پرچم «سرخ» حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) رنگ عزا گرفت+ فیلم

مسئولان آستان مقدس امام حسین و حضرت عباس (ع) همزمان با آغاز ماه محرم در مراسمی پرچم سرخ این دو بارگاه را با پرچم سیاه تعویض کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الفرات نیوز،   پس از نماز مغرب و عشاء امشب  (یکشنبه ۱۷تیر ۱۴۰۳)، مسئولان آستان مقدس امام حسین و حضرت عباس(علیهما السلام) در مراسمی به مناسبت آغاز ماه محرم الحرام، پرچم سرخ گنبد حرم امام حسین (ع) را پایین کشیدند و پرچم سیاه و عزا را برفراز گنبد امام حسین(ع) برافراشتند.

شیخ عبدالمهدی کربلایی، متولی شرعی آستان مقدس امام حسین(ع) و نماینده مرجعیت عالیقدر دینی در این مراسم گفت: ما برای موکب‌های حسینی ارزش قائلیم و از زائران می‌خواهیم که مراسم عاشورا را با اوقات نمازی که امام حسین علیه‌السلام به خاطرآن جانفشانی کرد، شلوغ نکنند.

کربلایی افزود: باید مراسم عاشورا را به عنوان مناسبتی برای اصلاح نفوس، پرهیز از حرام، حفظ خانواده و از حرام، فسق و فجور فرزندانمان به ویژه جوانان و دختران قرار دهیم.

وی تاکید کرد: باید موسم عاشورا فصلی برای اصلاح قلوب و مصون ماندن جامعه از نفوذ باشد.

مسئولان آستان حسینی در میان نواخته شدن طبل و شیپور عزا و فریاد «لبیک یا حسین» زائران و عزاداران،  پرچم سرخ حسینی را با پرچم سیاه تعویض کردند.

لحظاتی پیش پایین کشیدن پرچم سرخ حسینی از گنبد حرم امام حسین(ع) و برافراشتن پرچم سیاه به مناسبت آغاز ماه محرم الحرام ۱۴۴۶ با حضور مسئولان و خادمان این آستان وشماری از زایران و عزاداران انجام شد.

نوحه خوانان پس از این مراسم به نوحه خوانی برای عزاداران و زائران اقدام کردند.

مراسم تعویض پرچم از شبکه آستان مقدس حسینی در یوتیوب و همه صفحه این آستان در شبکه های اجتماعی پوشش داده شد و از شبکه ماهواره ای کربلا به طور زنده این مراسم پخش شد. همچنین مانیتورهای بزرگی نیز داخل حرم و بین الحرمین برای پخش این مراسم نصب شده بود.

در همین حال، پس از مراسم آستان مقدس امام حسین(ع)، آستان مقدس حضرت عباس(ع) نیز مراسم تعویض پرچم سرخ بارگاه حضرت اباالفضل العباس(ع) با پرچم سیاه به نشانه آغاز ماه حزن و اندوه را انجام داد.

سید احمد صافی، نماینده مرجعیت عالیقدر دینی در مراسم تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عباس(ع) گفت: شیعیان اهل بیت(ع) با مجالس و مصیبت خوانی و مجالس لطمه زنی (سیلی زدن به صورت)  به گونه ای که جلوه های غم و اندوه را حفظ کن، .بر مصیبت امام حسین (علیه السلام) گریه می کنند.

صافی افزود: مراسم طویریج یا هروله کنان بیانگر عجله برای حمایت از امام حسین(ع) است، زمانی که امام حسین(ع) تنها ماند و فریا زد که آیا کسی هست مرا یاری کند؟

وی افزود: مراسم طویریج، از شاخصه های عاشورا است و همچنان بیانگر نماد زنده و نمادین قوی برای ایستادن در کنار امام حسین و نفی ظلم و بی عدالتی است.

 آستان های مقدس حسینی و عباسی به نصب پرچم ها و پارچه نوشته های سیاه رنگ در داخل و خارج از این دو آستان اقدام کردند و برای استقبال از ماه محرم الحرام از نظر فنی، امنیتی و لجستیکی آماده شده اند.

گفتنی است، هرساله مراسم تعویض پرچم حرم امام حسین(ع) شب اول ماه محرم الحرام بعد از نماز مغرب و عشاء انجام می شود.

کد خبر 1771780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha