استفاده از خِرد جمعی راهبرد اصلی شورای فرهنگ عمومی

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های نخبگانی این شورا گفت: استفاده از خرد جمعی راهبرد اصلی شورای فرهنگ عمومی کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی در اولین جلسه از سلسله نشست های نخبگانی شورای فرهنگ عمومی یکی از نکات تحولی شورای فرهنگی عمومی را پرهیز از اجتهاد شخصی عنوان کرد و بیان داشت: در شورای فرهنگ عمومی تاکید بر استفاده موثر و مستمر از خرد جمعی و اجماع نخبگانی در احصا، راهبری و حل مسائل است بیان داشت: فضای سلامت نفس رئیس جمهور شهید موجب ایجاد فضای کاری به دور از حاشیه های کاذب شده بود.

وی در ادامه تصریح کرد: تعهد و تقوای  رئیس جمهور شهید، معنای تازه ای از سیاست و سیاست ورزی را خلق کرد.  

خادمی یکی از نکات تحولی شورای فرهنگی عمومی را پرهیز از اجتهاد شخصی عنوان کرد و بیان داشت: در شورای تاکید بر استفاده موثر و مستمر از خرد جمعی و اجماع نخبگانی در احصا، راهبری و حل مسائل است.  

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور فرهنگ عمومی را شامل موضوعات متعدد برشمرد و تصریح کرد: این امر  موجب ایجاد تکثر موضوعات بدون‌ تمرکز جدی بر روی آن ها شده است.

خادمی در ادامه بیان داشت: باید تمرکز بر روی مسائل مبنایی باشد که با حل آن‌ها مسائل متعددی صورت دومینوی حل خواهد شد.  

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه ناکارآمدی شوراهای بالادستی یکی از موضوعاتی است که همواره در بحث حکمرانی وجود داشته است، تصریح کرد: شورایی اندیشیدن و شورایی عمل کردن خود مسئله مهمی است که جای تامل و تحلیل دارد.

محسن دنیوی، مدیرگروه سیاستگذاری پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در این جلسه فرهنگ را دارای فاصله جدی از جایگاه اصلی خود به عنوان یک مولفه پیش برنده عنوان کرد و بیان داشت: درجامعه امروز ما نسبت فرهنگ و سیاست به هم خورده است، فرهنگ را امر طفیلی، مصرفی و پرهزینه شده است، اقتصاد و سیاست طرح هایی را جلو می‌رانند و سرریز آن به فرهنگ می رسد.  

وی  بهینه سازی شورای فرهنگ عمومی را در تعهد آن به فرهنگ عمومی دانست و تصریح کرد: شورا به عنوان مهمترین نهاد فرهنگی متولی فرهنگ عمومی فرای اتفاقات فرهنگی، میبایست نسبت به مسائل به معنای واقعی متولی این امر، واکنش نشان دهد.  

دنیوی در ادامه بیان داشت: شورای فرهنگ عمومی به جای درگیری با موضوعات متعدد، رویکرد واحدی اتخاذ  و آن را در همه موضوعات سرریز کند، کنش شورای نسبت به مسائل موجب تقویت رویکرد اتخاذ شده و رهایی شورا از تکثر و آشفتگی خواهد شد.  

 علیرضا بلیغ هیات علمی پژوهشگده فرهنگ و هنر اسلامی تغییراتی به وجود آمده در حوزه فرهنگ عمومی را بیش از همه متاثر از شکل اقتصاد سیاسی و الگوی حکمرانی دانست و بیان داشت: مهمترین مشکل که آن بحث وابستگی به نفت و خام فروشی است، زمانی که دولت درآمد خود را از راه تولید بدست آورد قطعا شکل پاسخگویی نسبت به مردم و حکمرانی فرهنگی نیز متفاوت خواهد بود.

وی در ادامه در شرایط امروز جامعه، مخاطب اصلی شورای فرهنگ عمومی را مسئولین و حکمرانان دانست و تصریح کرد: اگر قرار است در شورا به مسئله فرهنگی پرداخته شود باید با توجه به این موضوع باشد، هر چند این کار برای شورا هزینه هایی خواهد داشت.  

بلیغ ضمن اشاره به تاکید رئیس جمهور شهید بر حل مسائل از مسیر همین ساختار بوروکراسی موجود تصریح کرد: بنابراین اگر قرار است تصمیمی در جهت تحول شورای فرهنگ عمومی صورت بگیرد نباید از مسیری غیر از ساختارهای موجود باشد که البته این با بهینه سازی و تغییر و اصلاح منافاتی نخواهد داشت.  

الهه فلاح نژاد پژوهشگر حوزه فرهنگ در این جلسه بیان داشت: یکی از مسائلی  موجود حکمرانی فرهنگ وجود فاصله ای  میان فهم حکمران از مسائل با آنچه در میدان واقعی  روی می‌دهد است و یکی از علت های جدی آن فقدان چهارچوب نظری و خلا گفتمان مشخص در عرصه فرهنگ است.  

وی تأثیر گذاری شورای فرهنگ عمومی را در ارائه طرح نظری دقیق از مسائل فرهنگی به نهادها و موسسات و بهره‌گیری جهتمند از آن‌ها دانست و تصریح کرد: یکی از مسائلی که همواره در حکمرانی به دلیل خوانش غلط از مبانی نظری و تاکید بیش از حد بر عقلانیت از آن غافل بوده است مسئله خیال است.  

 فلاح نژاد در ادامه بیان داشت:  ما همیشه یک انسان معقول را به عنوان یک شاخص در نظر گرفته‌ایم و تلاش کرده‌ایم جامعه را بر اساس آن شکل دهیم اما جامعه در قالب ما نمی رود.  

فعال فرهنگی تصریح کرد: اما اگر به مبانی نظری خویش بازگردیم که احتمالا انسان اجتماعی انسان متخیل هست، اراده هر نوع برنامه ریزی و سیاستگذاری برای جامعه داریم این امر منوط به  شناخت ساحت خیالمند انسان ها مانند اسطوره ها، نمادها و ...است.

سجاد صفارهرندی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در این جلسه بیان داشت: امروز در صحنه حکمرانی کشور به درکی رسیدیم که یک نظام ارگانیکی وجود دارد که در ستاد آن به مصوبات و تصمیم گیری هایی در حوزه فرهنگ برسیم و بعد انتظار داشته باشیم با ابلاغ و سند و مصوبه این ها در رگ و پی سیستم فرهنگی کشور جاری و ساری شود، خیال خامی است.

وی در ادامه تصریح کرد: بیش از آنکه این نوع حکمرانی کارایی داشته باشد، تولید معنا و تولید ایده پرقدرت است که می تواند در فضا تاثیر جدی ایجاد کند و ایده دارای ثقل، از هزاران دستورالعمل و مصوبه قدرت بیشتری خواهد داشت.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی باید بتواند به یک نقطه مرجعیت فکری و فرهنگی در مجموعه ی کنشگران و نیروهای فرهنگی کشور تبدیل بشود و سعی کند کنشگری موثر در عرصه فرهنگی خصوصا با توجه به وقایع روز داشته باشد.

محمد پورکیانی پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فرهنگی یکی از موضوعات جدی که در نهادهای متولی امر فرهنگ را تکثر موضوعات و ساختارهای ایجاد شده برای این موضوعات دانست و بیان داشت: این موضوع با امر تمرکز و تاثیر در تضاد قرار  دارد، در شورای عالی بیش از صد میز وجود دارد یعنی هم در بحث وجه ستادی و هم در بحث جامعیت موضوعات اخلال وجود دارد.

وی تصریح کرد: من معتقد به اصل تولید ناب و تاثیر ناب هستم، به این معنا که  هر امر مفید غیر ضروری که در فرآیند کار  وجود دارد باید حذف شود.

پورکیانی با تاکید بر جایگزینی مشخص کردن مسائل گلوگاهی با نظام مسائل، تصریح کرد: به جای مجموعه ی برنامه ها، ایده پردازی خلاقانه و به جای تقسیم کار سازمانی، پیگیری قرارگاهی متمرکز  قرار داشته باشد.

کد خبر 1766111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha