وفای به عهد حلقه مفقوده دینداری امروز است

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه وفای به عهد یکی از حلقه های مفقوده دینداری است گفت: اگر در مقام وفای به عهد امام زمان مان باشیم شیعه خاص خواهیم شد و اکنون وفاداری نسبت امام زمان یکی از حلقه‌های مفقودی در دینداری ماست.

به گزارش خبرگزاری شبستان اصفهان، حجت الاسلام محمد فتاح زاده، کارشناس مذهبی در جمع دانش آموزان سوگوار حسینی با اشاره به اینکه وفای به عهد یکی از حلقه های مفقوده دینداری است گفت: خوب دقت کنید اگر قبل از این مجلس به شما می‌گفتند ریشه دینداری چیست شاید همه به نماز و روزه و خمس اشاره کنند و توجهی به سایر ارکان مهم دینداری نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید مراقب این ریشه دینداری باشیم و مهم‌ترین مصداق وفای به عهد، وفای به عهد محبت و ولایت حضرات معصومین علیه السلام است اظهار داشت: اگر به فرمایشات معصومین علیهم السلام مراجعه کنیم خواهیم دید وفاداری، نشان دینداری و امانتداری است.

حجت الاسلام فتاح زاده با استناد به حدیث امام علی علیه السلام أصلُ الدِّینِ أداءُ الأمانَةِ و الوَفاءُ بِالعُهُودِ: ریشه دین، امانتداری و پایبندی به پیمان هاست تصریح کرد:  خدای متعال وقتی می‌خواهد صفتی برای آنهایی که از اصحاب انبیا بودند بیان کند دست می‌گذارد روی وفای به عهد و یکی از ویژگی ها و خصوصیات افراد باایمان وفای به عهد است و می فرماید: «وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ»؛[۱] مؤمنان آنها هستند که امانت ها و عهد خود را مراعات می کنند و ایمان و مومن بودن فقط به این نیست که موقع نماز به چپ و راست  دنبال قبله بگردیم.

وی ادامه داد: یکی از خصوصیات مهم و اساسی یاران سیدالشهداء علیه السلام که آنان را با بسیاری از یاران پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام متمایز می کند، صفت وفاداری و پایبندی به عهد و پیمان است. امام حسین علیه السلام، شب عاشورا در میان تمامی صفات خوب و پسندیده ای که در یارانش وجود داشت، این تاج افتخار را بر سرشان گذارد و فرمود:
«فإنی لا اعلم اصحاباً اوفی و لا خیراً من اصحابی» همانا من یارانی باوفاتر و بهتر از یاران خود سراغ ندارم.

این کارشناس دینی با بیان این شاید این سوال در ذهنمان ایجاد شده که چرا امام زمان نمی آید متذکر شد: جواب این سوال سخت نیست وقتی به کلمات خود حضرات مراجعه می کنیم  دلیل نیامدن  ایشان را می فهمیم و در توقیع به شیخ مفید می فرمایند اگر شیعیان ما در راه ایفای پیمانی و عهدی که بر دوش دارند،  وفای به عهد می‌کردند، ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمی‌افتاد و دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌شد.

 حجت الاسلام فتاح زاده افزود: بنابراین اگر من از  از دیدار امام زمان علیه السلام محروم هستم و آن حضرت در پس پرده غیبت هستند به دلیل این است که من وفای به عهد ندارم.

وی ادامه داد: در زیارتنامه ای که اززبان امام صادق(ع) در مورد حضرت عباس(ع) آمده است عبارات بسیار ویژه ای یافت می شود، شهادت می دهم برای حضرتت به تسلیم و تصدیق و وفا و خیرخواهی، برای یادگار پیامبر مرسل» و در اینجا به وفای به عهد به عنوان یکی از ارکان مهم اخلاقی حضرت عباس(ع) اشاره شده است.

این کارشناس دینی تصریح کرد: فردای قیامت تمام انبیا به یک شخص غبطه می‌خورند و آن شخص حضرت قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس است و در فرهنگ شیعه از حضرت عباس(ع) به عنوان نماد وفا یاد می شود و در زیارتنامه آن حضرت نیز می خوانیم که ابوالفضل(ع) اهل وفا بوده و خدا بهترین پاداش را به او داد؛ یعنی پاداش کسی که به عهد خود وفا کرد.

وی  با بیان اینکه ما با اعمال و رفتارمان در مقام دوستی و محبت اهل بیت هستیم و با شیعه واقعی فاصله داریم ولی اگر در مقام وفای به عهد امام زمان مان باشیم شیعه خاص خواهیم شد خاطر نشان کرد: ما در زندگی چقدر بلدیم من از امام زمان دفاع کنیم، چکار کردم که حالا توقع داریم به چشم امام زمان بیایم،  هرچند در حد سلمان و ابوذر نیستیم ولی در حد غلام هستیم که بنابراین باید اسم امام زمان را در زندگی مان  زنده کنیم.

 حجت الاسلام فتاح زاده افزود: وفاداری نسبت امام زمان یکی از حلقه‌های مفقودی در دینداری ماست و باید برای پایبندی به این عهد حتی در شرایط سخت وفادار باقی بمانیم.

کد خبر 1775300

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha