پیشی گرفتن قزاقستان از روسیه در کیفیت زندگی!

به گفته کارشناسان Oxford Economics، آستانه و آلماتی در میان ۳۰۰ شهر برتر قرار دارند و از مسکو، پایتخت روسیه که در رتبه ۳۰۵ قرار دارد، پیشی گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه جامعه و فرهگن ملل، امروزه شهرهای بزرگ ۳۰ درصد از جمعیت جهان و حدود ۶۰ درصد از اقتصاد کل جهان را تشکیل می‌دهند. در این راستا شرکت تحلیلی Oxford Economics فهرست جهانی یک ۱۰۰۰ شهر بزرگ جهان را منتشر کرده است.

بر اساس رتبه بندی جهانی، پیشتازان این رده بندی عبارتند از:

- ایالات متحده آمریکا(نیویورک)

- بریتانیا(لندن)

- ایالات متحده آمریکا(سن‌خوزه)

- ژاپن(توکیو)

- فرانسه(پاریس)

- ایالات متحده آمریکا(سیاتل)

- ایالات متحده آمریکا)لس‌آنجلس)

- ایالات متحده آمریکا(سانفرانسیسکو)

- استرالیا(ملبورن)

- سوییس(زوریخ)

همانطور که تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند، شاخص جهانی بالا بودن کیفیت زندگی به این دلیل قابل توجه است که شامل ۳ کلان شهر قزاقستان یعنی آلماتی، آستانه و چیمکنت می‌شود.

به گفته کارشناسان Oxford Economics، آستانه و آلماتی در میان ۳۰۰ شهر برتر قرار دارند و از مسکو، پایتخت روسیه که در رتبه ۳۰۵ قرار دارد، پیشی گرفته‌اند.

- به عنوان مثال آلماتی از نظر سرمایه انسانی در جایگاه ۵۵ و مسکو در رتبه ۱۱۵ قرار دارد. افزون بر این، به گفته کارشناسان، آلماتی و آستانه از نظر کیفیت زندگی از پایتخت روسیه جلوتر افتاده اند.

در این رده‌بندی در مجموع از ۲۷ شاخص در محاسبات استفاده شده است. به عنوان نمونه، طبقه بندی محیط زیست از شاخص های زیر تشکیل می شود: خالص بودن هوا، ناهنجاری های دما، ناهنجاری های بارندگی، شدت انتشار و بلایای طبیعی.

سرمایه انسانی نیز شامل شاخص هایی نظیر: سطح تحصیلات، رشد جمعیت، دانشگاه ها، مشخصات سنی و نفوس جمعیت می شود.

کد خبر 1766296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha