احیای پیوندهای اجتماعی در سایه سنت‌های غدیر

کارشناسان تأکید کردند: غدیر و اعمال و مناسک آن ولایت عرضی را توسعه می‌دهند؛ در جامعه اسلامی و ایمانی انسان‌ها و مؤمنان بر یکدیگر ولایت دارند و انجام آداب و سنت‌های غدیر پیوند اجتماعی را رقم می‌زند و تقویت می‌کند.

خبرگزاری شبستان؛ فاصله زمانی «عید قربان» تا «عید سعید غدیر خم» با عنوان دهه ولایت و امامت نامگذاری شده است. این دهه برای مسلمان به خصوص شیعیان بسیار مهم است چرا که عید قربان روز ثبوت عشق و تسلیم، روز رهایی از تعلقات غیرخدایی و دلبستگی‌های دنیوی برای دل سپردن به رضایت پروردگار سبحان است و عید غدیر نیز عید کمال دین و روز عهد و میثاق با خداوند است.

نزدیکی این دو عید بزرگ حلاوت بالایی دارد و این حقیقت را برای ما یادآور می‌شود که راهِ پیمودن مسیر تقرب به سوی خداوند سبحان و رسیدن به کمال، جز با رهایی از تعلقات دنیایی و تمسک به ائمه اطهار، امکان‌پذیر نیست.

دهه ولایت بستری مناسب برای ارائه مباحث عقیدتی و ولایی است و نقش اهل‌ بیت(ع) در جلوگیری از انحراف دین مبین اسلام بازگو می‌شود.

عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است که بنابر روایات در روز هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجرت پیامبر اکرم (ص) به دستور خدا امام علی (ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد.

واقعه غدیر در سفر حجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد. انتخاب حضرت علی(ع) به‌ عنوان ولی برای مسلمان به معنای سرپرستی است که مسلمانان را در هر شرایطی راهنمایی می‌کند، خداوند حضرت علی(ع) را به‌ عنوان جانشین حضرت محمد(ص) قرار داده است که در آیه‌ی سوم سوره‌ی مائده صریحاً بر موضوع ولایت به‌ عنوان یک موضوع مهم و کلیدی تأکید شده است.

نوفرستی.jpg

تاکید بر ظهور در خطبه غدیر

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی- قائم مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی- در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از عید غدیرخم به عنوان عیدالله الاکبر یاد کرد و گفت: یکی از عظمت‌های جریان غدیر شناخت، معرفت و حقیقت غدیر است؛ در این راستا در مساجد، تکایا و برخی منازل جلساتی در زمینه معرفت، شناخت، بصیرت و حرکت در مسیر صراط مستقیم برگزار می‌شود.

وی گریزی به سخنان مقام معظم رهبری زد و گفت: غدیر کربلای عوام بود و کربلا، غدیر خواص، در غدیر با آنکه بیعت گرفتند، «جفا» شد و در کربلا با آنکه بیعت برداشته شد وفا کردند و در حادثه کربلا ۷۲ تن از یاران امام حسین(ع) اوج وفاداری به ولایت و غدیر را نشان دادند.

حجت‌الاسلام نوفرستی بر اهتمام ویژه به غدیر و زنده نگهداشتن آن تأکید کرد و گفت: با فرهنگ‌سازی و اقدامات انجام شده باید جریان غدیر هم مانند حادثه کربلا بیش از پیش زنده شود.

وی از سنت‌های غدیر به اطعام دادن، روزه گرفتن، افطاری، عقد اخوت و دیدار با سادات اشاره کرد و افزود: با توجه به تأکید بزرگان و ائمه‌اطهار علیهم السلام در انجام این سنت‌ها، چند سالی است که اهتمام ویژه ای به این مهم داده شده است.

وی با بیان این مهم که بر انجام این سنت‌ها در روز عید غدیر تأکید فراوانی شده است، یادآورشد: گستراندن سفره و اطعام مؤمنان، روزه گرفتن و... در روز عید غدیر به عنوان شکرانه روزی که دین کامل شد مورد تأکید ائمه(ع) و بزرگان است.

امام جمعه موقت بیرجند به استناد روایات ائمه معصومین افزود: روزه گرفتن و افطاری دادن در روز عید غدیر به مثابه افطاری دادن به همه انبیا است و دیدار با سادات و حرمت گذاشتن به سلاله پاک ائمه اطهار علیهم السلام با هدف شکرگذاری نعمت ولایت که از نسل حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) هستند در روز عید غدیر سفارش شده و انجام می‌شود.

وی بر عقد اخوت بین برادران و خواهران دینی در روز عید غدیر تأکید کرد و گفت: با توجه به این مهم که غدیر پیوند امامت و ولایت است، این روز بهترین فرصت برای غبارزدایی از دل‌ها و پیوند بین مؤمنان است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه جریان غدیر ادامه‌ی راه پیامبران است، یادآور شد: رسالت همه انبیا به آخرین خورشید نبوت، حضرت محمد(ص) ختم می‌شود و حضرت محمد(ص) در آخرین سفر به مکه مکرمه و حجةالوداع در جریان غدیر، آینده دین خدا را ترسیم کردند و پس از رقم خوردن جریان غدیر آیه ۳ سوره مائده بر پیامبر نازل شد.

حجت‌الاسلام نوفرستی از قرآن به عنوان کتاب هدایت و نجات‌بخش یاد کرد و افزود: دشمنان از مکتب اسلام و قرآن به عنوان نسخه‌ای که تا ابد پاسخگو است، واهمه دارند.

به گفته وی با اهتمام به غدیر، امامت و ولایت آینده روشنی پیش رو داریم و در خطبه غدیر بر ظهور حضرت حجت و برچیده شده بساط ظلم و ستم تأکید شده و خطبه غدیر ترسیم کننده دین خدا تا ابد می‌باشد.

نوری-2.jpg

غدیر فریاد امامت در تاریخ بشریت است

حجت‌الاسلام روح الله نوری- مدرس و استاد حوزه علمیه قم هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه غدیر فریاد امامت و ولایت در تاریخ بشریت است، گفت: با اهتمام و شناخت جریان و فلسفه غدیر، همه اعمال و مناسک این‌ روز رنگ و بوی دیگری می‌گیرد.

وی با اشاره به این مهم که واقعه غدیر برای گروه خاصی نیست، افزود: گرچه شیعیان بیشترین بهره را می‌برند اما غدیر محور وحدت بخشی برای عالم است و در مقابل همه‌ی مدل‌های حاکمیتی دنیا، ولایت و امامت تجلی زمینی دارد و غدیر نسخه شفابخش حکومت و حاکمیت که از عصاره امامت به وجود آمده، می‌باشد.

حجت‌الاسلام نوری گریزی به برخی اعمال مورد تأکید ائمه اطهار و بزرگان در روز عید غدیر مانند روزه گرفتن، اطعام، پیوند اخوت و... زد و گفت: برخی از این اعمال مانند روزه‌گرفتن، سلوک فردی داشته و مابقی اعمال اعم از افطاری، دیدار با سادات و اطعام جنبه اجتماعی دارد و انجام این مناسک برای نشان دادن عظمت و بزرگی غدیر انجام می‌شود.

به گفته وی برخی در زمینه مناسک غدیر به گونه‌ای برخورد می‌کنند که بزرگداشت مقام حضرت علی (ع) است در حالی‌که مناسبت‌های مختلف برای بزرگداشت حضرت علی(ع) اعم از لیلة ‌المبیت، ۱۳ رجب و... به عنوان معجزه تاریخ بشریت وجود دارد.

حجت الاسلام نوری تأکید کرد: گرچه مصداق کامل‌تر غدیر حضرت امیرالمومنین(ع) است اما مهمترین جریان غدیر بحث ولایت، امامت و ظهور حضرت حجت(عج) که بارها در خطبه غدیر به آن اشاره شده، می‌باشد.

 وی با بیان اینکه غدیر و اعمال و مناسک آن ولایت عرضی را توسعه می‌دهد، یادآور شد: در جامعه اسلامی و ایمانی انسان‌ها و مؤمنان بر یکدیگر ولایت دارند و انجام آداب و سنت های غدیر پیوند اجتماعی را رقم می‌زند و تقویت می کند.

به گفته وی ولایت طولی ولایتی است که از خداوند به پیامبر، ائمه اطهار و فقها می‌رسد و در جامعه، مؤمنان به صورت عام به یکدیگر ولایت عرضی داشته و در کنار هم اعمال را گسترش داده و پیوند اجتماعی و روابط بین مؤمنان افزایش می‌یابد و این مهم از ابزار حکومت و ولایت است.

این استاد حوزه بر استفاده از ظرفیت مردم، نخبگان، علما، رسانه و... برای زنده نگداشتن واقعه غدیر تأکید کرد و گفت: بر اساس بیانیه گام دوم، استقلال و آزادی جزو اصول اصلی بوده و دولتی‌ها باید به عنوان گام اول زمینه ساز و تسهیل‌گر باشند و میدان‌داری و تصمیم‌گیری را به مردم واگذار کنند.

وی از اربعین به عنوان نمونه بارزی از مردمی بودن نام برد و یادآور شد: مساجد هم، جنس مردمی دارند و باید به معنای واقعی احیا شوند چرا که مساجد روح و جنبش دارد.

کد خبر 1769540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha