اجرای طرح شهید عجمیان در بیش از ۴۰۰ مدرسه خراسان جنوبی

رخسارپور گفت: امسال با اجرای طرح شهید عجمیان در بیش از ۴۰۰ مدرسه خراسان جنوبی، زیباسازی محیطی، تعمیر میز و نیمکت و... انجام می شود. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حامد رخسارپور مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی امروز دوشنبه (۱۸ تیر) در جلسه هماهنگی طرح شهید عجمیان که با رویکرد بهسازی و شاداب سازی مدارس استان برگزار شد،  بر استانی بودن طرح تأکید کرد و گفت: شاداب سازی مدارس کار خوبی است و سال گذشته ناعدالتی در این زمینه در مدارس استان پیش آمد.

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای اجرای این طرح و شاداب‌سازی مدارس سال گذشته بخش قابل توجه ای از رنگ ها به صورت هدیه تأمین شد، افزود: سال گذشته حدود ۴۷۰ مدرسه (یک چهارم مدارس) زیبا سازی و نقاشی شد و با توجه به قدمت مدارس؛ کار زیبا سازی مدارس در بازه زمانی ۴ ساله به اتمام می رسد و امسال هم با اجرای این طرح به تناسب نیاز هر مدرسه، زیباسازی محیطی، تعمیر میز و نیمکت و مرمت سرویس‌های بهداشتی بیش از ۴۰۰ مدرسه در دستور کار است.

رخسارپور یادآور شد: سال گذشته یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح اختصاص یافت و ۴۷۰ مدرسه در سامانه برای رنگ آمیزی ثبت نام کردند که با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با تخفیف ویژه به میزان حدود ۲ میلیارد از شرکت رنگ الوان، رنگ تحویل شد و این شرکت علاوه برحمایت‌های زیاد در این راستا و تخصیص رنگ به صورت رایگان، لوازم التحریر هم برای دانش‌آموزان ارسال کرد.

به گفته وی از رقم اختصاص یافته برای اجرای طرح شهید عجمیان در سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان هم برای تأمین مصالح اختصاص یافت و علاوه بر شاداب‌سازی محیطی مدرسه، تعداد قابل توجهی میز و نیمکت مدارس هم تعمیر شد.

وی بر نظارت عملکرد گروه‌های جهادی با هدف جلوگیری از آسیب های احتمالی، استفاده بهینه از مصالح ساختمانی تأکید کرد و گفت: امسال بنا بر اعلام وزیر آموزش و پرورش فعالیت‌های آموزشی  زودتر شروع می‌شود و امید است آماده سازی مدارس تا شهریور ماه به اتمام برسد.

وی یادآورشد: ۲۸ مدرسه مختلط با داشتن ۶۰ تا ۱۱۶ دانش آموز در مناطق وستایی استان دایر است که از این تعداد تفکیک فضای راهروها و سرویس های بهداشتی ۱۳ مدرسه مختلط در دستور کار جدی این اداره کل قرار دارد.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه درصد بالایی از مدارس قدمت بالای ۱۰ تا ۱۵ سال دارند، گفت: امسال در کنار رنگ آمیزی و تعمیر میز و صندلی ها با توجه قدمت، تعمیر سرویس های بهداشتی هم در دستور کار قرار دارد.

رخسارپور هزینه خرید یک صندلی امتحانی را بالغ بر ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: تعمیر صندلی، میز و نیمکت با توجه به تعداد بالای دانش آموزان استان کار بزرگی است.

وی ابراز امیدواری کرد: تابستان امسال علاوه با اجرای طرح شهید عجمیان زیبا سازی محیطی مدارس، تعمیر میز و صندلی و تعمیر سرویس های بهداشتی با ورود خیران پیگیری و محقق شود.

وی تأمین مصالح و در اختیار قرار دادن آن به شهرستان‌ها را در کاهش مخارج مؤثر دانست و امسال بر اساس نامه ارسالی از مرکز، پنج شهرستان محروم مشخص شده است که می توان با خرید مصالح و کاهش هزینه ها این مهم را به کل استان تعمیم داد.

وی یادآور شد: برای تأمین مصالح می توان به مدارس کمک کرد و برای دستمزدها نیاز به کمک دیگر نهادها و ادارات است.

به گفته وی هدف گذاری امسال علاوه بر رنگ آمیزی محیطی مدارس، تعمیر میز و صندلی و  سرویسهای بهداشتی است و علاوه بر آن برخی  شیرآلات و ... نیز نیاز به تعمیر دارد.

مهدی هنری، رییس بسیج سازندگی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه در حال حاضر گروه‌های جهادی تخصصی شده اند، گفت: به دنبال راه‌اندازی قرارگاه جهادی هستیم تا همه ظرفیت ها پای کار بیایند و امسال با هدف شناسایی نیازمندی ها و ...در شهرستان ها تجهیزات مورد نیاز قرارگاه ها تأمین شد و همه گروه‌ها جهادی را پوشش می دهد.

به گفته وی در گذشته گروه‌ها بدون هماهنگی وارد استان می‌شدند اما با پیگیری های صورت گرفته در حال حاضر ابتدا گروه‌های جهادی درخواست می‌دهند و پس از بررسی‌های به عمل آمده و تأیید گروه‌ها، اجازه فعالیت در عرصه های مختلف به آنها داده می‌شود.

وی تأکید کرد: باید زمینه حضور بسیاری از جوانان و نوجوانان در این عرصه با هدف تربیت کادر آینده نظام و اهتمام به موضوع تربیتی با گروه‌های جهادی فراهم شود و نیاز است در این راستا هزینه کنیم.

وی افزود: در این راستا و در زمینه کارهای عمرانی و تأسیساتی گروه‌های جهادی و عمران تخصصی داریم و اگر نیازمندی شهرستان ها مشخص شود کار با نظارت کامل و با کیفیت بالا انجام می‌شود.

روشندل، معاون توسعه وپشتیبانی اداره کل نوسازی مدارس استان هم از اقدامات صورت گرفته طرح شهید عجمیان به راه اندازی کارگاه اقتصاد مقاومتی در مناطق و شهرستان ها اشاره کرد و گفت: شاداب سازی و تعمیر میز و نیمکت مدارس روستاهای دورافتاده را متحول کرده است.

به گفته وی اعتبارات امسال افزایش صد درصدی دارد که با این وجود به علت گستردگی و مساحت استان، وجود پراکندگی؛ اعتبارات جوابگو نیست در بحث اوراق هم اعتبارات امسال نسبت به پارسال افزایش چشمگیری داشته است.

وی اظهار کرد: طی دو هفته گذشته جلسات متعدد برگزار و نیازها از مدارس گرفته شده است و پس از احصای مشکلات و نیازها، مشکل عمده اعلام شده تعمیر سرویس های بهداشتی بود و امید است بتوان با همکاری خیران این مشکل مرتفع شود.

به گفته وی بر اساس محرومیت منطقه و سرانه آموزشی توزیع اعتبارات برای اجرای این مهم انجام و کار شروع می شود.

وی یادآور شد: تنها اقدامات عمرانی مد نظر نبوده و یکی از اهداف مهم مباحث تربیتی و استفاده از ظرفیت دانش آموز و خانوادهاست که در صورت همکاری دانش آموز و والدین، دانش آموزان در بحث نگهداری اهتمام ویژه خواهند داشت.

حجت‌الاسلام محسن مشرفی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه اجرای طرح شهید عجمیان جلوه ظاهری و بصری داشته و شادابی را به مدارس هدیه می کند، گفت: سمع و نظر در قرآن ورودی قلب است و شخصیت انسان از منظر این دو ساطع می‌شود.

وی بر حضور کادر مدارس، دانش‌آموزان و اولیا در این مهم تأکید کرد و افزود: بُعد ارتباطی بین مدرسه و مسجد می‌تواند در این راستا ظهور کند چرا که با اعلام نیاز کمک در مسجد، اهالی روستا و ... برای مشایعت و همکاری ورود می‌کنند.

وی از دریافت هزینه در مدارس دولتی با وجود اعلام وزیر و مدیران کل گلایه کرد و خواستار پیگیری این مهم شد.

مشرفی افزود: چنانچه حضور و مشارکت مردم، خیران و ... بازتاب داده شود این مهم باعث دلگرمی و مشارکت دوباره مردم و خیران خواهد شد.

سید مصطفی موسوی زاهد، مسئول بسیج دانش آموزی استان هم با بیان اینکه ۲۵۰ گروه جهادی دانش آموز در استان فعالیت دارند، گفت: این گروهها با توجه به شرایط سنی، توانمند نبوده و  باید ابتدا آموزش دیده و یا از این گروه‌ها در کنار گروه‌های دانشجویی استفاده شود.

وی برای تعمیر سرویس های بهداشتی مدارس روستایی، بر استفاده از مصالحی مانند سیمان و ... تأکید کرد و گفت: استفاده از این مصالح ماندگاری بالایی دارد.

وی به فعالیت تربیتی گروههای  جهادی اشاره کرد و افزود: می‌توان علاوه بر کارهای عمرانی از ظرفیت و پتانسیل گروههای جهادی در زمینه کلاس آموزشی، تربیتی و ... استفاده کرد.

سید علی طالبی، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان جنوبی هم در این جلسه در زمینه تعمیر سرویس های بهداشتی سه مدرسه مختلط روستایی قول همکاری داد.

در ادامه با حضور مسئولان طرح شهید عجمیان با هدف بهسازی و شاداب سازی مدرسه، به صورت نمادین در یکی از مدارس حاجی آباد آغاز شد.

کد خبر 1771879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha