سنت‌های عید غدیر در زنجان؛ از اطعام علوی تا تکریم سادات

عید غدیر یکی از اعیاد بزرگ دینی شیعیان جهان است و مردم ولایتمدار زنجان نیز در این روز، ضمن ابراز ارادت به ساحت حضرت علی (ع) به عنوان پیشوای نخست شیعیان جهان، مراسم و آیین‌های خاص این روز را برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، عید غدیر یکی از اعیاد مهم جهان اسلام به شمار می آید که آغاز عید امامت از زمان امام علی(ع) و پایان آن با معرفی خاتم اولیا حضرت مهدی (عج) است.

زنجانی‌ها عید غدیر را یکی از اعیاد بزرگ دینی می‌دانند و در این روز، ضمن ابراز ارادت به ساحت حضرت علی (ع) به عنوان پیشوای نخست شیعیان جهان، مراسم و آیین‌های خاص این روز را برگزار می‌کنند.

این عید در نزد زنجانی‌ها به معنای عرض علاقه و ارادت به خاندان پیامبر اکرم (ص) و به خصوص فرزندان علی (ع) و فاطمه (س) است و مردم با حضور در تکایا، مساجد و امامزادگان در جشن و سرور این روز شرکت می‌کنند.

با مراجعه به احادیث می توان بر اهمیت بزرگداشت این روز پی برد در این روز برخی اعمال از جمله غسل کردن، نماز عید غدیر، روزه، قرائت زیارت‌نامه، صله رحم، اطعام و احسان، ذکر صلوات، دیدن سادات، ذکر و دعا، زیارت امامان معصوم و اطعام تاکید شده است.

برنامه‌های جشن غدیر به مناسبت دهه امامت و ولایت در طول این دهه برگزار می‌شود و شهر زنجان توسط مردم و برخی دستگاه‌های اجرایی آذین‌بندی و آماده‌سازی می‌شود، در سراسر شهر زنجان شور و نشاط مردم برای نصب بنر، پرچم و آذین‌بندی شهر دیده می‌شود.

برگزاری جشن های غدیر در مساجد و بقاع متبرکه زنجان

جشن‌های غدیر در بقاع متبرکه، امامزادگان و مساجد استان زنجان برگزار می‌شود، یک هزار و ۵۰۰ مسجد در استان زنجان وجود دارد که مراسم عید غدیر در اکثر این مساجد برگزار می‌شود. در برخی مساجد شهر زنجان نیز به صورت محوری جشن غدیر برگزار می‌شود. جشن‌های مردمی غدیر نیز به همت مردم در منازل مردم مومن و ولایتمدار زنجان در کوچه و برزن برگزار می‌شود. در حال حاضر مردم زنجان آماده برگزاری جشن‌های غدیر و امامت و ولایت هستند.

پخت کیک ۶ تنی به مناسبت عید غدیر در شهر زنجان

یکی از برنامه‌های مفرح پیش‌بینی شده برای عید غدیر پخت کیک ۶ تنی است؛ این کیک به مساحت ۵۵۰ متر در مجموعه نمایشگاهی کاسپین در حال پخت است. ۶۰ قناد ماهر زنجان در معیت رئیس اتحادیه مشغول پخت این کیک هستند و برای دومین سال است که این کار در زنجان انجام می‌شود. 

سنت‌های عید غدیرخم در زنجان / از اطعام علوی تا تکریم سادات

جشن خیابانی «غدیر کودکانه»

به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با واژه غدیر و ولایت همه ساله جشن خیابانی غدیر «کودکانه» در خیابان شهید مطهری (فرودگاه) شهر زنجان برگزار می شود.جشن خیابانی غدیر ویژه کودکانه در سطح خیابان شهید مطهری (فرودگاه) شهر زنجان روز چهارم تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار خواهد شد. این جشن مردمی و به صورت ویژه برای رده سنی کودکان و نوجوانان برگزار و بازی‌های کودکان به همراه ایستگاه‌های عرضه کننده مواد غذایی مختص کودکان در نظر گرفته شده است.

تبیین موضوع غدیر ویژه کودکان و توزیع غذای خانگی به صورت خودجوش از سوی مردم زنجان نیز در این روز انجام خواهد شد. به همین منظور از تقاطع خیابان شهید مطهری و خیابان روزبه تا خیابان فرودگاه و آیت‌الله علوی (درمانگاه سابق)، تردد خودروها در ساعات برگزاری جشن ممنوع خواهد بود.

تکریم و تجلیل از سادات در عید غدیر

تکریم و تجلیل از سادات از جمله رسوم مهم زنجانی‌ها است که در روز عید غدیر انجام می‌شود، سادات زنجانی با توجه به آشنایی با این رسم زنجانی‌ها در روز عید غدیر خانه خود را برای ورود میهمانان ویژه آماده‌سازی می‌کنند و معمولا سادات سکه‌های تبرکی را برای هدیه به میهمانان آماده می‌کنند، زنجانی‌ها با حضور در منازل سادات این عید سعید را به سادات تبریک می‌گویند و برای یک سال آینده خود تبرکی از سادات می‌گیرند.

یکی دیگر از مراسم‌های زنجانی ها حضور در مزار و عرض ارادت به ساحت شهدا و سادات دفن شده در مزارهای شهر زنجان است، زنجانی‌ها با حضور در مزار سادات و هدیه فاتحه به روح آنها و پخش نذورات این عید را در کنار مزار سادات گرامی می‌دارند. سادات در بین زنجانی‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و مردم روز عید، به دیدار سادات می‌روند.

اطعام علوی از دیگر رسوم زنجانی‌ها در عید غدیر

یکی دیگر از آداب و سنت های مردم زنجان در عید غدیرخم اطعام علوی است که با مشارکت مردم و خیرین با محوریت مساجد اجرا می شود. در استان زنجان نیز با هماهنگی بنیاد غدیر استان ۳۰۰ هزار پرس غذا در قالب طرح اطعام علوی در زنجان توزیع می‌شود. در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان نیز این اطعام علوی را امشب و فردا شب در مساجد برگزار می کنند و با همراهی اعضای کانون غذای گرم پخت و در بین مردم توزیع می گردد.

سنت‌های عید غدیر در زنجان؛ از اطعام علوی تا تکریم سادات

یکی دیگر از سنت های نهادینه شده در آستانه عید غدیر خم در زنجان نصب پرچم های مزین به نام «مولی علی(ع) » بر سر درب منازل است که از سال‌های قبل مردم متدین استان پرچم‌هایی را سر درب منازل و مغازه‌هایشان مزین به نام علی (ع) آویزان خواهند کرد تا ارادت خود را به مولا نشان دهند.

برگزاری مراسم عقد و عروسی به میمنت عید غدیر در زنجان

یکی دیگر از رسوم زنجانی‌ها برگزاری مراسم عقد و عروسی به دلیل میمنت عید غدیر است که کوچه و برزن در این ایام مملو از خودروهای عروسی و شادی و نشاط در بین خانواده های عروس و داماد است، بازار جشن و سرور و عروسی در این ایام داغ داغ است و برخی از خانواده‌ها نیز برای نوعروس هدیه می‌آورند که این رسم از رسوم کهن زنجانی‌ها است.

استان زنجان از استان‌های متعصب و وفادار به امام علی (ع) است و هیئت‌های مذهبی مختلفی به نام این امام شیعیان در زنجان فعالیت می‌کنند که در ایام عید غدیر فعالیت این هیئت‌ها افزایش می‌یابد و جشن‌های سرور و شادی و برگزاری ایستگاه‌های صلواتی توسط این هیئت‌ها در سطح شهر دیده می‌شود.

روزه گرفتن از دیگر آداب و رسوم زنجانی‌ها است که بیشتر مردم به دلیل اعتقاد راسخ به این موضوع، روزه می‌گیرند، برخی نیز برای افطار از خویشان و دوستان خود دعوت می‌گیرند، اطعام نیازمندان از دیگر رسوم زنجانی‌ها در عید غدیر است.

سنت‌های عید غدیرخم در زنجان / از اطعام علوی تا تکریم سادات

حامی یابی برای ایتام به عشق حضرت علی(ع)

از دیگر سنت های پسندیده مردم زنجان در آستانه عید غدیرخم، شرکت در پویش مردمی «به عشق علی (ع)» برای حمایت از فرزندان ایتام و محسنین تحت حمایت کمیته امداد استان است.

در این طرح ملی و خداپسندانه خیران به صورت داوطلبانه حمایت از یک یا چند فرزند یتیم را برای مدت یک یا چند سال با کمک ماهیانه حداقلی در حد توان متقبل می‌شوند.

خیران و مردم نیکوکار می‌توانند با ارسال عدد ۱ به سرشماره۳۰۰۰۳۳۳۳۲۴ و یا مراجعه به پایگاه اینترنتی به آدرس Ekram.emdad.ir در این طرح خداپسندانه مشارکت کنند.

کد خبر 1769426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha