همایش بین‌المللی «شعر خدمت تا شهادت»/ تقدیر از شعرای پرواز ناتمامِ اردیبهشت

همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» در هفت محور و سه بخش ملی، بین المللی و ویژه برگزار و بهترین شعرهایی که برای شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه سروده شده، معرفی و منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست رسانه ای نخستین همایش بین المللی شعر خدمت تا شهادت ویژه پاسداشت شهید آیت الله رییسی و دیگر شهدای خدمت پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۳۰ خرداد با حضور میلاد عرفان پور، مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، حمیدرضا الله یاری شهردار رباط کریم و رییس همایش در حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست «حمیدرضا الله یاری»، شهردار رباط کریم درباره برگزاری همایش بین المللی «شعر خدمت تا شهادت» گفت: در  شهرداری رباط کریم در بحث نشاط شهروندی دو محور هنر و ورزش را دنبال کرده‌ایم و تمامی برنامه هایی که داریم پیوست فرهنگی دارند؛ پتانسیل خوبی در حوزه شعر در رباط کریم وجود دارد و انجمن های شعر نیز در این شهرستان فعال است. در کشوری زندگی می کنیم که مقام معظم رهبری بزرگ ما علاقه خاصی به شعر دارند و ادبیات و شعر و موسیقی را می شناسند و این نشانگر نگاه بلند این پیر فرزانه است؛ قبل از برگزاری همایش بین المللی «شعر خدمت تا شهادت» می خواستیم جشنواره شعر «وعده صادق» را برگزار کنیم که به خاطر اتفاق تلخی که برای رییس جمهور و هیات همراه رخ داد، برگزاری این همایش در دستور کار قرار دادیم. جشنواره بعدی که برگزار خواهیک کرد جشنواره شعر «وعده صادق» است.

وی اظهار کرد: همایش بین المللی «شعر خدمت تا شهادت» در هفت محور و سه بخش ملی، بین المللی و شعرای شهرستان رباط کریم برنامه ریزی شد. ۵۰۰ اثر در این سه بخش به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

در ادامه این نشست «میلاد عرفان پور»، مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با اشاره به حمایت های حوزه هنری از رویدادهایی همانند همایش بین المللی «شعر خدمت تا شهادت» گفت: یکی از سیاست‌های ما در مرکز آفرینش‌های هنری حوزه هنری، حمایت از کارهای اصولی و خوبی است که در زمینه برگزاری رویدادهای هنری  و ادبی از سوی نهادها و دستگاه‌های دیگر رقم می‌خورد. در این رویداد ادبی نیز  ما به  دوستان خودمان در شهرداری رباط کریم که بانی این اقدام شدند در حوزه‌های فنی و علمی و اجرایی کمک‌ خواهیم کرد.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری افزود: همایش بین المللی شعر «شهادت تا خدمت» اولین رویداد مهمی است که در حوزه ادبی جلوه کارهای انجام شده  دولت را نمایش می دهد. در فضای فرهنگی کشور دو گونه همایش و رویداد داریم گونه اول این است که همایش جشنواره ای برگزار کنیم که بهانه ای باشد برای سرایش اثری که اشعار یا سروده‌های کمی در باره آن واقعه یا شخصیت داریم بشود که با هدف ترویج خلق اثر رقم می‌خورد. همایشی که در پیش داریم از این جنس نیست؛ یعنی  درباره موضوعی همایش برگزار می‌کنیم که شاعران بدون چشمداشت و انگیزه شرکت در مسابقه  جانانه میدان آمده‌اند.  در روز آغازین شهادت رییس جمهور و هیات همراه ده ها شعر را شاهد بودیم و اتفاقی طوفانی در میان شاعران  رقم خورد که حتی از حماسه ای که برای حاج قاسم رقم خورد فراتر رفت؛ این رویداد برای تجلیل از کسانی که درباره رییس جمهور شهید و هیات همراه شعر سروده اند، برگزار می شود. رویدادهای ادبی مزایایی دارد که معرفی چهره تازه و خلق اثر در مباحث تجلیل از شعرهای شایسته است.

میلاد عرفان پور اظهار کرد: کار ارزیابی علمی و محتوایی آثار همایش بین المللی شعر «شهادت تا خدمت» را تعدادی از برجسته‌ترین شاعران آئینی و انقلابی به عهده خواهند داشت. البته چون هنوز اسامی این عزیزان قطعی نشده، از اعلام نام آنها معذور هستم و به محض نهایی شدن، ترکیب هیئت داوران را اعلام خواهیم کرد. در مرحله اول اشعار دریافتی توسط سه داور و در مرحله دوم نیز توسط پنج داور ارزیابی خواهد شد.

دبیر همایش شعر «خدمت تا شهادت» درباره میزان جوایز همایش بین المللی شعر «شهادت تا خدمت»  توضیح داد: در این همایش جوایز خوبی هم برای شاعران برگزیده در نظر گرفته شده است. در بخش ملی، سه جایزه ۲۰ میلیون تومانی، سه جایزه ۱۵میلیون تومانی و سه جایزه۱۰میلیون تومانی به برگزیدگان داده خواهد شد. در بخش بین‌الملل هم به نفر اول ۸۰۰دلار، نفر دوم ۵۰۰ دلار و نفر سوم ۳۰۰ دلار به عنوان جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

میلاد عرفان پور درباره محورهای همایش بین المللی شعر «شهادت تا خدمت» گفت: فراخوان این رویداد با محورهای شخصیت‌هایی که در این واقعه به شهادت رسیدند، مکتب خدمت، مکتب کار جهادی و تشیع تاریخی تمدید شده است و علاقه مندان فرصت دارند تا پایان ۳۰ خرداد آثار خود را  به دبیرخانه ارسال کنند.

وی افزود: اختتامیه این همایش نیمه اول تیرماه و پیش از آغاز ماه محرم در رباط کریم برگزار می‌شود. مجموعه اشعار برگزیده به همراه سروده‌های تعدادی از  شاعران مطرح و اساتیدی که در این زمینه شعری سروده اند با حمایت حوزه هنری منتشر خواهد شد.

کد خبر 1768799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha