جای خالی برخورد با سگ‌گردانی در قوانین شهری

گودرزی از زنده گیری چهار هزار قلاده سگ ولگرد از ابتدای سال خبر داد و با ابراز تاسف از نبود قوانین مربوط به ساماندهی سگ های ولگرد در کشور گفت: جرم زمانی محسوب می شود که در قانون اساسی ما وضع شده باشد ولی متاسفانه این قانون در کشور ما وجود ندارد.

«داود گودرزی» مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان با بیان اینکه ورود هر گونه حیوان (سگ و گربه) به پارک ها و مراکز تفریحی ممنوع است اظهار کرد: متاسفانه شهرداری تهران فقط یک پیگیر مجریه است و وظایف خود را در حد اطلاع رسانی و نصب «تابلو ورود ممنوع حیوانات» به پارک ها را اطلاع رسانی و انجام می دهد بر همین اساس نیاز است؛ دستگاه های دیگر هم در این قضیه ورود کنند؛ چرا که در برخی مواقع ورود ما منجر به درگیری با شهروندان می شود که در این صورت باید نیروی انتظامی و دستگاه قضایی وارد عمل شود، بنابراین شهرداری تهران به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد، مگر با همکاری دستگاه های ذی نفع که بتوانیم در ساماندهی سگ های ولگرد تا حدودی موفق شویم.

وی بیان کرد: وزارت کشور دستور العملی را برای جمع آوری سگ های ولگرد تنظیم و ارایه داد که به امضای ۱۷ ارگان رسید اما متاسفانه تا به امروز هیچ کدام از این نهادها ما را در این مسیر یاری نکردند و شهرداری تهران تنها این طرح را اجرا می کند در صورتی که نیروی انتظامی و سازمان دامپزشکی به کمک ما بیایند؛ قطع به یقین این طرح ها را با مشکلات کمتر و موفقیت بیشتری اجرایی می کنیم.

نیروی انتظامی باید سگ های ولگرد را جمع آوری و تحویل شهرداری دهد

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی باید سگ های ولگرد را جمع آوری و تحویل شهرداری بدهد افزود: ما سگ های جمع آوری شده را به نقاهتگاه آراد کوه (کهریزک) انتقال می دهیم و اقدامات لازم را جهت نگهداری، عقیم سازی و بهداشت آنها انجام می دهیم. باتوجه‌ به اینکه پیام‌های سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران  هم به سازمان‌ مدیریت پسماند ارجاع می‌شود، ماشین‌های جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب علاوه بر مناطق حاشیه‌ای به مناطق مرکزی هم اعزام می‌شوند.

گودرزی با بیان اینکه در بوستان هایی مانند پردیسان، جمشیدیه و چیتگر سگ های بالاصاحب و ولگرد زیاد است تصریح کرد: متاسفانه عده ای به اسم حامی حیوانات، اما سودجو و منفعت طلب  آمدند، سگ های بلاصاحب را در این بوستان ها رها کردند، سپس در صفحات مجازی خود اقدام به درخواست کمک های مالی جهت نگهداری از این حیوانات از مردم نمودند که این مساله مهمترین مشکل ما در ساماندهی سگ های ولگرد و بدون صاحب است؛ بر همین اساس ما از دستگاه های ذی نفع تقاضا داریم که این مساله را برای مردم شفاف سازی کنند و مردم هم آگاهی لازم را در این خصوص پیدا کنند و بدانند پولی که برای این امر واریز می کنند، در نهایت مشکلاتی از قبیل رها کردن همین سگ ها در پارک ها را منجر می شود.

مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه افزود: در واقع پارکی که باید محیط امنی برای خانواده ها باشد به واسطه ورود سگ ها، محلی برای بروز بیماری های خطرناک از جمله بیماری هاری می شود که جان صدها انسان و بچه را تهدید می کند. لذا با توجه شناخت برخی از بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان و به مخاطره افتادن سلامت انسان ها و ایجاد ترس در بین شهروندان، امروز در هیچ نقطه ای حضور آزاد سگ های بدون صاحب امری پذیرفته شده نیست.

زنده گیری ۴۰۰۰ سگ از ابتدای سال در تهران

وی از زنده گیری چهار هزار قلاده سگ ولگرد از ابتدای سال خبر داد و گفت: ما در مجموع روزانه ۴۰ الی ۵۰ قلاده سگ ولگرد از سطح شهر تهران، زنده گیری می کنیم و برای انجام ماموریت های خود ۱۲ خودرو داریم که شامل یک راننده و یک تکنسین می شود ضمن اینکه ما علاوه بر مناطق حاشیه ای شهر تهران مناطق مرکزی (مناطق ۶، ۷ و ۱۱)  را هم پوشش می دهیم.

مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه خاطر نشان کرد: بعد از اینکه سگ های ولگرد توسط این خودروها جمع آوری می شوند به نقاهتگاه آراد کوه انتقال می یایند، این نقاهتگاه که به وسعت ۱۱ هزار متر مربع می باشد، شامل یک کلینیک ۱۵۰ متری با دو اتاق عمل و اتاق معاینه، آزمایشگاه، داروخانه و سونوگرافی می باشد که در بدو ورود سگ ها قرنطینه شده و سگ های نر و ماده از هم جدا می شوند و برای سگ های بیمار هم اقدامات پزشکی و درمانی آغاز می شود.

وی تصریح کرد: در گذشته پلاک کوبی و عقیم سازی سگ های بدون صاحب انجام می شد و در نهایت رها سازی صورت می گرفت اما طبق قانون و دستور العمل ابلاغی محیط زیست، رهاسازی سگ ها بدون صاحب تخلف محسوب می شود بر همین اساس ما فقط به هنگام واگذاری این سگ ها به اشخاص حقیقی واقعی اقدام به عقیم سازی و پلاک کوبی می کنیم.

گودرزی با بیان اینکه سگ ها را فقط به اشخاص حقیقی واقعی واگذار می کنیم بیان کرد: در اوایل ماموریت کاری خود در شهرداری تهران، افرادی که برای واگذاری سگ یا سرپرستی آنها معرفی می شدند اکثرا همان حامیان سگ ها بودند که وقتی آنها را می گرفتند، دوباره سگ ها را می بردند در همان نقطه ای که زنده گیری کرده بودیم رهایشان می کردند. بر همین اساس آمدیم، طبق «تعهدات موجود در دستور العمل جمع اوری سگ های ولگرد»، سگ ها را فقط به اشخاص حقیقی واگذار کردیم که برای استفاده شخصی خود مانند نگهبانی از منزل بکار می بردند. لذا بر اساس این دستور العمل به سگ های بلاصاحب هم شماسنامه بهداشتی صادر می شود و هم واکسن های ضد کنه، انگل، ضد هاری تزریق و با تعهد به منظور امور نگهبانی واگذار می شود.

زنده گیری هر قلاده سگ ۸۰۰ هزار تومان برای شهرداری هزینه دارد

مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه زنده گیری هر قلاده سگ ۸۰۰ هزار تومان برای شهرداری هزینه دارد اظهار کرد:  این هزینه شامل  پول بنزین، استهلاک خودرو، حقوق کارگران و پول دارو می شود که در مجموع برای هر قلاده سگ حدود ۸۰۰ هزار تومان می شود.

گودرزی با اشاره به چگونگی ساماندهی سگ های ولگرد در کشورهای خارجی گفت: در قوانین کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیای شرقی، قانون مربوط به ساماندهی سگ های ولگرد وضع و به شهرداری آنها ابلاغ می شود ولی متاسفانه این قانون در کشور ما وجود ندارد. طبق قوانین این کشورها کسی که بخواهد سگی را به سرپرستی قبول کند، بعد از ۱۰ روز تا یک ماه سگ ها را یوتانایز (مرگ آرام) می کنند. مانند آمریکا که سالانه دو میلیون سگ را یوتانایز می کند.

مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: در بعضی از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی اگر کسی مدفوع سگ خود را از خیابان جمع نکند، از هزار تا صد هزار دلار جریمه می شود که عدد بسیار بالایی است، بعد از تحقیق برایم روشن شد که در مدفوع خشک سگ ویروسی وجود دارد که عامل بیماری به اسم «تب کیو» می شود که اگر این ویروس به ریه انسان وارد شود، بدون اینکه متوجه شویم ناشی از چی بوده، طی ۶ الی ۷ ماه منجر به مرگ انسان می شود ضمن اینکه  این ویروس به قدری خطرناک است که در ترورهای بیولوژیک از آن استفاده می شود.

جای خالی برخورد با سگ گردانی در قوانین

وی با ابراز تاسف از نبود قوانین مربوط به ساماندهی سگ های ولگرد در کشور بیان کرد: جرم زمانی محسوب می شود که در قانون اساسی ما وضع شده باشد ولی متاسفانه این قانون در کشور ما وجود ندارد به همین دلیل اینقدر رها شده است.

کد خبر 1774617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha