برگزاری پرشور انتخابات، تایید نقش آفرینی همیشگی مساجد در تعیین سرنوشت

در استان گلستان مساجد از جمله مراکز مهم و پرطرفدار در زمان رای گیری ها و انتخابات هستند که مردم با حضور در آن، گویی علاوه بر عمل به وظیفه سیاسی خود، رای خود را با حضور در مساجد متبرک می کنند.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان، مساجد از دیرباز و از همان شروع ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان محلی به جز عبادت، کارکردهای مهم و موثر دیگری در جای جای زندگی مسلمانان داشت و در بزنگاه‌های اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی به نقش آفرینی پرداخت.

هزار و اندی سال پس از ظهور اسلام و با رونق روز افزون این دین آسمانی، مساجد در ایران اسلامی رونق بیشتری گرفته و جایگاه مطلوب تری میان مردم در اتفاقات روزمره و جاری کشور پیدا کرده اند.

با اهتمام مسئولان دستگاه های مرتبط و همراهی مردم، مساجد همچنان به نقش آفرینی در جامعه اسلامی ادامه می دهند که یکی از آن، میزبانی از صندوق آرا در زمان برگزاری انتخابات است.

برگزاری پرشور انتخابات، تایید نقش آفرینی همیشگی مساجد در تعیین سرنوشت

مساجد در ایران از سال ها قبل فعال بودند اما به جز نماز خواندن و انجام اعمال عبادی کارکرد دیگری نداشتند. خفقان دوران پهلوی اول در کاهش تاثیر مساجد بر زندگی اجتماعی مردم ایران بی اثر نبود.

در دوران پهلوی دوم و با اوج گیری نهضت امام خمینی(ره)، مساجد به یکی از پایگاه های مردم تبدیل شد و حضور سخنرانان دینی برای تبیغ نهضت امام (ره) مساجد را جلوه دیگری بخشید با این وجود هنوز راه زیادی تا بازیابی نقش مساجد در زندگی مردم مسلمان ایران باقی مانده بود.

انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید، گویی جان تازه ای به مساجد بخشیده شد و این مکان های مقدس فقط محلی برای عبادت محسوب نمی شد.

در طول سال های پس از پیروی انقلاب تاکنون مسئولیت های زیادی مانند برگزاری کلاس های آموزش برای اقشار مردم، اجتماع رزمندگان برای اعزام به جبهه‌ها، راه اندازی مراکز نیکوکاری و بسیاری اقدامات اجتماعی و فرهنگی دیگر بر دوش مساجد نهاده شد و این مکان های مقدس به لطف عملکرد مطلوب در همه این وظایف، به یکی از ارکان مهم نقش آفرین در بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور مبدل شد.

برگزاری پرشور انتخابات، تایید نقش آفرینی همیشگی مساجد در تعیین سرنوشت

یکی دیگر از فعالیت های مساجد، زمینه سازی برای حضور در اجتماعات ضد استکباری و راهپیمایی ها است که با محوریت پایگاه های بسیج انجام می شود و این مکان های مقدس را در آستانه این مناسبت ها به محلی شلوغ برای رفت و آمد مردم به خصوص جوانان و بسیجیان برای برنامه ریزی و هماهنگی چگونگی تجمع افراد تبدیل می کند.

از جمله فعالیت هایی که با پیروزی انقلاب در مساجد جلوه دیگری یافت، استقرار صندوق های رای در زمان برگزاری انتخابات بود و در طول این سال ها در کنار مدارس، مسئولیت گرفتن آرای مردم به مساجد واگذار شد.

در استان گلستان نیز مساجد به خصوص مساجد محوری و شاخصی مانند مسجد جامع و مسجد گلشن گرگان، از جمله مراکز مهم و پرطرفدار در زمان رای گیری ها و انتخابات هستند که مردم با حضور در آن، گویی علاوه بر عمل به وظیفه سیاسی خود، رای خود را با حضور در مساجد متبرک می کنند.

برگزاری پرشور انتخابات، تایید نقش آفرینی همیشگی مساجد در تعیین سرنوشت

اگر چه مدارس هم مکان های دیگر در نظر گرفته شده برای استقرار صندوق آرا است اما اقبال گسترده مردم به حضور در مساجد، شاید یک نشانه آشکار از علاقه درونی و اهتمام قلبی مردم ایران به تقدس جایگاه مساجد است.

مساجد جامع و گلشن گرگان، از جمله مساجد تاریخی و بسیار قدیمی شمال کشور هستند که در کشاکش تاریخ و در دوران قدرت و ضعف دولت های مستقر، به مسئولیت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود عمل کرده و چراغ ایمان و نور بصیرت را در دل مردم این منطقه از ایران روشن و گرم نگه داشتند.

یکی از نقاط روشن فعالیت این مساجد مربوط به دوران پرفروغ نهضت امام خمینی(ره) است که این مساجد به پایگاه های درخشان و روشنگر تبلیغ انقلاب تبدیل شدند و با گسیل سخنرانان مطرح کشور، تنور داغ نهضت را داغ و گرم نگه داشته و مردم را روز به روز با آرمان های امام خمینی (ره) در راه اندازی جمهوری اسلامی آشنا ساختند.

این مساجد پس از پیروزی انقلاب هم به راه خود برای ایفای نقش در مسیر تثبیت کشور جمهوری اسلامی ادامه دادند و با ایستادگی در خط امام و رهبری، به الگویی کم نظیر برای نقش آفرینی مساجد در خط تقویت بنیان های دینی و مذهبی بدل گشته اند.

استقرار صندوق رای در این مساجد و دیگر مسجدهای شهر و روستای گلستان، ادامه دهنده همین مسیر و کمک به بازآفرینی جایگاه مساجد در جامعه است.

کد خبر 1769972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha