نویسنده اسرائیلی: جنگ در غزه، جایگاه اسلام در آمریکا را تقویت کرد

یک نویسنده اسرائیلی و کارشناس امور اسلام با اشاره جنگ اسرائیل علیه غزه نوشت: این جنگ گفتمان ضد اسرائیلی در میان مسلمانان آمریکا را افزایش داده است و امروز به نقطه عطفی برای تقویت جایگاه اسلام در آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از عربی۲۱، «العاد بن داوید» نویسنده اسرائیلی و کارشناس امور اسلام و ایالات متحده در دانشگاه بار ایلان و پژوهشگر انجمن اندیشه منطقه‌ای در مقاله‌ای به «اسرائیل الیوم» درباره حمله اسرائیل به نوار غزه، گفت: حمله به نوار غزه باعث شعله ور شدن گفتمان‌های بی سابقه ضد صهونیستی در میان بسیاری از مسلمانان در غرب شد.

این نویسنده افزود: جدای از گفتمان‌ها و لفاظی‌ها، به نظر می‌رسد این اولین بار است که مبارزه مسلمانان به خاطر فلسطینی‌ها نه تنها به تقویت جایگاه اسلام و مسلمانان در غرب منجر شد، بلکه آنها را در جایگاه مثبت دسته بندی کرد که آنها فعالانه برای عدالت و ضد ظلم و بی عدالتی مبارزه‌ می‌کنند.

داوید می گوید: واقعیتی که در آن اسلام تقویت شده است، جدید نیست.  از زمان حملات ۱۱ سپتامبر، بسیاری از بخش‌های جامعه مسلمانان آمریکا شروع به تقویت قدرت اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای خود کرده‌اند تا از خود در برابر حملات عمومی که مذهب و ملیت آنها را هدف قرار می‌دهد، دفاع کنند.

 او ادامه داد: واعظان، فعالان و سازمان های اسلامی شروع به توصیف مثبت اسلام به عنوان صلح طلبی کرده اند که هویت آمریکایی شان را تأیید می کند.  این واقعیت، آمریکا را به عرصه‌ای تبدیل کرده است که مهم‌ترین مسلمانان در غرب علیه بی‌عدالتی، نقض حقوق بشر و سرکوب مسلمانان فعالیت می‌کنند و خواهان ادغام شدن اسلام در فعالیت‌های اجتماعی به عنوان بخشی از مبارزه خود برای فلسطینی ها هستند.

 دیوید افزود: برخلاف عملیات نظامی قبلی در غزه که منجر به افزایش گفتمان ضد اسرائیلی در میان مسلمانان آمریکا شد، هفتم اکتبر گذشته به نقطه عطفی تبدیل شد که ممکن است به چند دلیل اصلی، جایگاه اسلام را در آمریکا تقویت کند.

 نخست، گفتمان رایج در میان جامعه مسلمانان در مورد انتخابات آتی، انتقادهایی را به دولت بایدن در مورد حمایتش از اسرائیل برملا کرد، این واقعیتی است که دولت دیگر را تهدید می کند.

 باوجود اینکه قدرت عددی مسلمانان در آمریکا نسبتاً کم است، اما موقعیت و نفوذ آنها در ایالت‌هایی مانند میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا نوسان دارد و ممکن است تأثیر آرای مسلمانان را در انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش دهد.

وی تاکید کرد: از زمان مداخله ارتش آمریکا در تظاهرات دانشجویان در طول جنگ ویتنام، شاهد چنین تظاهرات خشونت آمیزی در دانشگاه های آمریکا نبوده ایم.

 تظاهرات در درجه اول نشان دهنده هم‌ذات پنداری بسیاری از دانشجویان با مبارزان مسلمان فلسطینی مسلمانان برای غزه است که این همان چیزی است که در میان جوانان آمریکایی به شدت نفوذ کرده است.

وی ادامه داد:  واعظان و مبلغان مسلمان نیز به دانشگاه‌های معتبر ایالات متحده دعوت می‌شوند و حس درستکاری را در بین دانشجویان با انگیزه ترویج می‌کنند و تأکید می‌کنند که آنها کسانی هستند که در حال حاضر در «سمت درست تاریخ» قرار گرفتند.

 این پژوهشگر اسرائیلی می گوید: برخی از این واعظان به ویژه در رسانه های اجتماعی محبوب هستند، از این رو تأثیر زیادی بر آمریکایی ها در انتشار پیام های‌شان به میلیون ها دنبال کننده دارند.

 داوید ادامه داد: از زمان جنگ، پدیده گرویدن به اسلام در اینترنت نیز گسترش یافته است. تازه گروندگان به اسلام اعلام کرد که هم‌ذات پنداری شان با مصیبت و رنج غزه باعث شده است که اسلام را به عنوان دینی ببینند که برای آزادی مظلومان (فلسطینیان) مبارزه می کند و این همان چیزی است که جرقه پذیرش اسلام را در آنها ایجاد کرد.

این نویسنده اسرائیلی می گوید: پدیده رو به رشد اسلامی شدن، ایالات متحده را به کشوری پیشرو در غرب در پذیرش اسلام تبدیل می کند که امروزه سومین دین بزرگ ایالات متحده پس از مسیحیت و یهودیت است.  به نظر می رسد اسلام در دهه های آینده به دومین دین بزرگ تبدیل شود. بنابراین اکثریت مسلمانان را مسیحیان آمریکایی، سفیدپوستان و آفریقایی آمریکایی تشکیل می دهند.

این نویسنده در پایان مقاله خود می‌گوید: جنگ غزه موفق شد عناصری را تثبت کند که به دلیل شهروندی شان در تاثیرگذارترین قدرت غرب در جهان و همجواری با مراکز قدرت مانند کنگره و کاخ سفید چهره اسلام و جایگاه آن را تقویت کردند. این مسئله مسلمانان آمریکایی را به عنوان یک پتانسیل جهانی بی نهایت تاثیرگذار تبدیل کرده است که برخلاف مسلمانان دیگر در سراسر جهان هستند.

داوید می گوید: این واقعیت پیامدهای ژئوپلیتیکی بزرگی برای اسرائیل و بزرگ‌ترین جامعه یهودی در جهان به ویژه در دوره پس از هفتم اکتبر خواهد داشت.

کد خبر 1765990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha