شبستان فارس گزارش می‌دهد

گرمایی که بچه‌های مسجد به تنور انتخابات می‌دهند

اعزام مبلغان انتخابات تا حلقه‌های بصیرتی ویژه رای اولی‌ها
گرمایی که بچه‌های مسجد به تنور انتخابات می‌دهند

تأکید بر اهمیت مشارکت در انتخابات به هر نحو و شیوه ممکن می‌تواند به افزایش حضور مردم در انتخابات کمک کند؛ امری که اهالی مسجد در استان فارس از آن غافل نبوده‌اند.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| مساجد به عنوان مراکز مهم و حیاتی در جامعه، نقش بسیار موثر در ایجاد شور و انگیزه در مردم برای مشارکت در انتخابات دارند.

این مکان‌های مقدس، به واسطه ارتباط نزدیک با جامعه و تأثیری که بر روحیه مردم دارند، می‌توانند به ترویج فرهنگ مشارکت و افزایش آگاهی در مورد اهمیت حضور در امور عمومی کمک کنند.

تقویت پایه‌های مردم‌سالاری در مساجد

مساجد با ارائه اطلاعات کامل و صحیح در مورد فرآیند انتخابات، تربیت شهروندی، تشویق به مشارکت فعال و ایجاد جوی انگیزشی می‌توانند در تقویت پایه‌های دموکراسی و حقوق شهروندی در جامعه سهیم باشند.

اهالی مسجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان اعضای این جامعه، باید به آگاهی از اهمیت حضور موثر در روند تصمیم‌گیری‌های سیاسی پرداخته و از مساجد به عنوان منابع آموزشی و معنوی استفاده کنند.

نقش اساسی مساجد در ایجاد انگیزه و مشارکت در انتخابات

همچنین، درک نقش بسیار اساسی مساجد در ترویج انگیزه و همت مردم برای شرکت در انتخابات، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ بنابراین، به امید اینکه مسجدها به عنوان مراکزی برای ایجاد شور انتخاباتی و افزایش مشارکت مردم در فرایند دموکراتیک هرچه بیشتر مورد استفاده قرار گیرند، ما باید به همت و همدلی خود، به افزایش مشارکت در این رویداد مهم و تأمین آینده بهتر جامعه و کشور خود کمک کنیم.

بدون شک، نقش این مراکز مهم و مقدس، بر تقویت ارزش‌های مشترک و ایجاد جامعه‌ای فعال و پویا تأثیر بسزایی می‌گذارد.

مساجد فارس پای کار انتخابات/ اعزام مبلغان انتخابات تا حلقه‌های بصیرتی ویژه رای اولی‌ها

«پیروزی حق و عدالت و تحقق اهداف اسلامی نیازمند شرکت فعال و هوشیار مردم در امور سیاسی و انتخابات است.» این را رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس می گوید و عنوان می کند: از این رو، مساجد با تأکید بر اهمیت ویژه‌ای که این مسائل برای جامعه دارد، می‌بایست در راهکارهای ترویجی و آموزشی خود به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نشست‌های تبیینی ویژه مسجدی‌ها

برگزاری نشست‌های تبیینی ویژه انتخابات، رویکرد مساجد فارس است که به منظور تشریح نکات مهم تبیینی سیاسی و اجتماعی با حضور روحانیت و مدیران فرهنگی مساجد برگزار می شود.

حجت الاسلام حسین امیدی ضمن اعلام حضور پرشور اهالی مساجد و کانون های فرهنگی هنری در مراحل اول و دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه می دهد: در راستای اقدامات تبیینی و روشنگری با بازنشر سخنان و رهنمود های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در فضای مجازی سعی بر این است که زمینه حضور و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های اخذ رای فراهم شود.

برگزاری جلسه های تبیینی ویژه انتخابات، رویکرد مساجد است که مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس به آن اشاره دارد. وی می گوید: این جلسات با حضور مدیران و ائمه جماعات مساجد و همکاری نهاد های مرتبط امر مسجد در حرم های مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) برگزار شده است.

روند برگزاری جلسات منطقه ای با رویکرد تبیینی که در ۱۱ منطقه شیراز و شهر صدرا با حضور ائمه جماعات و مدیران کانون ها برگزار شده، بررسی و تشریح نکات مهم تبیینی سیاسی و اجتماعی با حضور روحانیت و مدیران فرهنگی و جهادی مساجد است.

قرارگاه استانی مسجد پای کار انتخابات

قرارگاه استانی مسجد، رویکرد دیگر مساجد استان فارس در بحث انتخابات است که به گفته حجت الاسلام امیدی این قرارگاه بنا به امر نماینده ولی فقیه در استان فارس در این استان تشکیل شده و در خصوص تصمیم های مدیریتی امر مسجد و به ویژه مناسبت های پیش رو از جمله چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بحث و تبادل نظر  می کند.

مساجد فارس پای کار انتخابات/ اعزام مبلغان انتخابات تا حلقه‌های بصیرتی ویژه رای اولی‌ها

ایجاد فضای انتخاباتی ویژه طلاب و روحانیون شهر شیراز و همچنین مدیران کانونهای فرهنگی هنری مساجد نیز دیگر اموری است که رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس به آن اشاره دارد که اهدافی نظیر ساماندهی اوقات فراغت، بصیرت افزایی و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوقهای اخذ رای را دنبال می کند.

تشریح دستاوردهای انتخاب اصلح در مساجد

وی همچنین از تدارک و ارائه بسته محتوایی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد و ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد به منظور تشریح دستاوردهای انتخاب اصلح و بیان دیدگاه های مقام معظم رهبری خبر می دهد که به منظور استفاده در بین الصلاتین مساجد تا زمان برگزاری انتخابات استفاده شده است.

برگزاری حلقه های معرفتی ویژه نوجوانان و جوانان واجدالشرایط در انتخابات به ویژه رای اولی ها از برنامه هایی است که با هدف ایجاد زمینه برای انتخاب اصلح و حضور پرشور در انتخابات مد نظر قرار گرفته شده است.

مشارکت و همکاری مساجد در برگزاری روند انتخابات از جمله اقداماتی است که همواره و در دوره های مختلف انجام شده است. حجت الاسلام امیدی در این زمینه از رایزنی با استانداری فارس و فرمانداری شیراز  خبر می دهد که جهت آمادگی مساجد برای استقرار صندوق های اخد رای در مساجد صورت گرفته است.

حلقه‌های بصیرتی ویژه رای اولی‌ها در مساجد

کانون های مساجد فارس از رای اولی ها نیز غافل نشده و برنامه های ویژه ای را برای آنها در نظر داشته اند. آنگونه که مدیر ستاد کانون های مساجد فارس گفته برگزاری حلقه های معرفتی ویژه نوجوانان و جوانان واجدالشرایط در انتخابات به ویژه رای اولی ها از برنامه هایی است که با هدف ایجاد زمینه برای انتخاب اصلح و حضور پرشور در انتخابات مد نظر قرار گرفته شده است.

وی همچنین می گوید: برای تاکید بر افزایش مشارکت حداکثری مدنظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) پیامک دعوت به حضور حاوی سخنان حضرت امام خمینی (ره) و رهنمود های رهبر فرزانه انقلاب به مسئولان، مدیران و ائمه جماعات استان ارسال می شود.

مساجد فارس پای کار انتخابات/ اعزام مبلغان انتخابات تا حلقه‌های بصیرتی ویژه رای اولی‌ها

اعزام مبلغان انتخابات به مساجد

حجت الاسلام امیدی ارتباط با نهادهای حوزوی و دستگاه های مرتبط با امر مسجد و قرارگاه مسجد به جهت همکاری و تعامل در راستای اعزام مبلغ انتخابات با در اختیار گذاشتن فهرست مساجد متقاضی  همکاری با گروه های جهادی و مردمی را از دیگر برنامه ها عنوان کرده و می گوید: برگزاری جلسات تبیینی و تبلیغی به همت کانون های مساجد استان به صورت خودجوش با حضور آحاد مختلف مردم و به ویژه رای اولی ها در حال برگزاری است.

ارتباط با نهادهای حوزوی و دستگاه های مرتبط با امر مسجد به جهت همکاری و تعامل در راستای اعزام مبلغ انتخابات از برنامه های مساجد در استان فارس بوده است.

وی همچنین از انعکاس حضور پرشور اعضای کانون های مساجد استان فارس در مرحله اول انتخابات در فضای مجازی با تاکید بر حضور رای اولی ها خبر داده و اذعان کرده در مرحله دوم برگزاری انتخابات در روز جمعه ۱۵تیرماه نیز این امر صورت خواهد گرفت.

از مساجد به‌عنوان مراکزی که نهایت احترام و ارزش برای جامعه قائل است، می‌توان انتظار داشت که با تلاش و توجه به اموری همچون آموزش، اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ مشارکت، به عنوان یک راهنما برای مردم در فرایند انتخابات مطرح باشد.

تأکید بر اهمیت شرکت مردم در انتخابات و تأکید بر اعتقادات دینی که به این موضوعات پرداخته است، می‌تواند به افزایش مشارکت و حضور مردم در انتخابات کمک کند. به‌ویژه، تربیت نسل جدید در روحیه مسئولیت‌پذیری و شرکت فعال در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی که از مأموریت‌های اساسی مساجد است.

کد خبر 1770912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha