برندهای غربی، زیر تیغ مقاومت ضد صهیونیستی

تحریم برندهای غربی از سوی کشورهای مسلمان به دلیل حمایت غرب از رژیم صهیونیستی و جنایت‌های آن، سایه مرگ را بر سر این برندها مستولی کرده است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: تحریم برندهای غربی در کشورهای مسلمان به درآمد شرکت‌های چندملیتی و اپراتورهای حق امتیاز این کالاها ضربه شدیدی وارد کرده و تاثیر زیادی بر  کاهش رشد جهانی مصرف کننده و افزایش قیمت نهایی آنها داشته است.

از مصر گرفته تا اندونزی و از عربستان تا پاکستان، مصرف کنندگان از کالاهای تولید شده توسط شرکت‌هایی مانند «کوکاکولا»، «کی اف سی»، «استارباکس»، «موندلز» و «پیتزاهات» در اعتراض به حمایت آنها از اسرائیل در جنگ غزه اجتناب می کنند.

«امارپال سندو»، مدیر اجرایی «رستوران‌های آمریکانا» که برندهایی  مانند «کی اف سی» و «پیتزاهات» را در سراسر خاورمیانه و قزاقستان اداره می‌کند در این باره می‌گوید: این رویداد بی سابقه است و این‌ تحریم‌های بی‌سابقه از طریق رسانه‌های اجتماعی منتشر شده و توسط دولت‌ها و جنبش‌های سرمایه و تحریم برانگیخته شده است.

وی افزود: این روند نشان می‌دهد که چگونه کمپین‌های اجتماعی می‌توانند ناگهان شعله‌ور شوند و غول‌های صنایع غذایی را تحت فشار قرار دهند.

سندو همچنین گفت: در جریان به‌روزرسانی درآمدهای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ میلادی، بسیاری از شرکت‌های چندملیتی در پرداختن به موضوع ضعیف‌شدن قدرت برندهای غربی تردید داشتند و به تنها به تنش های ژئوپلیتیکی یک اشاره مبهم داشتند، در حالی که برخی از آنها سعی کردند مستقیما تاثیر این تحریم‌ها را کمی کمتر کنند.

«لوکا زاراملا»، مدیر مالی شرکت تولید تنقلات «موندلیز» می‌گوید: تحریم‌ها مانند یک باد مخالف عمل کردند و باقی ماندند و باعث کاهش ۲ درصدی رشد فروش خاورمیانه در سه ماهه دوم سال جاری شدند.

به گفته «دانیلو گارگیولو»، تحلیلگر موسسه «مدیریت سرمایه‌های خصوصی»، استراتژی کلی که بسیاری از این شرکت‌ها اتخاذ کرده‌اند، سرکوب سر و صدای پیرامون تحریم‌ها است.

رئیس رستوران آمریکانا که متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان و مستقر در دبی است، می‌گوید که سود سه ماهه دوم این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته علیرغم افتتاح ۸۱ رستوران در نیمه اول سال ۴۰ درصد کاهش یافته است.

ساندو گفت که تاثیر تحریم‌ها در مناطق جغرافیایی مختلف متفاوت اس اما به هرها این تحریم‌ها تاثیر خود را به میزان زیادی بر جای گذاشته‌اند.

«کریس کمپچینسکی»، مدیر اجرایی «مک‌دونالدز» در مورد درآمدهای خود در نیمه اول سال جاری میلادی، گفت: جنگ همچنان بر کسب‌وکار تاثیر منفی می‌گذارد.

در پاکستان که بشترین جمعیت مسلمان را پس از اندونزی دارد، دولت در ماه ژوئیه وعده داد که کمیته‌ای را برای شناسایی و تحریم محصولات شرکت‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم از اسرائیل یا ارتش آن حمایت می کنند، تشکیل می‌دهد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که هزاران فعال از یک گروه اسلامی در ماه گذشته یک مسیر در نزدیکی پایتخت اسلام‌آباد را به مدت یک هفته تعطیل کردند تا از دولت بخواهند همه محصولات مرتبط با اسرائیل را ممنوع کند.

«کوکاکولا ایچک» در پاکستان گزارش داد که حجم فروش در این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ تقریبا یک چهارم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

«کریم یاحی»، مدیر اجرایی این گروه مستقر در ترکیه در گفتگو با تحلیلگران اقتصادی در ماه می در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌ها، اذعان داشت که حساسیت‌ها و فشارها به دلیل جنگ در خاورمیانه وجود دارد.

وی افزود: ما به مدت پنج ماه یک خاموشی کامل تبلیغاتی داشتیم و این یک بحران است.

در مالزی، اپراتور محلی استارباکس، دومین ضرر سه ماهه متوالی را در ماه می به دلیل تحریم‌ها گزارش کرد. این شرکت در سه ماهه منتهی به ۳۱ مارس ۳۰ میلیون رینگیت (۶.۷ میلیون دلار) از دست داد، در حالی که درآمد آن ۴۸ درصد کاهش داشت.

در جاکارتا، پایتخت اندونزی بسیاری از فروشگاه‌های استارباکس تابلوهایی را بر روی درها و میزها حمل می‌کنند که موضع شرکت را در مورد درگیری روشن می‌کند و اعلام کرده‌اند که استارباکس هیچ برنامه سیاسی ندارد و سود خود برای تامین مالی هیچ عملیات دولتی یا نظامی استفاده نمی‌کند.

«علا هاشم»، رئیس مشترک کمیسیون صنعت و تجارت اتاق بازرگانی آمریکا در مصر به فایننشال‌تایمز گفت: من فکر می‌کنم بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی حضور خود را کاهش داده‌اند و بسیاری از ارتباطات را برای جلوگیری از تحریک کمپین‌های متقابل محدود کرده‌اند.

در قاهره، «حازم تمیمی» که یک سوپرمارکت در محله «زمالک» دارد، گفت که فروش محصولات کوکاکولا، پپسی، آریل، پرسیل و و نستله او به نصف کاهش یافته است.

به گفته تحلیلگران، تحریم های گسترده  از سوی کشورهای مسلمان برندهای غربی را به سوی دره ورشکستگی سوق داده است و اگر حمایت‌های این برندها از رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کند، مرگ آنها قطعی خواهد بود.

کد خبر 1775845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha