیر ستاد جمعیت در جلسه صبح امروز شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در تمام گروه‌ها، احزاب و همه طیف‌های فکری، نظام فکری مردم به شکلی تغییر یافته است.

وی با اشاره به تغییر تراز ریاست جمهوری توسط شهید رئیسی ادامه داد: عملکردی پایین تر از شهید رئیسی مورد پسند و پذیرش مردم نخواهد بود و شهید رئیسی این مطالبه گری را در مردم و برای کل نظام ایجاد کرده است.

محبی تبار رئیس جمهور را شخصیت  فرهنگی دانست و افزود: با توجه به همه اهمیت مباحث اقتصادی، ایشان تاکید ویژه‌ای در موضوع و مقوله‌های فرهنگ سازی داشتند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه ستاد ملی جمعیت، در زمان ارائه سیاست‌ها و اولویت‌ها، وقتی فرهنگ سازی را در اولویت اول برنامه‌ ها قرار گرفت مورد پسند ایشان واقع شد.  

محبی تبار با اشاره به تاکید رئیس جمهور شهید بر موضوع فرهنگ با عنوان مردمی و از جنس کار مردمی، تصریح کرد : ایشان در موضوع فرهنگ سازی از تبلیغات موجود روی کالا صحبت و بر استفاده از ابزار خُردی که در دست مردم قرارمی‌گیرد، تاکید داشتند.

عشق به مردم، تبعیت از ولایت و اخلاص معادلات را جا به جا می‌کند

 فرزاد جهان‌بین، عضو شورای فرهنگی عمومی در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای خدمت گفت: تفاوت تشییع رئیس‌جمهور شهید که با حضور دوازده میلیون نفر انجام شد با تشییع سردار دل‌ها این بود که سردار سلیمانی در یک سمت نظامی قرار داشتند و هر لحظه در معرض شهادت بودند و مسئولیتی نسبت به معیشت مردم نداشتند، اما رئیس‌جمهور در جایگاه پاسخگویی بودند و با وجود همه انتقادات تشییع عظیم شکل گرفت و دست خدا در این امر دیده می‌شود.

وی با اشاره به قدرشناسی ملت ایران گفت: سفرهای استانی آقای رئیسی در ابعاد گسترده‌ای ثبت شد و عشق به مردم، تبعیت از ولایت و اخلاص در نظام سنن الهی معادلات را جا به جا می‌کند و این مبانی باید تبیین شود.


جهان بین گفت: آقای رئیسی در حالی سرمایه اجتماعی را افزایش داد که اعتماد به مسئولان کاهش پیدا کرده بود، اینکه رئیس‌جمهور تا دورترین نقطه های کشور سفر می‌کند تا در جریان مشکلات قرار بگیرد نوعی فرهنگ است و این موارد نیاز به تبیین دارد.


جهان بین با اشاره به روز تشییع شهید رئیسی گفت: ما در روز تشییع مشاهده کردیم که مردم چگونه در غم شهادت رئیس‌جمهور می‌سوختند. وی ادامه داد: آنچه که مهر تایید است بر صالح بودن فرد این است که مردم زبانشان در مورد آن به چه می‌چرخد این تشییع میلیونی نشان این عقیده رئیس‌جمهور بود که وی مردم را بر هر چیزی برتر می‌دانست و این خواست خداوند است و این نشان داد که اگر برای مردم فارغ از دعواها پای مردم بایستیم مردم قدرشناس هستند و مهر ختام همین تشییع پیکرهاست و این موضوعات باید تبیین شود.

تشییع شهید رئیسی یک واقعه بی همتا در چند دهه اخیر بود/ پیشنهاد نامگذاری یک روز با موضوع خدمت در تقویم

پیشنهاد نامگذاری یک روز با موضوع خدمت در تقویم

بنابراین گزارش؛ محمدحسین ساعی عضو شورای فرهنگ عمومی بر نامگذاری روزی در تقویم رسمی کشور برای گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی با موضوع خدمت تاکید کرد و گفت: ما با یک واقعه بی‌همتا حداقل در چند دهه اخیر مواجه هستیم. راجع به شخصیت آیت‌الله رئیسی که به نظرمن نقطه متمایزی از بقیه شهدایی که هرکدام یک برتری و یک جنس متمایزی داشتند. حضرت آقا تعبیر بلندی داشتند این بقیه شهدا به خاطر مجاورت‌شان با آیت‌الله رئیسی به این درجه رسیدند. این تعبیر، تعبیر عجیبی است از رهبر معظم انقلاب می‌بینیم.

ساعی در ادامه اضافه کرد: تعبیری که برخی از دانشمندان علوم اجتماعی داشتند که در لحظاتی مستقیماً حضور خدا را در تاریخ و جامعه می‌بینیم با یک چنین وضعیتی مواجه هستیم و یک وضعیت فراعادی است و این را درک کنیم و اگر می‌خواهیم کاری در این راستا انجام دهیم بایستی متناسب با آن کاری پیش برود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نکته مهمی که در این میان وجود دارد به نظرمن اگر این روز را نامگذاری کنیم از الان راجع به مناسبت به گونه‌ای نامگذاری بشود امکان ایجاد یک مناسک جدّی در سالگرد ایشان وجود داشته باشد. در سالگرد شهید رجایی و باهنر هفته دولت را قرار دادیم و در هفته دولت بخش‌های مختلف دولت ارزیابی می‌شوند و بهترین جوایز در این هفته اختصاص داده می‌شود.

ساعی در ادامه اضافه کرد:  متناسب با هر نامگذاری باید به مناسک مرتبط با آن هم فکر شود. یعنی در واقع اگر می‌خواهیم نامگذاری روی فضای خدمت باشد، باید  یک جمع و اتفاق بزرگ از افراد دخیل در خدمت وارد شوند و آن روز را با مناسک بزرگ در دستور کار قرار دهیم. به نظرمن باید به این نکات به صورت جدّی فکر کنیم و برای آنها تمهیدات مناسبی بیندیشیم.

وی با اشاره به اینکه باید نتایج نظرسنجی و مشوش‌گران اذهان عمومی هر دو در جامعه تبیین شوند، افزود: به نظرمن با یک وضعیت هوشمندانه این نظرسنجی را کامل منتشر کنید. اتفاقی که برخی از دوستان که می‌توان تعبیر نامرد هم راجع به آنها به کار برد قصه ارزش‌ها و نگرش‌ها انجام دادند که مورد اطمینان قرار گرفتند و چیزهایی که نباید منتشر می‌کردند تلاش کردند به صورت بدی منتشر کنند. اصلاً این نتایج با آن نتایج نمی‌خواند برخی از چیزهایی که به صورت شیطانی می‌خواستند آنها در جامعه منتشر کنند و اذهان را به هم بریزند. وقتی آن نتایجی که به خصوص آن جامعه‌شناسان روی آن تأکید می‌کردند با نتایج این نظرسنجی کنار هم قرار می‌دهیم تفاوت‌هایی ایجاد می‌شود یک چارچوب نظری ایجاد شود هر دو را توأمان با هم توضیح دهد.
 

از راه اندازی گفتمان تا نامگذاری روزی با موضوع خدمت در تقویم

گفتمان نهضت خدمت راه‌اندازی شود 

مدیرکل زنان و خانواده وزارت کشور در جلسه امروز شورای فرهنگ عمومی گفت: گفتمان شهید رئیسی در سه ضلع اصلی خدمت و جهاد، تاکید بر به میدان آوردن مردم برای حل مسئله و ولایتمداری واقعی تبیین شود

زینب اختری مدیرکل زنان و خانواده وزارت کشور گفت: ممکن است سایر رئیس جمهورها هم در موضوع اربعین ارادت و فعالیت داشته باشند اما رئیس جمهور شهید، جریان اربعین ها را راه‌اندازی و جریان مردمی ها در اربعین را به حرکت در آورد.

وی گفت: ایشان خادم الرضا بودند، گرچه ما خادم الرضا کم نداریم ولی ایشان جریان خادم الرضایی را در ایران  راه‌اندازی کرد.

اختری، جریان و گفتمان راه شهید رئیسی را فراتر از تاکید بر شخصیت شهید رئیسی دانست و افزود: در قالب سندی جریان سازی‌های شهید رئیسی با عنوان گفتمان در سه ضلع اصلی خدمت و جهاد، تاکید بر به میدان آوردن مردم برای حل مسئله و ولایتمداری واقعی تبیین شود.

وی گفت: اعتقاد موجود در ذهن شهید رئیسی در وجود مردم جوشش پیدا کرده است و مردم علم پیدا کردند، ایشان اعتماد واقعی به مردم داشته است.

اختری با تاکید بر استمرار سومین گفتمان اصلی شهید رئیسی یعنی ولایتمداری واقعی، گفت: سیاست‌های راکد مانده نظام توسط ایشان گام به گام در حال اجرا شدن بود، نهضت گفتمان شهید رئیسی به صورت سند و سطح توقع و انتظار مردم برای انتخاب اصلح تبیین شود.

کد خبر 1765867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha