ششمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر برگزار می‌شود

ششمین جشنواره نقالان علوی با محوریت معارف علوی و شناسایی و معرفی گونه‌های نمایشی ایرانی و جلوگیری از انحراف آنها برگزار می‌شود؛ ششمین دوره این جشنواره ضمن تقویت بخش علمی، بخش طلاب را هم اضافه کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه، ۲۹ خردادماه) با حضور حجت‌اله ناظری، معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حسین ظاهری، دبیر جشنواره و سیدمحمد جواد جلالی، دبیر علمی جشنواره، در حوزه هنری برگزار شد.

ششمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر برگزار می‌شود

در ابتدای این نشست «حجت الله ناظری»، معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: یکی از وظایف حوزه هنری حمایت از جشنواره هایی است که با موضوع امامان برگزار می شود؛ ششمین دوره جشنواره نقالان علوی امسال با اضافه شدن بخش طلاب برگزار می شود؛ بعد از گذشت شش دوره از یک جشنواره ضروری است که برنامه هایی برای بهتر برگزار شدن آن افزوده شود.

 در ادامه این نشست «حسین طاهری»، دبیر ششمین جشنواره نقالان علوی گفت: امسال بعد از تجربه پنج دوره جشنواره و تلاشی که دوستان انجام دادند و نهالی را کاشتند، داریم به ثمردهی می رسیم؛ این جشنواره مدح مولا علی(ع) است و در راستای تکلیف نبوی و تبیین معارف غدیر شایسته بود که بخش اجرا و صحنه را پررنگ تر کنیم، بخش کودکان و نوجوان با شرکت هنرجویانی از ۱۷ استان در این جشنواره گنجانده شده است.

دبیر ششمین جشنواره نقالان علوی با اشاره به اهمیت افزوده شدن بخش طلاب به جشنواره، ابراز کرد:  وقتی تاریخ پرده خوانی و نقالی را مرور می کنیم، می بینیم طلاب به دلیل معارف اسلامی که حوزه تخصصی شان است و از جنبه اینکه اهل منبر هستند و کارشان تبیین معارف اسلام است می توانند در تاریخ نقالی و اقبال عمومی به این هنر چند رسانه ای اثرگذار باشند و این بخش به جشنواره با این رویکرد اضافه شد.

حسین ظاهری افزود: در بخش بزرگسال نیز استقبال بسیار بالایی از جشنواره شد و  تلاش کردیم انتخاب آثار بر اساس سطح کیفی آنها باشد؛ همچنین در این دوره بخش علمی نیز به جشنواره اضافه شده است. ما در سطح کشور با خلاء تنوع داستان و طومار مواجه هستیم، از این جهت مسابقه «طومارنویسی» را در جشنواره برای شناسایی پیش بینی کرده ایم.

دبیر ششمین جشنواره نقالان علوی با اشاره به تقویت بخش پژوهشی جشنواره تصریح کرد: در دوره های نگارش از دوره آموزش های سنتی گذر کردیم و از طرفی اساتید سنتی رخ در نقاب خاک کشیدند و اکثر کسانی که مایل به کار در حوزه نقالی هستند، دانش آموز یا دانشجو هستند و زبان به دلیل آکادمیک بودن با شکل سنتی که اساتید با شاگردان داشتند، متفاوت است و اینجا بحث پژوهش به میان می آید لذا بخش مسابقه و مقالات و پایان نامه های دانشجویی را به جشنواره اضافه کردیم که پس از تأیید هیئت داوری آثار برگزیده چاپ می شود.

وی از برپایی نمایشگاه پرده های مکتب خیالی نگاری ششمین جشنواره نقالان علوی خبر داد و گفت: این نمایشگاه به منظور معرفی و شناساندن پرده های نقاشی قهوه خانه ای و خیالی نگاری به نوجوانان و جوانان پس از یک دهه برپا می شود.

حسین ظاهری افزود:  همزمان با برگزاری ششمین جشنواره نقالان علوی نشست های تخصصی با حضور اساتید برجسته کشور و شرکت کنندگان در این جشنواره که اغلب جوانان هستند، برگزار می شود.

 در ادامه این نشست «حجت الاسلام سید محمد جلالی»، دبیر بخش علمی ششمین جشنواره نقالان علوی  با اشاره به راه اندازی دبیرخانه دائمی این رویداد گفت: بخش جشنواره علمی جشنواره نقالان علوی تشکیل شده است و در سال آینده حوزه جغرافیایی آن به گستره بین المللی می رسد و به علاقه مندان فرهنگ ایرانی و اسلامی حتما ورود خواهد کرد و شبکه نقالان بین المللی را تشکیل خواهد داد.

دبیر بخش علمی ششمین جشنواره نقالان علوی  اظهار کرد: در بخش علمی نگاه به مقوله پژوهش در هنر باعث جلوگیری از انحرافات و افراط و تفریط هم در خود هنر و همه معارفی است که از سوی هنرمندان منتقل می شود.

وی افزود: در دوره های گذشته این جشنواره پژوهش  و آموزش به عنوان امری که سینه به سینه منتقل می شد مورد توجه بود اما با گسترش ارتباطات باید از این مرحله عبور کنیم و باید به میراث مکتوب هنر نقالی ادامه دهیم. امسال ضمن اینکه کلیه مقالات حوزه پرده خوانی و نقالی احصا می شوند تا در مجموعه ای مدون گردآوری شوند. ۲۰ مقاله جدید در حوزه پرده خوانی منتشر می شود.

در ادامه این نشست برگزار کنندگان ششمین جشنواره نقالان علوی به سئولات خبرنگاران پاسخ دادند.

حسین ظاهری اظهار کرد: تولید طومار در مورد ناگفته های اهل بیت(ع) که کمتر گفته شده نیاز به واگویه شدن دارد. اسلام با هنر نوشتاری و گفتاری همراه بوده است. تصویرگری هنری است که تکمیل منظومه اسلام است و جایگاه ویژه ای دارد. تولید طومارها کمبود و نقصانی که در عرصه معارف اسلامی و خرافات و افراط و تفریط را جبران می کند.

وی تأکید کرد: در این جشنواره تمامی آثار مورد بررسی قرار گرفته و به لحاظ کیفی آثار تفاوت بهتری دارند و بر هممین اساس کار آموزش در دبیرخانه با رویکرد توانمندسازی عزیزان انجام می شود کلیت کار دبیرخانه علمی در حوزه طومارها با استناد به آموزش و پژوهش انجام می شود.

با توجه به اینکه دبیرخانه ثابت و دائمی شده است نیاز به یک سامانه بود و سایت نقالی علوی ایجاد شد. در این سامانه علاوه بر اخبار جشنواره بروزرسانی می شود در افقی که برای آن پیش بینی شده است، سایت مرجع نقالی و پرده خوانی خواهد بود.

ششمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر برگزار می‌شود

حجت الله ناظری در پاسخ به سئوالی درباره نگاه مناسبتی به اجرای نمایش‌های آئینی و سنتی نظیر تعزیه و نقالی، توضیح داد: آفتی که بر برخی گونه های نمایش ایرانی افتاده این است که مستمر نشده است و خیلی از نوجوانان و جوانان ایرانی با این گونه ها ارتباط برقرار می کنند. نظام اجتماعی کشورها جایگاه هایی را از دست داد و تاثیر آن را روی این گونه های نمایشی گذاشته است، امسال رویکرد این جشنواره متفاوت شده است اینکه چه کار کنیم که این گونه های نمایشی زنده شود، اینکه این جشنواره ها مستمر شود، ما نیاز به زمان داریم. در طول زمان این برخواهد گشت.

حسین ظاهری نیز اظهار کرد: در گذر زمان پدیده ها و تکنولوژی جدید باعث می شود که سنت های گذشته کارکرد خود را از دست بدهند و در به روز رسانی نیازهای جدید کارکردشان درجه اهمیت خود را از دست می دهند. این تصور اشتباهی است در تعزیه و بر نسخه های مختلفی هست و به شکل هیأتی و خانوادگی اجرا می شود و مخاطرات آن کمتر است. بخش چالشی در مورد نسخ تعزیه است، در بحث طومار نسخ تعزیه و پرده خوانی مورد بررسی قرار می گیرد و اگر موردی از تحریفات باشد، اصلاح می شود و به جامعه بر می گردد. درست می گویند تعزیه و پرده خوانی مناسبتی شده است، در شناخت نمایشی ایرانی به نسل جوان ما با اقبال مواجه می شویم اما یکی از معضلات ما اساتید سنتی است و اساتید دانشگاهی نیز به دلیل عدم شناخت خودشان از نمایش های ایرانی و آیینی سنتی را انکار می کنند و دانشجویان را به سمت نمایش غربی سوق می دهند در صورتی که ظرفیت های نمایش ایرانی به لحاظ تکنیکی  و شیوه اجرایی بیشتر است.

دبیر بخش علمی ششمین جشنواره نقلالان علوی درباره بین المللی شدن این جشنواره گفت: برای حوزه بین الملل فکر شده است؛ هنر در بستر پژوهش خود را نشان می دهد. روح این هنر یک آموزش در کشورهای هدف دارد. شما باید تصویرگری کنید و آن را به مخاطب منتقل کنید، کارهای اولیه انجام شده است. ارتباطاتی برقرار شده است امسال هم این ظرفیت را داشتیم که بین المللی برگزار کنیم منتها بنا به شرایطی نشد؛ کشورهای همسایه و فارسی زبانان و کشورهای شبه قاره هنر با ما قرابت فرهنگی دارند. سال آینده با یک برنامه ریزی بهتر کار را پیش می بریم. ما معتقدیم نقالی بستری برای انتقال فرهنگ ایرانی و اسلامی و بستری برای تعاملات فرهنگی با کشورهای همسایه است.

 در پایان این نشست پوستر ششمین جشنواره نقلالان علوی رونمایی شد.

کد خبر 1768636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha