راهی که از غدیر تا ظهور باید طی کنیم

غدیر روز ولایت و امامت و نشانه تداوم حرکت نبوت در مسیر امامت است تا امت اسلامی با فروغ نور ولایت، راه عدالت را بپیماید و با پیوند نبوت و امامت به سرچشمه علم و حکمت الهی دست یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، با توجه به فرارسیدن عید غدیر خم به عنوان یکی از اعیاد مهم شیعیان، خبرنگار شبستان به منظور بررسی ابعاد غدیر، پای صحبت نماینده مردم زنجان در خبرگان رهبری و دو تن از کارشناسان مذهبی استان زنجان نشست.

حجت الاسلام جعفری، نماینده مردم زنجان در خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در خطبه غدیر به موضوع ولایت امام علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر گرامی اسلام اشاره شده، گفت: در فرازهای دیگر این خطبه به موضوع مهدویت و ادامه ولایت تا زمان آن حضرت تاکید شده است.

 پیامبر اسلام در خطبه غدیر بعد از معرفی امام علی(ع) به عنوان جانشین خود، به ادامه امامت در نسل آن حضرت تا امام زمان(عج) اشاره کرده است. از این‌رو ولایت پذیری و اطاعت از امام رمز ظهور و گشایش در امور مسلمانان است.

حجت الاسلام جعفری اضافه کرد: وقتی این اتفاق مبارک واقع می شود که مسمانان تمرین اطاعت پذیری کنند و اطاعت از ولی امر خود را در عمل به عنوان بالاترین فریضه واجب بدانند.

به گفته وی، در روایات آمده است که اسلام بر پنج پایه نماز، ولایت، زکات، روزه و حج بنا شده است. اگر در کسی ولایت پذیر نباشد هیچ یک از اعمال او در نماز، روزه، زکات و حج پذیرفته نمی شود. پیامبر عظیم الشان اسلام در خطبه غدیر تاکید دارد که سرمنزل مقصود اطاعت از ولی الهی است در این صورت جهان به سعادت و حیات طیبه می رسد.

پیام اصلی غدیر، آماده شدن برای ظهور است

نماینده مردم زنجان در خبرگان رهبری با تاکید براینکه پیام اصلی غدیر آماده شدن برای ظهور و اطاعت از حضرت مهدی(عج) است، تصریح کرد: امام زمان(عج) در نامه ای به شیخ مفید در این خصوص فرموده است: از عهدشکنی‌ها و پشت‌ سر گذاشتن عهد و پیمان‌ها با اطلاعیم. گویی اینها از لغزش‌های خود خبر ندارند، با همه گناهان، ما هرگز امور شما را مهمل نگذاشته، شما را فراموش نمی‌کنیم و اگر عنایات و توجهات ما نبود، مصائب و حوادث زندگی شما را در بر می‌گرفت و دشمنان شما را از بین می‌بردند.

به گفته وی، اگر شیعیان در وفای به عهد خود در برابر امام زمان(عج) همدل شوند دیدار آنان با حضرت به تاخیر نخواهد افتاد و سعادت دیدار امام زمان(عج) هر چه سریعتر محقق می شود. از اینرو رویکرد اصلی ظهور، وفای به عهد و فرمانبرداری از ولایت است. هراندازه فرمانبرداری از ولایت را بیشتر در اعمال خود داشته باشیم همان اندازه برای ظهور آماده هستیم.

حجت الاسلام جعفری ادامه داد: امام زمان(عج) در بخش دیگری از نامه خود به شیخ مفید می فرمایند: پس، از خداوند بترسید و تقوا پیشه کنید و به خاندان رسالت مدد رسانید. در برابر فتنه‌هایی که پیش می‌آید و البته عده‌ای در این آزمایش و برخورد با فتنه‌ها هلاک می‌شوند، مقاومت کنید و البته همه اینها از نشانه‌های حرکت و قیام ما هست. اوامر و نواهی ما را متروک نگذارید و بدانید که علی‌رغم کراهت و ناخشنودی کفار و مشرکان، خداوند نور خود را تمام خواهد کرد. که این مطالب از زبان آن حضرت بیانگر این است که ما باید در اراده امام زمان(عج) فانی شویم و هرآنچه آن حضرت امر کرده اطاعت کنیم.

راهی که از غدیر تا ظهور باید طی کنیم

نماینده مردم زنجان در خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: خطبه غدیر نشان می دهد که ولایت از پذیرفتن حضرت علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر گرامی اسلام آغاز شده و با امامت نسل ایشان تداوم یافته و تجلی آن در دوران ظهور است. در اوصاف یاران امام زمان(عج) همین بس که روایت شد یاران ایشان از کنیزان نیز در برابر ایشان مطیع‌تر هستند.

خطبه غدیر، نقشه راه پیامبر اسلام برای مسلمانان است

حجت الاسلام اسدی، کارشناس مذهبی زنجان نیز به خبرنگار شبستان گفت: خطبه غدیر سخنرانی پیامبر گرامی اسلام(ص) است که در ۱۸ ذی‌حجه سال دهم قمری در بازگشت از حجة الوداع در منطقه غدیر خم آن را بیان کرده و در این خطبه حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین خود به مردم معرفی کرد.

وی با بیان اینکه نکات مهمی در خصوص امامت و ولایت در خطبه غدیر بیان شده که نقشه راه پیامبر اسلام برای مسلمانان است، گفت: ما هم باید براساس آن مهندسی رفتار خود را انجام دهیم و در مسیر آرمان های الهی گام برداریم.

به گفته این کارشناس دینی، خداوند به پیامبر اکرم(ص) فرمود:  یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای، و خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت، (و دل قوی دار که) خدا کافران را (به هیچ راه موفقیتی) راهنمایی نخواهد کرد.

وی ادامه داد: به رغم تمام آزار و اذیت مشرکین، پیامبر بر حرکتش در مسیر مبارزه با طاغوت ادامه داد ولی کفار می خواستند تا بعد از پیامبر به کار اسلام پایان دهند ولی پیامبر با معرفی جانشین و ولی خدا بعد از خدا به تمام این نقشه ها خط بطلان کشید. خداوند دنیا را مانند مدرسه ای که انسان در آن رشد کرده و به مقام عبودیت برسد خلق کردو در آیه ۵۶ سوره ذاریات خداوند می فرماید: شما را خلق کردم تا به مقام عبودیت و بندگی برسید.

راهی که از غدیر تا ظهور باید طی کنیم

غدیر خم، ابلاغ پیام جانشینی امام علی(ع) به مسلمانان بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه غدیر خم پیام جانشینی امام علی(ع) را به بشریت را اعلام می کند، گفت: در تمام ادیان الهی و غیر الهی به موضوع مهدویت و ظهور منجی عالم بشریت اتفاق نظر است. پیامبر گرامی اسلام در خطبه غدیر به صراحت به جریان نور که از خدا به پیامبر و امام علی(ع) و نسل ایشان تا حضرت مهدی(عج) رسیده اشاره دارد از اینرو در این مسیر توجه به نور مورد تاکید قرار می گیرد تا در مسیر گمراهی قرار نگیریم.

حجت الاسلام اسدی اضافه کرد: پیامبر در فراز دوم خطبه غدیر به ویژگی های امام زمان(عج) اشاره دارد. در این خطبه ۱۸ بار کلمه(الا: آگاه باشید) به کار رفته است که می خواهد حساسیت موضوع را گوشزد کند. همچنین پیوسته موضوع نبوت و امامت مطرح است و یادآور می شوند سررشته این نسل در دست امیر مومنان و پایان بخش این روند در دست امام زمان_عج) است.

وی اضافه کرد: در سومین فراز از این خطبه و در زمان بیعت گرفتن از مردم برای ولایت و امامت حضرت علی(ع) پیامبر می فرماید در مسیری قرار می گیرید که با جانشین من بیعت می کنید و به این بیعت تا اوصیای پس از من و حضرت علی(ع) پایبند باشید.

این کارشناس دینی تاکید کرد: پیامبر در بخش دیگری از خطبه غدیر به اوصاف حضرت مهدی(عج) اشاره دارد و می فرماید: آگاه باشید که آن حضرت از نسل ماست. غالب بر ادیان می شود در سوره های توبه، صف و فتح در این خصوص سخنانی مطرح شده که هنوز محقق نشده و آن هم غلبه حضرت مهدی(عج) بر ادیان در عصر ظهور است.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: آگاه باشید که امام زمان(عج) انتقام گیرنده است و از کسانی که ظلم و فساد کنند انتقام می گیرد، از اینرو وظیفه ماست که در این دوره دشمن شناس و ظالم شناس باشیم تا از حق دفاع کنیم.

واقعه کربلا، تکرار غدیر خم بود

حجت الاسلام غفاری، امام جماعت حسینیه اعظم زنجان نیز با بیان اینکه اگر واقعه غدیر به درستی برای مسلمانان تبیین شده بود، واقعه غدیر رخ نمی داد، گفت: در غدیر خم پیامبر اسلام با عوامل مردم بیعت کرد ولی خواص خیانت کردند ولی در غدیر دوم که واقعه کربلا رخ داد؛ این خواص بودند که دست بیعت به سوی امام حسین(ع) دراز کردند.

راهی که از غدیر تا ظهور باید طی کنیم

وی ضمن اشاره به آیه ۸ سوره تکاثر که خداوند می فرماید: ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ؛ آن گاه در آن روز از نعمتها شما را باز می‌پرسند، خاطرنشان کرد: اگر مردم در غدیر خم به بیعت خود وفادار بودند غدیر ثانی که همان واقعه عاشورا بود رخ نمی داد. خداوند از نعمت هایی که به ما داده سوال خواهد کرد. ولایت نعمتی است که به مسلمانان عرضه شده و در قیامت باید به این اینکه تا چه اندازه به ولایت وفادار بودیم بازخواست خواهد شد.

ابوذر نمونه بارز از یاوران ولایت بود

حجت الاسلام غفاری به بیان روایتی از امیرمومنان در جمع مسلمانان در خصوص ابوذر اشاره کرد و گفت: ابوذر یار وفادار ولایت بود و زمانی که دشمنان برای خیانت ابوذر به ولایت پیشنهاد سکه دادند آنان را مورد غضب خود داد و این درحالی بود که ابوذر شب ها با شکم گرسنه سر بر بالین می گذاشت ولی اجازه نداد تا مادیات بر ولایت پذیری غلبه کند.

وی با اشاره به اینکه واقعه غدیر عظمت اسلام را معنا داد و با تفکر عمیق عدالت‌خواهی، سعادت بشری را به عینیت رساند، گفت: غدیر روز ولایت و امامت و نشانه تداوم حرکت نبوت در مسیر امامت است تا امت اسلامی با فروغ نور ولایت، راه عدالت را بپیماید و با پیوند نبوت و امامت به سرچشمه علم و حکمت الهی دست یابد.

امام جماعت حسینیه اعظم زنجان با تاکید بر اینکه عید سعید غدیر که عید ولایت و امامت است، همانند عید قربان و عید فطر از ایام‌اللّه محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) درباره روز عید غدیر فرمود: «روز غدیر خم برترین اعیاد امت من است و آن، روزی است که خدای متعال به من فرمان داد تا برادرم علی بن ابیطالب را به عنوان پرچم هدایت امت نصب کنم و آن روزی است که خدا دین را در آن کامل کرد و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای‌شان پسندید».

و سخن پایانی اینکه موضوع ولایت و امامت از خطبه غدیر آغاز شده و در ائمه اطهار(ع) تداوم یافته و در زمان غیبت امام زمان(عج) با اطاعت از ولی فقیه و ولایت پذیری زمینه برای ظهور منجی عالم بشریت مهیا خواهد شد.

کد خبر 1769465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha