زندان «سدی تیمان»؛ گوانتانامو اسرائیل در صحرای نقب

باوجود اینکه زمان طولانی از تاسیس زندان«سدی تیمان» نگذاشته است، اما به دلیل محرومیت و شکنجه و شهادت زندانیان فلسطینی به گوانتانامو اسرائیل معروف شد و این روزها فرار تعدادی از سربازان متهم به شکنجه کردن فجیع زندانیان فلسطین از تحقیقات دادستان اسرائیل و حمایت مقامات از این سربازان متهم، این رژیم را دچار بحران کرده است و نشان می دهد که اعمال شنیع سربازان صهیونیستی از نوع نگاه مقامات صهیونیستی ناشی می‌شود.

خبرگزاری شبستان،گروه بین الملل: زندانی به نام «سدی تیمان» در پایگاه نظامی در صحرای نقب در ۳۰ کیلومتری نوارغزه به سمت شهر بئر سبع وجود دارد که ارتش اسرائیلی آن را پس از آغاز حمله به نوار غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و درپی عملیات طوفان الاقصی تاسیس کرد تا تعدادی از بازداشت شدگان از جمله کودکان، جوانان و سالخوردگان از غزه را به آنجا منتقل کردند.

گزارش‌های حقوقی و رسانه‌ای اعلام کردند: سربازان اسرائیلی در این زندان مرتکب تخلفات حقوقی در حق بازداشت شدگان شدند و بازداشت شدگان مورد انواع شکنجه‌ها و اهانت‌ها قرار گرفتند.

در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، اولین گزارش‌ها درباره تخلفات سربازان اسرائیلی منتشر شد، به طوری که روزنامه اسرائیلی «هآرتص» در آن زمان از وضعیت شکنجه اسرا در این زندان پرده برداشت و سپس گزارش‌های رسانه‌ای و حقوقی دیگر درباره منتشر شد.

از آغاز حمله به غزه، ارتش اسرائیل سه مرکز نظامی را به بازداشتگاه فلسطینی‌ها تبدیل کرده است، پایگاه «سدی تیمان» در نقب و پایگاه‌های آناتوت و عوفر در کرانه باختری بود.

موقعیت مکانی زندان

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی که  لاوی موریس و سفیان طه پس از گفتگو با ۱۱ زندانی سابق فلسطینی و تعدادی از وکلا و بررسی گزارش‌های کالبد شکافی تهیه کردند، از خشونت و محرومیت از ابتدایی حقوق در زندان‌های اسرائیلی پرده برداشت.

برخی از بازداشت شدگان آزاد شده و همچنین برخی از فعالان حقوق بشر و وکلا گزارش دادند: بازداشتگاه سدی تیمان در قلب صحرای نقب وجود دارد، بسیار دور از هرگونه محله مسکونی و در منطقه ای منزوی بریده از جهان قرار دارد.

 خالد محاجنة، وکیل دادگستری، در مصاحبه با الجزیره نت می گوید: هنگام سفرم به بازداشتگاه به همراه «مرح اماره» وکیل کارآموز، وقتی به به حومه شهر رهط در نقب رسیدیم، از اداره زندان تماس گرفتند و به من اطلاع دادند که ورود با وسایل نقلیه غیرنظامی ممنوع است و از من خواستند که ماشینم را متوقف کنم و بعد از بیش از ۱۰ دقیقه پیاده روی، یک جیپ نظامی با سه سرباز داخل آن، من و همکارم را پیدا کردند و از ما خواستند بلند شویم و سپس به سمت بازداشتگاه رفتیم.

 محاجنه می گوید: پس از حدود ۲۰ دقیقه سفر با جیپ، وارد بازداشتگاه یا زندان شدیم، اگرچه بیش از یک دهه است که روی مسائل مربوط به زندانیان کار می کنم، آنها را در زندان های اسرائیل دیدار کردم، اما این اولین بار است که اینگونه زندان را می بینم.

این وکیل می‌گوید: زندان سدی تیمان مانند یک اردوگاه یا پادگان نظامی به نظر می رسید و نه یک زندان معمولی. زیرا تانک ها، خودروهای زرهی و تجهیزات نظامی زیادی در همه جا پخش شده بودند و سربازانی در میان تپه های شنی مستقر شده بودند.

محاجنه درباره این بازداشتگاه، می‌گوید: این بازداشتگاه در مناطق وسیعی امتداد می‌یابد و به چهار بخش برای بازداشت زندانیان غزه تقسیم می‌شود. در هر بخش چهار مکان از قلع و روی وجود دارد که مانند انبار است. در هر یک ۱۰۰ زندانی در شرایط غیرانسانی و بدون نیازهای زندگی در بازداشت هستند.

تحقیقات رسمی

 بر اساس اطلاعاتی که ارتش اشغالگر اجازه انتشار آن را داده است، نزدیک به ۷۰۰ زندانی در زندان سدی تیمان هستند. ارتش صهیونیستی همچنین شهادت ۳۶ زندانیرا  که بیشتر آنها از نوار غزه دستگیر شدند، اعلام کرد.

 براساس برآوردهای دیگر، بیش از هزار زندانی همچنان در آنجا بازداشت هستند. گزارش های حقوق بشر نیز از وجود هزاران زندانی در این زندان که مشابه گوانتانامو است، خبر می دهند.

 پس از افشای گزارش‌ها و شواهد از داخل این زندان مبنی بر جنایات و شکنجه‌های سیستماتیک، دادستانی نظامی رژیم صهیونیستی دستور داد تا تحقیقات رسمی درباره این حادثه به‌ویژه پس از صحبت درباره شکنجه وحشیانه جنسی یک زندانی فلسطینی آغاز شود و ۹ سرباز برای تحقیقات به اتهام نقض قوانین و اعمال شکنجه در مورد بازداشت شدگان دستگیر شدند.

 در آغاز ژوئن ۲۰۲۴، دادگاه عالی اسرائیل - برای اولین بار - بحث در مورد بسته شدن اردوگاه سدی تیمان را آغاز کرد، در حالی که دادستان عمومی اعلام کرد که به تدریج استفاده از این اردوگاه را برای تحقیقات از بازداشت شدگان متوقف خواهد کرد و کسانی از این اردوگاه به زندان‌های دیگر منتقل خواهند شد.

 آنر هلمن، دادستان  در پاسخ به درخواستی که انجمن حقوق مدنی در اسرائیل به دادگاه ارائه کرده است، گفت که ۷۰۰ زندانی به زندان نظامی عوفر در کرانه باختری منتقل شده اند و قرار است ۵۰۰ نفر دیگر نیز منتقل شوند.

فرار از زندان

 در ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۴، بازرسان نظامی اسرائیل برای تحقیق در مورد ۹ سربازی که پیش از این به اتهام نقض قوانین و اعمال شکنجه بر روی زندانیان در سدی تیمان دستگیر شده بودند، وارد زندان شدند.

 سربازان متهم به شکنجه از همکاری با پلیس نظامی امتناع ورزیدند و معترضان اسرائیلی به اردوگاه  به دلیل مخالفت با تحقیقات از این سربازان هجوم بردند و شخصیت‌های دولتی و پارلمانی اسرائیلی نیز همبستگی خود را با آنها اعلام کردند.

ایتامر بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل از جمله افرادی است که از این سربازان حمایت کرده است. وی در بیانیه ای اعلام کرد که  منظره افسران پلیس نظامی که برای دستگیری بهترین قهرمانان ما در سد تیمان آمده اند، شرم آور نیست.

اعضای کنست (از حزب صهیونیسم مذهبی) نیز برای حمایت از سربازان متهم به این اردوگاه رفتند، آمیهای الیاهو، وزیر میراث نیز در این هجوم شرکت کرد، او با اشاره به زندانیان فلسطینی داخل بازداشتگاه شعار «مرگ بر تروریست ها» سر داد.

در این هجوم، اعضای کنست، زوی سوکوت (از حزب صهیونیسم مذهبی) و نسیم فاتوری (از حزب لیکود) نیز در شرکت داشتند.

شکنجه وحشیانه

بر اساس گزارش‌های حقوق بشری درباره این زندان، زندانیان در سدی تیمان مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار می گیرند.

گروه های حقوق بشر می گویند: شرایط در زندان های شلوغ اسرائیل پس از هفتم اکتبر به شدت بدتر شده است.

اسرای سابق فلسطینی ضرب و شتم هارا منظم و مکرر توصیف کردند که بیشتر در سلول‎ها یا بخش‌های مختلف، معمولاً با باتوم و گاهی با سگ انجام می شد.

آنها می گویند: از غذا و مراقبت های پزشکی کافی محروم بوده و مورد آزار روانی و جسمی قرار گرفته اند.

مدافعان حقوق بشر درباره زندان سدی تیمان می گویند: یک بحران عمیق‌تر و سیستماتیک تر در سیستم کیفری اسرائیل وجود دارد.

گزارشی‌های حقوقی درباره جزئیات شکنجه بازداشت شدگان اعلام کردند.

*بستن غل و زنجیر مستمربه  بازداشت شدگان که دست و پای برخی از آنها بر اثر زنجیر و غل و زنجیر قطع شده بود.

*هتک حرمت، توهین به حیثیت و شکنجه جنسی

* قرار دادن آنها در معرض بوهای نامطبوع و فضاهای تنگ و جلوگیری از صحبت کردنشان

* ده ها نفر از آنها زیر شکنجه کشته شدند (بیش از ۳۰ نفر)

*مجبور کردن زندانیان برای ساعت ها ایستادن و ضرب و شتم آنها با باتوم

*ممنوعیت درمان مجروحان

* احاطه کردن آنها با سربازان مسلح و سگ های پلیس در شبانه روز

*آنها فقط یک دقیقه مجاز به استفاده از سرویس بهداشتی هستند و کار هرکسی که بیشتر به طول بینجامد،مشمول مجازاتی معادل ضرب و شتم، آزار و اذیت جنسی است.

*ممنوعیت استفاده از استحمام، زیرا هر یک از آنها تنها یک دقیقه در هفته مجاز به استحمام است.

* گرسنگی و نبود تامین غذای کافی

* فراهم نبودن زیرانداز و روکش برای بازداشت شدگان

* جلوگیری از نماز خواندن و انجام مناسک دینی خود

این شکنجه و محرومیت‌ها بخشی از آزار و اذیت بازداشت شدگان فلسطینی در زندان سدی تیمار است که امروز به گوانتانامو اسرائیل معروف شده است. بحران این زندان تهدیدهایی برای امنیت ملی اسرائیل و روابط خارجی آن و امکان تحقق اهداف جنگی‌اش ایجاد کرده است.

کد خبر 1774841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha