عید غدیر حماسه دینی و تجلّی ولایت خدا بر انسان است

امیدیان گفت: عید غدیر که یک حماسه دینی است و تجلی ولایت خدا بر انسان است. خداوند وقتی انسان ها را به سمت رشد و کمال هدایت می کند برای آن ها مسیر مشخص می کند و این مسیر با ولّی مشخص می شود و باید بدون قطع ادامه پیدا کند.

خبرگزاری شبستان - البرز؛ روز حماسی عید غدیر یکی از مهمترین ایام الله است که مومنان و مومنین به پاس بزرگداشت این روز جشن های شادی و مولودی برپا می کنند. روزی که در حج الوداع پیامبر اسلام(ص) در تاریخ مسلمانان ماندگار شد. 

ضیافت عید غدیر، سفره ای عظیم و گسترده است که اهل ایمان گرد آن می نشینند و بار دیگر مسئله ولایت را تبیین می کنند. اهمیت مسئله غدیر و موضوع ولایت زمینه ای را فراهم آورد تا پای میز گفت وگو با دبیر جبهه فرهنگی، اجتماعی جبهه انقلابی استان البرز بنشینیم.

حسین امیدیان در پاسخ به این سوال که اهمیت و جایگاه باورهای دینی و ایمانی در رشد ولایتمداری چیست؟ گفت:

ولایتمداری نقطه ثقل تمامی باورهای دینی و ایمانی است؛وقتی از امام صادق (ع) سوال می کنند که از ستون های که اسلام بر آن پایه دارد کدام مهمتر است ایشان پاسخ می دهند: « الولایه» یعنی مغز تمامی عبادات و تمام دستور الهی.

ولایت مسیر رشد و هدایت انسان است که گاهی در پیامبر(ع) گاهی در امام و گاهی در نائب ایشان تجلی پیدا می کند. نسبت اطاعت از ولی و شناخت ولی و انجام عبادات نسبت مسقیم است.

عبودیت به معنای میزان هماهنگی انسان با خدا است و عبادت محصول عبودیت است و عبودیت توسط ولّی رشد پیدا می کند.

بفرمایید؛ عید غدیر در واقع تجلی کدام صفت الهی برای انسان است ؟

در خصوص عید غدیر که یک حماسه دینی است و تجلی ولایت خدا بر انسان است. خداوند وقتی انسان ها را به سمت رشد و کمال هدایت می کند برای آن ها مسیر مشخص می کند و این مسیر با ولّی مشخص می شود و باید بدون قطع ادامه پیدا کند.

یک زمانی می گوییم توسط پیامبر(ص) و پس از آن توسط جانشین او مشخص می شود.

اسلام آمده است تا بگوید که جامعیت دارد و احکام آن بروزرسانی می شود. در هر دوره ای پاسخ ابهامات و نیازهای انسان ها را با استمرار مسئله هدایت می تواند بدهد. هدایت پس از نبی در امام که غدیر آغاز این سلسله هدایت بود.

بفرمایید؛ توجه به مناسبت ها و اعیاد دینی تا چه اندازه در سبک زندگی انسان موثر است؟

مناسبت ها و اعیاد در حقیقت ایام الله است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است که ایام الله را بزرگ بدارید و یادآوری کنید علت آن نیز این است که در این مناسبت ها یک روح و محتوایی وجود دارد.

یک دالّ مرکزی محتوایی وجود دارد. به عنوان مثال روز غدیر مرکز محتوای ولایت است.

حیات طیبه ای که قرآن تأکید دارد تا به آن برسیم این ما موضوع و محتواهای غنی دینی دینی انجام می شود.

از نظر و دیدگاه شما، اهمیت بسترسازی مسئله ولایت مداری به عنوان درسی که از عید غدیر میتوان آموخت تا چه اندازه نیاز به یادآوری و تبیین در سطوح فردی و اجتماعی دارد؟

ما به زودی وارد مناسبت ماه محرم می شویم. در ماه محرم ظلم ستیزی تلاش گسترش دین، مقاومت بر بدن و اندیشه، جداکردن سره از ناسره که هر کدام اسلام را می توانند به همراه داشته باشند تبیین می شود.

ما عزاداری ماه محرم را انجام می دهیم ولی فرق مسلمان حسینی و مسلمان عمر سعدی را متوجه می شویم. و به سمت حیات طیبه حرکت می کنیم.

آموزش، یادآوری و پرداختن به محتوای غدیر از حوزه های مختلف مهم است.

ماجرای غدیر به صورت حماسی پیامبر (ص) آن را انجام می دهند. از قبل از اعمال حج، پیامبر(ص) اعلام می کنند که این حج الوداع است. هرکس سوال و درخواستی دارد بیاید. در روز عید غدیر نیز پیامبر(ص) خطبه غدیر گفتند و ۱۸ بار از امام زمان(عج) نام می برند. بعد کار را رها نمی کند همه مردم باید با علی(ع) بیعت کنند. مردها و زن ها هر کدام جداگانه باید بیعت را انجام دهند. پس از آن معجزه ای رخ می دهد.

لطفا بفرمایید؛ توجه به شرایع دینی وایمانی چگونه بستر سلامت و بقای جامعه ایمانی را تضمین می کند؟

دین براساس فطرت انسان ها تنظیم شده است.چیزی نیست که انسان با آن بی نسبت باشد و با زحمت بخواهد به آن برسد. فطرت کمال جویی، زیبایی دوستی در فطرت انسان وجود دارد. این مباحث فطری گاهی فراموش می شود. دین می آید و این مهم را برای انسان تبیین و یادآوری می کند.

تربیت دینی یعنی انسان کامل و خودساخته. دین نیامده است که فقط آخرت را تأمین کند بلکه هم دنیا و هم آخرت را تأمین می کند. حضرت زهرا سلام الله علیها در بستر بیماری به جمعی از زنان گفت که اگر علی(ع) را انتخاب می کردید و به دنبال او و حمایت او بودید هم دنیا و هم آخرتتان آباد می شد. 

کد خبر 1769606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha