پیشنهاد «قلعه فلک الافلاک» و دره «خرم آباد» برای ثبت در یونسکو

پاکتچی با بیان اینکه فرایند ثبت جهانی هگمتانه تاثیر مهمی در دیپلماسی فرهنگی دارد، گفت: پرونده مجموعه «قلعه فلک الافلاک» و دره خرم آباد پیشنهاد بعدی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو است.

«دکتر احمد پاکتچی»، سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره ثبت جهانی محوطه تاریخی هگمتانه و نقش آن در توسعه پایدار منطقه غرب کشور گفت: وقتی در فضای تفکر یونسکویی راجع به توسعه پایدار در کشور یا در کل جهان صحبت می کنید، برای اینکه این توسعه پایدار از حالت شعار بیرون آمده و جنبه واقعی پیدا کند، باید مراحلی را طی کند. برای طی این مراحل ابتدا باید یک میله راهنماهایی در هر منطقه ای به عنوان نماد پایداری و دیرپایی شناسایی شود. این میله راهنماها دال مرکزی در آنجا باشد چرا که هگمتانه برای ایفای این نقش دارای چنین جایگاه و شایستگی ای است. ما ابتدا در رابطه با آن هوشیار باشیم، آن را به رسمیت بشناسیم و برای آن کار کنیم. من فکر کنم دو مرحله اول انجام شده است یعنی ما نسبت به نقش محوری و دال مرکزی بودن هگمتانه در سطح جهانی هوشیار شدیم، به رسمیت شناختن آن نیز با این ثبت عملا تحقق پیدا کرده نه تنها در کل کشور بلکه در سطح کل جهان و در قدم بعدی امیدواریم این دو مرحله طی شده بتواند تضمینی باشد برای اینکه در مرحله عمل کردن هم ما در چهارچوب عمل کنیم.

فرایند ثبت جهانی هگمتانه اثر مهمی بر دیپلماسی فرهنگی دارد

سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو در پاسخ به این سئوال که ایران به غیر از هگمتانه گنجینه ای از میراث فرهنگی ملموس است، برای ثبت این آثار چه برنامه ای دارید؟ توضیح داد: یکی از جنبه های دیپلماسی فرهنگی این است که شما بتوانید بر روی ملت های دیگر تاثیر مثبت بگذارید و اعتماد آنها را جلب کنید. قطعا رویکردهایی همانند ثبت هگمتانه نه فقط خود ثبت کل فرآیند یک اثر مهمی در دیپلماسی فرهنگی دارد. شاید اگر خود ثبت بود که البته آن هم بسیار ارزشمند است ولی در خود فرآیند شما مجبورید با کشورهایی با مواضع مختلف از قاره های گوناگون تماس بگیرید، اثری که بر روی طرف مقابل گفت و گوی شما می گذاریم، یک سطح از دپیلماسی فرهنگی است.

همه دستگاه ها در معرفی هگمتانه وظیف دارند

پاکتچی بر معرفی درست هگمتانه از سوی همه دستگاه ها تاکید کرد و گفت: مسئله مهم پس از ثبت هگمتانه معرفی درست آن به جهان و ایجاد فضایی برای ارتباط گیری است. افرادی که برای مشاهده هگمتانه و دیدن سایر آثار به هگمتانه می آیند و مشاهده می کنند آنچه را که پیش از این کمیته ای تحت عنوان کمیته میراث جهانی آن را به رسمیت شناخته، نه تنها ایجاد احترام در آن انجام می شود، بلکه خود این افراد به مبلغ فرهنگ ایرانی تبدیل می شوند؛ البته شرط تحقق این مهم درست عمل کردن ما است. همه دستگاه ها در این خصوص وظیفه دارند و نمی توان تنها از یک وزارتخانه انتظار داشت.

پیشنهاد «قلعه فلک الافلاک» و دره خرم آباد برای ثبت در یونسکو

سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو  در پاسخ به این سئوال که پرونده بعدی برای ثبت در یونسکو کدام یک از میراث فرهنگی ایران است؟ اظهار کرد: پرونده بعدی پیشنهادی ایران برای ثبت جهانی به یونسکو  مجموعه «قلعه فلک الافلاک» و دره خرم آباد در استان لرستان است.

کد خبر 1776423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha