انسجام تشکل های مسجدی، مانع آسیب جوانان می شود

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان اصفهان گفت: به هر میزان که ما به برنامه‌های مساجد برسیم و انسجام وجود داشته باشد، نسل جوان ما از آسیب‌ها در امان می مانند.

حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا باطنی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج با اشاره به اینکه مسجد داری یک هنر است، اظهار کرد: ضرورت دارد مراکز تبلیغی و امور مساجد کارگاه‌های آموزشی برای طلاب برگزار کنند.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان اصفهان با بیان اینکه هدف غایی طلبگی و تحصیلات حوزوی حوزویان مطابق فرمایش قرآن، تبلیغ است، گفت: خداوند در قرآن می فرماید «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ » بعد از آنکه تفقه در دین کردند، باید بین مردم بروند و انذار کنند».

وی با اشاره به اینکه این انزار، انزار قبل از عمل است، نه انزار بعد از عمل که در واقع این تبلیغ است، افزود: در واقع همان ماموریتی که انبیا داشتند امروز بر عهده علما، روحانیون، فضلا و دانش آموختگان حوزوی خواهر و برادر است.

حجت الاسلام باطنی بهترین و مهم‌ترین پایگاه تبلیغ میدانی برای طلبه‌ها را مساجد دانست و ادامه داد: البته مسجد داری و تبلیغ در مساجد نیازمند مخاطب شناسی و موضوع گزینی در مساجد امر مهمی است و باید کارگاه‌های آموزشی در حوزه نسبت به آنها برگزار شود تا طلاب و روحانیون با دست پر این عرصه تبلیغی را تصدی کنند.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان اصفهان بیان کرد: امروز تغییراتی در جامعه ایجاد شده و نیازهای جدیدی به وجود آمده و آگاهی مردم به ویژه نسل جوان نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده، لذا ما باید با آمادگی کافی در عرصه تبلیغ وارد شویم.

وی یادآور شد: اگر ما مساجدی که روحانیون و ائمه جماعات موفقی دارند را رصد کنیم، دلایل موفقیت آنها و اقبال مردم به ویژه نسل جوان را بررسی کنیم می‌بینیم که به همین مسائل برمی‌گردد.

حجت الاسلام باطنی خاطرنشان کرد: توصیه ما به مسئولان حوزوی این است که کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند، آموزش‌های ضمن خدمت توسط مراکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شود و نقاط ضعف و قوت ائمه جماعت را به آنها گوشزد کنند.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان اصفهان با اشاره به اینکه نشست‌های فصلی و حتی ماهیانه می‌تواند هم افزایی و آمادگی عملی ائمه جماعت را بیشتر کند، اظهار کرد: ما وقتی به اقشار مختلف در جامعه نزدیک می‌شویم می‌بینیم که مردم به شدت علاقه مند به دین و آموزه‌های دینی هستند.

وی افزود: مردم به ویژه جوانان سوالات و شبهاتی در ذهن آنها به وجود می‌آید و القائاتی توسط دشمنان برای به چالش کشیدن آموزه‌های دینی مرتب در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که برای شبهه زدایی و پاسخگویی صحیح، ما باید طلاب و روحانیون را با آمادگی کافی به مجالس بفرستیم.

حجت الاسلام باطنی خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیون با مخاطب شناسی و درک صحیح نیاز مخاطبان و همچنین دسته‌بندی مطالب، می‌توانند زمینه جذب افراد به ویژه جوانان را فراهم کنند.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان اصفهان ادامه داد: جلسات ما باید محتوای قرآنی و روایی آن زیاد باشد و مطالب مستند و با توجه به آیات و روایات، نیازهای امروز جامعه را پاسخگو باشیم که این امر می‌تواند تبلیغ ما را موفق و مخاطب ما را اقناع کند.

وی در پاسخ به این سوال که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تا چه اندازه می‌توانند در زمینه جذب نوجوانان و جوانان موثر باشند؟، گفت: کانون‌هایی توسط بسیج، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات یا اوقاف ایجاد شده که از آنها حمایت می‌کنند و هر کدام از آنها وجه تمایزی نسبت به کانون‌های دیگر دارند، اما به نظر می‌رسد اگر هدف گذاری کانون‌ها قشر نوجوان و جوان بخواهد باشد باید متناسب با شرایط، فضای لازم و همچنین محتوا فراهم باشد.

حجت الاسلام باطنی افزود: امام جماعت، هیئت امنا و مدیر کانون فرهنگی و هنری به تنهایی نمی‌تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد بلکه باید با همکاری یکدیگر امکانات و همچنین محتوای لازم برای مخاطبان را فراهم کنند.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان اصفهان با اشاره به اینکه به هر میزان که ما به مسجد و برنامه‌های مساجد برسیم، نسل جوان ما از آسیب‌ها در امان خواهند ماند، گفت: پیامبر گرامی اسلام فرمودند «المومن فی المسجد کالسمک فی الما مومن در مسجد، مثل ماهی در آب است»، حیات ماهی به آب است و اگر از آب جدا شد، نابود می‌شود و از بین می‌رود، نیاز مومن به مسجد نیز به همین میزان است.

کد خبر 1775275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha