تداوم برگزاری محافل انس و معرفت زائران ایرانی در مکه

برنامه فرهنگی و معنوی «محفل انس و معرفت» زائران ایرانی بیت الله الحرام در مکه مکرمه همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، در حالیکه بیشتر کاروان های ایرانی از مکه خارج و یا به ایران و یا به مدینه منوره رفته اند برنامه های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری برای ضیوف الرحمان همچنان در محل اسکان شان در هتل های این شهر ادامه دارد.

در دو محفل انس و معرفت که شب گذشته و غروب دیروز(16 تیر) در هتل های الرکائز الفندقیه و قصرالعلیان در جمع زائران بیت الله الحرام برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود طیب حسینی پژوهشگر حوزه و دانشگاه درباره درس های طواف بیت العتیق و زیارت بیت الله سخنرانی کرد.

سخنران بعثه در هتل الرکائز الفندقیه با اشاره به آیه شریفه ۲۹ حج " ثُمَّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْیُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ - (زائران خانه خدا در روز عید قربان که قربانی کردند) سپس باید آلودگی خود را بر طرف سازند وبه نذرهای خود وفا کنند و بر گرد خانه‌ی کهن و آزاد (کعبه) طواف نمایند"  به بیان فلسفه طواف نساء به عنوان آخرین عمل حج تمتع و عمره مفرده پرداخت.

وی در بیان معنای بیت عتیق بودن کعبه مطابق بر روایتی از امام رضا (ع) اشاره کرد که این خانه از سلطه غیر خدا آزاد است و همه انسانها از زن و مرد و سیاه و سفید و از هر نژاد برابرند.

وی گفت: مهمترین درس از طواف بیت العتیق این است که  افراد در ارتباطات اجتماعی و خانوادگی تحمل خود را بالا برده و نسبت به یکدیگر بیشتر گذشت داشته باشند.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه شب گذشته درهتل قصر العلیان با اشاره به اینکه حج تمتع و زیارت بیت الله الحرام عبادتی است که بزرگترین و عمیق ترین نورانیت را در دل و روح بنده مومن ایجاد می‌کند، زائران را به حفظ این نورانیت در بازگشت به وطن سفارش کرد.

وی با اشاره به آیه شریفه ۲۰۱ سوره اعراف " إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ- چون اهل تقوا را از شیطان وسوسه و خیالی به دل فرا رسد همان دم خدا را به یاد آرند و همان لحظه بصیرت و بینایی پیدا کنند" مهمترین عامل نگهداری این نورانیت را تقوا و خودکنترلی در زندگی معرفی کرد.

وی افزود: خود کنترلی و تقوا موجب می‌گردد که اگر انسان ناخواسته در معرض گناه و ارتکاب گناه قرار گرفت، بناگاه خداوند به او بصیرتی عطا ‌کند که به راحتی از فروافتادن در گرداب معصیت خود را حفظ نماید.

در این محافل معنوی وحید براتی از  قاریان ممتاز کشورمان آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد و خلیل عینی و حاج حسن جوشقانیان از ذاکران اهل بیت (علیهم السلام) همزمان با شب اول محرم  مدیحه سرایی و روضه خوانی کردند.

گفتنی است با خروج کاروان‌های زائرانی ایرانی از مکه کم کم این شهر از زائران ایرانی خالی می شود.

کد خبر 1771686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha