خبرنگاران فلسطینی در خط آتش

خبرنگاران و روزنامه نگاران در غزه تجربه سخت و استثنایی را برای انعکاس جنایات اسرائیل می‌گذرانند، کسانی که جان و حتی خانواده‌های خود را در بمباران هدفمند اسرائیل از دست می‌دهند تا تلخ‌ترین صحنه‌های انسانی در نوار غزه را برای جهانیان ثبت کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: «به یک مسجد جامع در خان یونس حمله شد»، «شمار شهدا و زخمی‌ها افزایش یافت»، «جنگنده‌های صهیونیستی دو مدرسه که پناهگاه فلسطینی‌ها بود، تخریب کردند»، «نیروهای غزه در مقابل نظامیان صهیونیستی مقاومت می کنند»، اینها گزیده ای از هزاران خبر انعکاس یافته از غزه به مردم جهان است.

تجربه انسانی و استثنایی که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران زن و مرد با پوشش جنگ بی سابقه اسرائیل علیه غزه از منظر ظلم و پیامدهای آن می گذرانند، نسبت به سایر خبرنگاران در مکان‌های دیگر کم سابقه‌ است. به طوری که که خبرنگاران و روزنامه نگاران در غزه سهم زیادی از خسارت را در این جنگ متحمل شدند.

خبرنگاران و روزنامه نگاران غزه با پوشش خبری و انعکاس لحظه لحظه جنایات رژیم صهیونیستی به گوش جهانیان بهای سنگینی را با خون، جان، خانواده و دارایی خود پرداختند، اما نتیجه آن خشم اشغالگران از اصحاب رسانه و مجازاتشان، ترور خود و خانواده‌ها و عزیزان و بمباران خانه‌هایشان بود. اما باوجود تمام سختی‌ها و چالش‌ها کمرخم نکردند و بر شعار «پوشش ادامه دارد» چنگ زدند.

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران آوارگی از خانه‌های خود را نیز مانند ۱.۷ میلیون فلسطینی در نوار غزه تجربه کردند، آنها همانند سایر فلسطینی‌ها برای بازپس گیری سرزمین، وطن و هویت خود مقاومت می کنند.

خونین‌ترین جنگ علیه روزنامه نگاران

روزنامه نگاران فلسطینی از آغاز جنگ هفتم اکتبر علاوه بر رنج ناشی از کمبود آب و غذا، قطع ارتباط و نبود تجهیزات لازم روزنامه نگاری، با خطرات بمباران و حمله زمینی اسرائیل به سر می برند که موانع زیادی را بر سر راه آنها گذاشته است. ، اما موفق شدند تصویری روشن و واضح از حوادث غزه را انتقال دهند.

در طول جنگ مستمر در نوار غزه که بیش از ۱۰ ماه به طول انجامیده است، ۱۶۵ خبرنگار مرد و زن هنگام ماموریت مطبوعاتی خود ترور شدند یا داخل منازلشان به همراه خانواده و نزدیکانشان به شهادت رسیدند. این اقدامات رژیم صهیونیستی با هدف جلوگیری از انعکاس خبری جنایات و ساکت کردن اصحاب رسانه انجام می شود.

این کشتار عجیب خبرنگاران در غزه در هیچ دوره زمانی از جنگ‎های ویتنام، بوسنی، عراق، افغانستان و اوکراین حتی دو دوره جنگ جهانی ثبت نشده است.

مرکز بین المللی روزنامه نگاران اعلام می‌کند که جنگ در غزه بالاترین میزان خشونت علیه روزنامه نگاران و خبرنگاران را در ۳۰ سال گذشته رقم زده است. به طوری که از اسرائیل خواسته شده تا قتل عام اصحاب رسانه متوقف شوند و تحقیقات درباره قتل آنها به دست نظامیان صهیونیستی انجام شود.

واضح است که ارتش صهیونیستی نمی خواهد تصویر یا کلمه ای از غزه مبنی بر قتل عام عمدی روزنامه نگاران مخابره شود، به همین دلیل ورود همکاران خارجی شان را به نوار غزه از آغاز جنگ هفتم اکتبر ممنوع کرده است.

باوجود استمرار هدف قراردادن خبرنگاران در نوار غزه، اما آنها اصرار برای فعالیت خود و انجام کار حرفه ای و پوشش رویدادهای این جنگ و انتقال جنایت به جهانیان و ثبت آنها را دارند.

توجیه اسرائیلی

 رژیم صهیونیستی با سیاست جنون آمیز خبرنگاران و خانواده‌های آنها را که جنایات رژیم صهیونیستی را فاش می کنند، با هدف محو حقیقت و روایت فلسطینی به قتل می رساند. اما پیام خبرنگاران این است که سیاست اشغالگران جنایتکار هرگز باعث متوقف شدن آنها نمی شود تا پایان جنگ در نوار غزه انعکاس رویدادها و جنایات ادامه دارد.

اسرائیل در تلاش است تا جنایت‌های خود علیه روزنامه نگاران را این گونه توجیه کند که آنها «تروریست» بودند. به طوری که  بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ در توئیتر نوشت: «اگر روزنامه نگاران از قتل عام هفتم اکتبر ۲۰۲۳ اطلاع قبلی داشتند، هیچ تفاوتی با تروریست ها نداشتند، پس باید چنین رفتاری با آنها شود.

 ارتش در ماه اکتبر ۲۰۲۳ در نامه‌ای به رویترز و خبرگزاری فرانسه ادعا کردکه همه فعالیت‌های نظامی حماس در سراسر غزه را هدف قرار داده است.حماس عمداً عملیات‌های نظامی را نزدیک به خبرنگاران و غیرنظامیان قرار داده است.

 برهمین اساس، سازمان ملل متحد نوار غزه را به عنوان «خطرناک ترین مکان در جهان برای خبرنگاران و خانواده های آنها» می داند، مکانی که به زعم برخی از تحلیلگران جهان، به «قبرستان خبرنگاران» تبدیل شده است.

خبرنگارانی که جهان را به سرعت از جنایات صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان در غزه مطلع می کنند و در انتقال اخبار، فداکاری ستودنی دارند، شاهد تراژدیک‌ترین و تلخ‌ترین صحنه‌های انسانی در طول بیش از ۱۰ ماه در نوار غزه بودند. برهمین اساس می توان خبرنگاران غزه را سند زنده تاریخ از فجیع ترین جنایت انسانی در قرن ۲۱ دانست.

خبرنگاران و روزنامه نگاران در غزه تجربه سخت و استثنایی را برای انعکاس جنایات اسرائیل می گذرانند، کسانی که جان و حتی خانواده‌های خود را در بمباران هدفمند اسرائیل از دست می‌دهند تا  تلخ‌ترین صحنه‌های انسانی در نوار غزه را برای جهانیان ثبت کنند.

کد خبر 1775862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha