پرتره‌ای از زندگی و سلوک علمی و فرهنگی «همایون همتی» در رادیو ایران

برنامه «نگین» رادیو ایران که به معرفی آثار نخبگان، برجستگان و دانشمندان ایرانی اختصاص دارد در این هفته به مرور زندگی و آثار فیلسوف، مؤلف و مترجم ایلامی «همایون همتی» می پردازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  ویژه برنامه «نگین» از شنبه تا چهارشنبه به تهیه کنندگی عبدالله علایی، اجرای فاطمه آل عباس و حسن همایی و به قلم دکتر محسن شاهرضایی ساعت ۱۴:۵۵ از رادیو ایران پخش می‌شود.


«عبدالله علایی»،  تهیه کننده  رادیویی درباره مروز زندگی و آثار  فیلسوف، مؤلف و مترجم ایلامی «همایون همتی»  در برنامه «نگین» به خبرگزاری شبستان گفت:  دکتر همایون همتی به سال ۱۳۳٧ در شهر ایلام به دنیا آمد. تحصیلات دبستانی و دبیرستانی را در همان شهر به پایان برد. به اصرار پدر به آمریکا رفت و طب خواند، یک سال نیز در دانشگاه علیگر در کشور هند در رشته جامعه‌شناسی به تحصیل ادامه داد. او در سال ۱۳۵۸ وارد دانشگاه شد و در دانشگاه تهران به اخذ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته «فلسفه و کلام اسلامی» نائل آمد. مدرک دکترای تخصصی وی در رشته «ادیان و عرفان تطبیقی» است.

وی افزود: استاد همتی علاوه بر تحصیلات دانشگاهی به سبب علاقه شخصی قریب به ۱۴ سال تحصیلات منظم حوزوی نیز داشته است. وی دارای حدود ۵۰ جلد اثر تحقیقی شامل تألیف و ترجمه است که برخی از آن‌ها در باب عرفان، هنر، دین‌پژوهی، فلسفه، معرفت‌شناسی، کلام و الهیات به چاپ رسیده است. حوزه اصلی تحقیقات او فلسفه، دین‌پژوهی، الهیات و عرفان مقایسه‌ای است. به مطالعات میان‌رشته‌ای و مقایسه‌ای علاقه وافری دارد و غیر از تسلط بر زبان عربی و انگلیسی با چند زبان دیگر از جمله آلمانی نیز آشنایی دارد.

علایی تأکید کرد: تاکنون بیش از ۷٠ تقدیرنامه علمی از سوی دانشگاه‌ها و نهادها و مراکز پژوهشی داخل و خارج کشور به دکتر اعطا شده است و برخی دانشگاه‌های معتبر خارجی از جمله مالزی، ترکیه، ایتالیا، تایلند، فنلاند، اندونزی، آلمان و امریکا برای تدریس از او دعوت کرده‌اند. افزون بر این‌ها به پاس قدردانی از تلاش‌های ارزنده علمی، لوح تقدیر ویژه‌ای از سوی ریاست دانشگاه سازمان ملل متحد نیز به‌ ایشان اعطا گردیده است.
 

کد خبر 1765894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha