مصائب آخرالزمانی دجّال برای خانواده‌ها

حجت‌الاسلام پهلوان‌زاده گفت: بسیاری از کارشناسان و علمای شیعه، معتقدند دجال یک شخص نیست یک فرهنگ و جریان انحرافی است و کار این جریان ضربه زدن به ارزش‌های جامعه دینی مثل خانواده، عفاف و حجاب، حیا و ترویج ضدارزش هایی مثل بی‌حجابی، بی‌حیایی، ازدواج سفید و ... است.

حجت‌الاسلام «کمیل پهلوان‌زاده»، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به فتنه هایی که خانواده را در دوران آخرالزمان تهدید می کند، اظهار کرد: همانگونه که از ریشه لغت دجّال از یک سو و از منابع حدیث از سوی دیگر استفاده می شود، دجّال منحصر به یک فرد نیست بلکه عنوانی است کلّی برای افراد پرتزویر، حیله گر،  پرمکر و فریب و حقّه باز که برای کشیدن توده های مردم به دنبال خود از هر وسیله ای استفاده می‌کنند، و بر سر راه هر انقلاب سازنده ای که در ابعاد مختلف صورت می‌گیرد، ظاهر می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین و ‌مؤثرترین مواردی که دجال فتنه کرده و فرهنگ های غلط را باب و ترویج می‌کند، تخریب و مقابله با ارزش های دینی خانواده است، گفت: اولین حربه دجال، جلوگیری از تشکیل خانواده است و در مرحله دوم در صورت شکل گیری خانواده، مهمترین راه نفوذ دجال به خانواده از طریق بی‌حیایی، بی عفتی و همچنین منحرف کردن مسیر اصلی خانواده است‌.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ایجاد گسست شدید عاطفی بین اعضای خانواده و از هم گسیختگی خانواده ها به عنوان مهمترین ناهنجاری های خانوادگی در آخرالزّمان، افزود: از منظر احادیث اسلامی، در آخرالزّمان بنیاد خانوده ها به شدّت سست و آسیب پذیر خواهد شد و فسادها، فتنه ها و آفت های فراگیر این دوران، در متن تمام خانه های شرق و غرب عالم نفوذ خواهد کرد و نه تنها فرزندان که پدران و مادران را نیز فراخواهد گرفت و در آن زمان پدران و مادران از فرزندان خود به شدّت ناراضی بوده و عاقّ والدین رواج می‌یابد.

افزایش طلاق و جدایی در خانواده

حجت السلام پهلوان زاده سبک شمردن حرمت پدران و مادران، افزایش طلاق و جدایی در خانواده ‎‌ها و... را از فتنه های آخرالزمان عنوان کرد و گفت: در آن زمان، فتنه ها چونان پاره های شب تاریک، افراد را فرا می گیرد و عفّت و نجابت زنان و مردان آخرالزّمانی در تاخت و تاز اسب وحشی شهوت تاراج می‎گردد و زنان در آن زمان، بی حجاب و برهنه و خودنما خواهند شد.

وی از دیگر ناهنجاری های خانوادگی در آخرالزّمان، به کم توجهی والدین به تربیت دینی فرزندان و مانع تراشی برای علم آموزی دینی و گرایش های الهی آنان اشاره کرد و گفت: مردان و زنان در آخرالزمان دچار بی‌‎غیرتی خانوادگی می‌شوند تا جایی که در دفاع از کیان عفّت و نجابت خانواده های خود دچار نوعی بی حسی و بی میلی می شوند و علاوه بر آسیب‎‌ها، آفات و ناهنجاری‎‌های خانوادگی در آخرالزمان، زن سالاری تا سر حدّ زن پرستی و قبله قرار دادن زنان،  قطع صله رحم، آشناگریزی و همسایه آزاری به شیوه های گوناگون حرام خواری و آلودگی‎های اقتصادی  دیده می شود.

نشانه‌های دجال در آخرالزمان

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه فتنه دجال یکی از بدترین و گمراه کننده ترین فتنه های آخرالزمان است، یادآورشد: راه نجات از فتنه‌های دجال بصیرت، معرفت و شناخت امام زمان‌مان است روزی امیرالمؤمنین(ع) به مردم فرمودند: «قبل از این که مرا نیابید از هر چه می‌خواهید از من سؤال کنید، همانا علم فراوانی در سینه من جمع است و این علوم را حبیبم رسول خداصلی الله علیه وآله به من خبر داده است» در این هنگام صعصعة بن صوحان برخاست و گفت: یا امیرالمؤمنین! دجّال در چه زمانی قیام می‌کند؟ امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: «ای صعصعه بنشین، خدا از سخن و نیّت  تو آگاه است زمان آن را نمی توان گفت اما نشانه‌ها و رخدادهای ناگواری که قبل از آن خواهد بود و پیاپی در یک سال واقع خواهد شد را اگر بخواهی برای تو می‌گویم». امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «ای صعصعه بیدار باش که دجال هنگامی خواهد آمد، که مردم نماز را ضایع کنند، در امانت خیانت نمایند، دروغ را حلال بشمارند، اهل ربا و رشوه باشند، ساختمان‌های بلند و باشکوهی بنا کنند، هوسرانی نمایند، دین خود را به دنیا بفروشند، ریختن خون یکدیگر را سبک بشمارند، حلم و بردباری را ضعف و ناتوانی پندارند، ظلم را فخر بدانند، امرا و فرماندهان آنان فاجر و فاسق باشند، وزرا و امنای آنان خیانت کار باشند، علمای آنان فاسق شوند، ظلم آشکار شود، طلاق فراوان گردد، مرگ ناگهانی زیاد شود، قرآن را زینت کنند، مساجد را زیور نمایند، مناره‌های مساجد بلند شود، قلب‌ها خراب گردد، عهدها و پیمان‌ها شکسته شود، آلات موسیقی و طرب به کار گرفته شود، شراب و زنا آشکار شود، خائن امین شمرده شده و امین را خیانتکار بدانند.»

حجت ‎السلام پهلوان زاده با استناد به آیات قرآن و احادیث منشأ و ریشه فتنه ها را شیطان، هوای نفس، منافقین، رفیق و همنشین بد، بدعت گذاران، شبه‎گران، دنیا گرایی و... عنوان کرد و گفت: در آیه ۲۷ سوره اعراف در رابطه با فریب و فتنه شیطان به انسان تذکر داده شده است و هر چه انسان نفس خود را خوار و خواهش‌‎هایش را لگدکوب کند، شیطان را خوار و پایمال کرده است.

وی به ریشه‌های فتنه از صدر اسلام تاکنون به دنیاطلبی و دنیاگرایی اشاره کرد و یادآورشد: اسلام دنیا را وسیله‌ای برای عروج و رسیدن به کمال اخروی و مزرعه آخرت دانسته اما کفر، شرک و نفاق، دنیا را جولانگاه آرزوها و هوس‌های خویش کرده و آخرت را انکار می‌کنند.

راه نجات از فتنه‌های آخرالزمان

وی راه نجات از فتنه های آخرالزمان را تمسک به کتاب خدا و اهل بیت علیهم السلام دانسته و گفت: رسول خدا صلی‌الله علیه ‎وآله در حجة الوداع در کنار کعبه، پس از بیان نشانه‌های مردم آخرالزمان و فتنه‌هایی که در آن زمان رخ می‌دهد، راه نجات و سلامت دین مردم را در پیروی از قرآن و اهل بیت خود بیان نموده و فرمودند: «ای مردم من در این نزدیکی به عالم غیب رحلت خواهم نمود، اکنون با شما خداحافظی می‌کنم و شما را به وصیتی توصیه می‌کنم که باید در انجام آن حرمت مرا حفظ کنید و هرگز از آن تخلف ننمایید، همانا من دو چیز بزرگ را بین شما باقی می‌گذارم؛ کتاب خدا و عترت و اهل بیت خود را اگر شما به این دو تمسک جویید و از آنها پیروی کنید هرگز گمراه نخواهید شد.»

وی تأکید کرد: در آخرالزمان و دوران غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، فتنه‌های کور و خطرناکی رخ می‌دهد و نجات و سلامت از آنها جز با تمسک به قرآن و اهل بیت علیهم السلام، تقوا، بصیرت، تقید به دین، پرهیز از شبهات، استمداد از خداوند و توسل به اولیای او، توجه به سخنان آنان در رابطه با آخرالزمان و دوران غیبت کبری امکان پذیر نیست.

به گفته وی در مواجهه‌ با انواع شبهات، افکار و عقاید انحرافی در زمان غیبت و به خصوص هنگامی که حوادثی در جامعه پدید می‌آید که در آن حق‌ به‌ باطل تشبیه و باطل به حق‌ شباهت‌ پیدا می‌کند آن‌چه می‌تواند انسان را از سقوط در فتنه‌ها حفظ کند برخورداری از بصیرت و ایستادگی بر حـقایق ایـمان است و لازمه بصیرت پرهیز از شک‌ و تردید نسبت به معارفی‌ است‌ که شخص به دست آورده است.

کد خبر 1776469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha