مسجدی که امام راحل اولین رای خود را آنجا به صندوق انداخت

خلج با اشاره به اینکه مسجد چهارمردان از ابتدای انقلاب به عنوان یکی از شعبات اصلی اخذ رای بوده است گفت: بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در اولین ساعات آغاز رأی گیری همه پرسی جمهوری اسلامی، در فروردین ۱۳۵۸ با حضور در مسجد چهارمردان قم که صندوق رای گیری در آن مستقر بود در این انتخابات شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، در دوران انقلاب، خیابان و مسجد چهارمردان قم از کانون های اصلی مبارزه در این شهر بود و در شرایط دشوار و امنیتی که می‌رفت شعله‌های انقلاب کمرنگ شود، مسجد چهارمردان قم شعله انقلاب را روشن نگه داشته بود. از این رو مسجد چهارمردان یک نماد از رویش خودجوش حرکت عظیم مردم است و یاد خاطره‌های ایثارگری در دوران انقلاب را تداعی می‌کند. مقام معظم رهبری  نیز در دیدار ۱۹ دی از شهدای مسجد چهارمردان قم نام بردند این مسجد از ابتدای انقلاب به عنوان یکی از شعبات اصلی اخذ رای بوده است.

حسین خلج عضو هیات امنای مسجد چهارمردان  که امروز در آستانه ۷۰سالگی قرار دارد  در گذشته و در ادوار مختلف عضو هیات اجرایی و هیات نظارت بر انتخابات بوده است در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم با اشاره به اهمیت و جایگاه این مسجد گفت: همانطور که شهر قم در کل کشور به عنوان مرکز انقلاب محسوب می شود، خیابان چهارمردان و مسجد چهارمردان نیز مرکز انقلابیون کل شهر بود.

وی تصریح کرد: علاوه برکسبه و مردم این خیابان همه ی کسانی که دل در گرو امام راحل داشتند در این مسجد و محله گرد هم می آمدند و برنامه داشتند.

خلج با اشاره به اینکه مسجد چهارمردان از ابتدای انقلاب به عنوان یکی از شعبات اصلی اخذ رای بوده است گفت: بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در اولین ساعات آغاز رأی گیری همه پرسی جمهوری اسلامی؛ در فروردین ۱۳۵۸ با حضور در مسجد چهارمردان قم که صندوق رای گیری در آن مستقر بود در این انتخابات شرکت کرد.

وقتی مردم قم فهمیدند که امام خمینی (ره) قرار است در مسجد چهارمردان قم رأی خود را به صندوق بیندازند؛ عده زیادی از آنان از ساعات آغازین رأی گیری در محل حاضر شدند و جمعیت به گونه‌ای به هم فشرده و متراکم بود که امام نمی توانستند از خودرو خارج شوند.

وی ادامه داد: وقتی مردم قم فهمیدند که امام خمینی (ره) قرار است در مسجد چهارمردان قم رأی خود را به صندوق بیندازند؛ عده زیادی از آنان از ساعات آغازین رأی گیری در محل حاضر شدند و جمعیت به گونه‌ای به هم فشرده و متراکم بود که امام نمی توانستند از خودرو خارج شوند.

خلج تصریح کرد: امام راحل انگیزه خود از انتخاب این محل برای شرکت در همه پرسی را اینگونه بیان می‌کند که «امروز رفتم در محلی‌ ‌ که شهدای قم جان خود را برای اسلام و جمهوری اسلام از ‌ ‌ دست دادند. برای اینکه آنها را شاد و ملت اسلام را دلگرم کنم، به جمهوری اسلامی‌ ‌رأی دادم.»

عضو هیات امنای مسجد چهارمردان گفت:امام خمینی (ره) جایی دیگر نیز فرموده بودند «نام بزرگ چهارمردان ‌ در ‌فداکاری و جان نثاری در تاریخ عالم ثبت شد» و امروز نیز دیوار قسمت بیرونی این مسجد تاریخی که محل اخذ اولین رأی امام راحل بود با تصویری از ایشان که در حال رأی دادن هستند کاشی کاری شده است و زیر آن نیز این جمله از امام راحل نقش بسته که ولایت فقیه همان ولایت رسول الله (ص) است.

خلج در پاسخ به این سوال شبستان که آیا این مسجد قبل از انقلاب نیز شعبه اخذ رای بوده است گفت: در دوران قبل از انقلاب چیزی تحت عنون انتخابات و حضور مردم پای صندوق های رای به شکل امروزی وجود نداشت.

عضو هیات اجرایی و هیات نظارت بر انتخابات در سال های پیشین ادامه داد: دردوران پهلوی شناسنامه های مردم را جمع می کردند و به شهربانی می بردند و مهر می کردند و نام هرکس را میخواستند به جای مردم به صندوق می انداختند.

کد خبر 1769918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha