وعده‌های دولت خانواده درباره فرهنگ و زنان

قاضی‌زاده هاشمی گفت: اگر می‌خواهیم نظام فرهنگی اصلاح شود اول باید مسؤلان اصلاح شود و چیزی که باور ندارند نگویند ، راستگو و صادق باشند و به وعده های خود عمل کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان،  سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی امروز (جمعه، ۲۵ خرداد ماه) در برنامه میزگرد فرهنگی با بیان اینکه نگاه ما به فرهنگ، نگاهی تمدنی است و آنچه در فرهنگ غرب  اهمیت دارد فردیت است، گفت: در فرهنگ ایرانی و اسلامی جمع اهمیت دارد؛ بنابراین خانواده در فرهنگ کشورمان بسیار بااهمیت است. به دلیل با اهمیت بودن و بنیادی بودن این موضوع ، نام دولتم را دولت خانواده قرار دادم، اساس ارتباط خانواده، ایثار و از خودگذشتگی است. متاسفانه به علت تهاجم فرهنگی، سن ازدواج بالا رفته و آمار ازدواج کاهش پیدا کرده است.

زنان فرصت هستند نه مسئله 

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه به جمعیت زنان باید به دیده فرصت نگریست و نه مسئله تصریح کرد: با زنان تمامی مسائل فرهنگی، اجتماعی و امنیتی کشور قابل حل است. عدالت اجتماعی اقتضا می‌کند، با توجه به این که ۵۰ درصد جمعیت کشور زنان هستند، به آنان توجه ویژه شود که متاسفانه این موضوع رخ نداده است.

وی با بیان اینکه در عرصه فرهنگی خط مقدم مردم و خانواده‌ها هستند، گفت: دولت ما نقش تنظیم‌گری و تسهیل‌گری را برعهده خواهد گرفت. مساجد، محلات، امام زاده‌ها، مدارس و ... باید با خانواده‌ها پیوند برقرار کنند.

قاضی زاده هاشمی در مورد دولت شهید جمهور گفت: دولت شهید رئیسی به دو بخش آرمان‌ها و اقدامات قابل تقسیم است. برخی از وزرا موفق به اجرای برنامه‌های آیت‌الله رئیسی نشدند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه کمیت اتفاقات خوبی را رقم زد به طور مثال ساخت سینماها و مراکز فرهنگی. در دولت خانواده افکار شهید رئیسی را در حوزه فرهنگ دنبال می کنیم و کسانی که به من کمک می‌کنند افرادی هستند که در ستاد تحول دولت حضور داشته‌اند و اصلی‌ترین وزارتخانه‌ها در دولت من، وزارتخانه‌هایی هستند که از عنصر خانواده پشتیبانی می‌کنند.


در ادامه این نشست رحیمی گفت: عدم توجه به خانواده  در کشورها موجب فروپاشی و از بین رفتن جامعه است، با خانواده محله محور و ایجاد رابطه صمیمی می شود خانواده را از بسیاری از آسیب ها مصون داشت، وقتی خانواده در محله تعریف می شود خانواده هویتش را در غالب‌ بومی می بیند.

برنامه های شهید رئیسی را دنبال می کنم

اسفندیاری در ادامه این نشست اظهار کرد: شما جز دولت سیزدهم بود و نامزدی شما در انتخابات ریاست جمهور ایا امتداد این دولت است و در مورد برنامه های فرهنگی که در دولت خود دارید توضیح بفرمایید و اینکه تا چه انداره برنامه های دولت سیزدهم را دنبال می کنید؟

قاضی زاده گفت: سیاست شهید رئیسی را در برنامه تحول دولت می توان دید که جز به جز آن در حوزه آموزش عالی برخاسته از سیاست‌های مربوطه و براساس خانواده است ۵ دستگاه در این حوزه مسؤلیت دارد که از منظر ستادی شهید  ریسی بررسی می کرد و به وزرا امتیاز می داد در حوزه فرهنگ هنر براساس ملاک های رایج عملکرد وزرات ارشاد قابل توجه است تعداد قابل توجهی سینما و مراکز فرهنگی تئاتر و … ساخته شده  اما به لحاظ مردمی شدن فعالیتهای فرهنگی فاصله داریم و به لحاظ کارهای عفیفانه و انقلابی کارهایی انجام شده اما فاصله با مطلوب زیاد است. دنبال برنامه شهید رئیسی و فکر ایشان هستیم و ارزیابی ها دولت سیزدهم را مدنظر قرار می دهیم. اگر خانواده اصلی ترین نهاد باشد اصلی ترین وزارتخانه ها آموزش و پرورش است.

جزوه آدمهای بدسابقه در انصراف هستم

انتظامی گفت: برخی می گویند شما تا آخر انتخابات نمی مانید و انصراف می دهید بگویید ما سرکار نباشیم. 

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: جز آدمهای بدسابقه در انصراف هستم. خانواده در حال فداکاری برای یکدیگر است و فداکاری عنصر اسلامی جامعه است، فداکاری گاهی برای رفتن است گاهی برای ماندن. من نیامدم که بروم و کنار بکشم اما آماده هر نوع فداکاری برای مردم هستم

وزیر فرهنگ و ارشاد را با انتخاب اصحاب فرهنگ  و هنر انتخاب  می کنم

انتظامی  گفت: دخالت حکومت در مردمی سازی و عقب نشینی حکومت را چگونه عملی می کنید؟

قاضی زاده گفت: در اوایل انقلاب که کارها را مردم انجام می دادند حال ما بهتر بود، دولت وظیفه کرامت بخشی به مردم را دارد. هر جریانی بخوبی می تواند از خود مراقبت کند وقتی می گویم کارها را به مردم واگذار می کنیم  یعنی نظارت و اجرا را به آنها واگذار کنیم یعنی وزیر آموزش و پرورش با انتخاب معلمان باشد و وزیر فرهنگ و ارشاد را با انتخاب اصحاب فرهنگ و هنر انتخاب می کنم.

یاوری در ادامه گفت: ما در آستانه تحول در نظام تعلیم و تربیت هستیم ما در کمیت و کیفیت معلمان مسیر طولانی در پی داریم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: با ساز و کارهای اول انقلاب نمی توان گام دوم را ادامه داد من نام این دوره را پروانگی گذاشتم که آغاز آن از آموزش و پرورش  است با این نظام تربیتی انسانهای شبیه بهم ساخته می شوند نظام تعلیم و تربیت ما نباید صرفا به ۱۲ سال معطوف باشد که نه مبنای علمی و نه مبنای دینی دارد در حالی که بیشترین سن تاثیر پذیری ۵تا ۸ است اما با تحصیلات دانشگاهی یک دهه فاصله ایجاد شده، باید این مسیر تغییر کند تا دوران تحصیل کوتاه شود بنده جراح سر و گردن ۲۵ سال تحصیل کردم اما نصف تحصیلاتم اضافه است یعنی بچه ها از دوران زندگی دور ماندند معتقدم قویترین  وزیر باید وزیر آموزش و پرورش باشد الان آموزش عالی مهمتر از آموزش و پرورش است در حالیکه در طول آموزش و پرورش قرار دارد، جدترین کار من در حوزه آموزش و پرورش اتفاق خواهد افتاد.

پاسخ قاضی زاده به اعتراضات ۱۴۰۱/ مسیح علی نژاد نسبت به مواضع من حمله کرد 

اسفندیاری گفت: در سال ۱۴۰۱ شاهد چالش های فرهنگی و اعتراضات بود که به خشونت کشیده شد و شهدای عزیزی هم از دست دادیم با توجه به شناخت از فعالیت های سیاسی و فرهنگی شما در آن ایام حضور روشنی از شما ندیدیم تا آذر ماه که دولت وارد شد سکوت شما تا آذرماه چگونه توضیح  می دهید.

قاضی زاده هاشمی  گفت: جستجوی شما کافی نبود بنده قبل از برنامه ریزی دولت بیش از ۱۰ دانشگاه از زنجان، خراسان‌ رضوی،  و ‌.. برنامه دانشجویی  برای تبیین داشتم اغتشاشات ۱۴۰۱ را کاملا فرهنگی می دانم و یک هجوم فرهنگی و شبیخون فرهنگی رخ  داد و دلیل آن  هم این بود که کار زیر ساختی در آموزش و پروش نشده بود  مواضع من بسیار روشن بود و مسیح علی نژاد نسبت به مواضع  من حمله کرده بود. سوالات بیشتر سیاسی شده تا فرهنگی.

به اینترنت سریع ساده و آسان نیاز داریم نه انسداد اینترنت


انتظامی گفت: با فیلترینگ چه می کنید آیا در جهت خواست مردم تعدیل می کنید؟ 

قاضی زاده هاشمی  اظهارداشت: رئیس جمهور باید در جهت قوانین حرکت کند رئیس جمهور در چهارچوب اختیارات باید قول دهد من با سازو کار به این شکل مخالفم بهترین قضات برای حفظ سلامت فضای مجازی خود مردم هستند طبع خانواده و جامعه ما طبع عفیف است باید به خود مردم بسپاریم بنده ترکیبی از فعالان مجازی و مردم را نماینده دولت در کنترل فضای مجازی می کنم و این فضا باید بشکند.

وی گفت: اینترنت کالای اساسی ما و در حکمرانی موثر است و در دنیا به مردم پهنای باند می دهد دولت باید تسهیلات در اختیار مسؤلان قرار بدهد و ما دانش فنی این امر داریم تا به سطح حکمرانی اینترنتی برسیم و باید ساز و کارها را اصلاح کنیم به اینترنت سریع ساده و آسان نیاز داریم نه انسداد اینترنت.

انتظامی گفت: مرتب به رسانه ها امر و نهی می شود معتقد به خانه سینما و فرهنگیان هستید اما برخی فرهنگیان گوشه گیرشدند برای این امر چه برنامه ای دارید؟

قاضی زاده هاشمی گفت: رهبری همنشینی و مجالست با هنرمندان و شعرا دارند و اینکه برخی تعجب می کنند که رهبری با برخی شعرا نشستند، اگر روزنامه نگار و نویسنده احساس تعلق خاطر داشته باشند آنها حتما وطن خواه تر خواهند بود برخی قوانین بالادستی باید اصلاح شود،  جلوی هر کار فراقانونی را با قاطعیت خواهم گرفت .

یاوری در ادامه این نشست گفت: مأموریت اصلی نظام تعلیم و تربیت را چه می دانید و همکاری و هم افزایی میان نهادها را چگونه اجرا می کنید

قاضی زاده هاشمی گفت: پدر و مادر ابن سینا موجب تربیت ابن سینا هستند هفت نسل برای تربیت امام زحمت کشیدند. اصل و محور در نظام تعلیم و تربیت ما آموزش و پرورش است، دانش آموز خلاق در آموزش و پرورش تربیت می شود  در حوزه ورزش همگانی، ایثار و شهادت، خانواده، اخلاق و ….  همه در قاب آموزش و پرورش باید  دیده شود. مقدمات قدرت علمی برتر زمینه و مقدمات نیاز دارد ما نیازمند تعلیم و تربیت منعطف هستیم تا به هدف برسیم در حالیکه آموزش و پرورش افراد شبیه به هم تولید می کند.

رحیمی گفت: بسیاری از ساحت های فرهنگی باید به خانواده های تخصصی آنها واگذار شود، تاکید بر خانواده در تمام ساحت‌های فرهنگی است خانواده سینما، موسیقی و… وقتی نگاه مردم سالارانه باشد به نتیجه برسیم. کارکرد پنهان رویکرد خانواده همین کیفیت را بالا می برد.


توفیق نداشتیم از صاحب نظران در ساحت های فرهنگی استفاده کنیم

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در تمام ساحت‌های بخصوص  فرهنگ نوع حکمرانی ما موثر است، اما توفیق نداشتیم از صاحب‌نظران در جامعه به درستی استفاده کنیم و با کاهش سرمایه اجتماعی مواجه شدیم، نظام ارزشی حاکم بر شهروندان تغییر یافته قبلا موضوعی برای ما ارزش بود اما الان نیست.

اگر می خواهیم امنیت، آسیب های اجتماعی را حل کنیم باید مسائل فرهنگی مورد توجه باشد با نسخه های قبلی نمی توان کار کرد جریان برنامه ریزی دچار اشکال است دولت پایه براساس منویات رهبری مانند تحول در آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت و… ادامه آنچه شهید  رئیسی عرضه کرده  را محقق می کنیم در حالیکه دولت‌ها با عجله کارهای روزمره انجام می دهند اما نارضایتی مردم در جای خود می ماند.

وی گفت: باید نهضت مردمی سازی فرهنگی ایجاد کنیم، باید به خانواده مختلف فرهنگی، هنری تسهیلات رایگان دهیم تا وارد رقابت شوند.

وی ادامه داد: ۴۱ درصد ورزشکاران بانوان هستند زیرا دسترسی آنها به ورزش کمتر است و باید زیرساخت‌های این امر فراهم شود. باید گردشگری حلال و خانواده محور داشته باشیم وچه اشکالی دارد ما استاندارهای خود را به دنیا ارائه کنیم و تبیلغ و تسهیل رفت و آمد کنیم.

اگر می‌خواهیم نظام فرهنگی اصلاح شود اول باید مسؤلان اصلاح شود

وی خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم نظام فرهنگی اصلاح شود اول باید مسؤلان اصلاح شود و چیزی که باور ندارند نگویند ، راستگو و صادق باشند و به وعده های خود عمل کنند چرا مردم حاج قاسم مردم دوست دارند زیرا مردم آنها را صادق و راستگو و صادق وعده دیدند، اگر مردم حامی دولت باشند ما می توانیم عملیات وعده صادق انجام دهیم جوانان فناور وعده صادق را انجام دادند باید کاری کنیم باید سرمایه اجتماعی افزایش یابد اگر مردم نباشند وعده صادقی رخ نمی دهد، بزرگترین وظیفه دولت خانواده بالابردن سرمایه اجتماعی است.

کد خبر 1768057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha