مرور تاریخ فلسطین در کتاب ۱۸۰ ساله کتابخانه آستان قدس رضوی

کتاب «سوریه و سرزمین مقدس، مناظر و مردم آن»، یکی از آثار نفیس تالار کتاب‌های خارجی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به زبان انگلیسی است که قدمتی ۱۸۰ ساله دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از گنجینه رضوی، علی مهاجرانی، کتابدار تالار کتاب‌های خارجی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این‌ خصوص اظهار کرد: این کتاب توسط «والتر کیتینگ کلی» با محوریت بررسی جغرافیا، تاریخ و فرهنگ مناطق سوریه و فلسطین نوشته و در سال ۱۸۴۴ میلادی توسط انتشارات «چاپمن و هال» در لندن منتشر شده است.


وی افزود: نویسنده در این کتاب نفیس چاپی قرن نوزدهم میلادی، با استفاده از مشاهدات شخصی خود از سفرهایش به سوریه و فلسطین، توصیفات کاملی از معماری تاریخی، آداب و رسوم محلی و زندگی روزمره مردم این مناطق، ارائه کرده است.


نکات برجسته محتوای کتاب


مهاجرانی بیان کرد: کیتینگ کلی در این اثر با جزئیات به توصیف مناظر طبیعی مناطق مختلف سوریه و فلسطین پرداخته است و به خواننده کمک می‌کند تا تصویری واقعی از این مناطق داشته باشد.


وی ادامه داد: همچنین نویسنده، با بررسی بناهای تاریخی و معماری این مناطق، به اهمیت تاریخی و فرهنگی آن‌ها اشاره می‌کند که در شناخت تاریخ و تحولات معماری خاورمیانه اثرگذار است.


کتابدار تالار کتاب‌های خارجی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی افزود: پرداختن به توصیف آداب و رسوم محلی مردم سوریه و فلسطین در اثر نیز نه تنها جذابیت متن آن را افزایش داده، بلکه به فهم بهتر فرهنگ و زندگی روزمره مردم این مناطق کمک کرده است. 


وی تصریح کرد: همچنین استفاده از تجربیات و مشاهدات شخصی نویسنده موجب شده تا کتاب از حالت یک متن توصیفی صرف خارج شده و به یک روایت جذاب و خواندنی تبدیل شود.

ویژگی‌های ظاهری اثر


مهاجرانی درخصوص ویژگی‌های ظاهری اثر گفت: کتاب «سوریه و سرزمین مقدس، مناظر و مردم آن»، با تیماج فرنگی مشکی با جداول، مجلد شده که در وسط آن، ترنج و دو سر ترنج ضربی کار شده است. کاغذ این کتاب نیز صنعتی و به رنگ نباتی است. همچنین طول و عرض این کتاب ۵/۲۱ در ۱۴ سانتی‌متر است.


وی از محققان و دانشجویان تاریخ و علاقه‌مندان به جغرافیا و فرهنگ خاورمیانه، به‌عنوان مخاطبان اصلی این کتاب نام برد و افزود: در مجموع، بیش از ۱۲۳ هزار جلد کتاب به ۹۲ زبان زنده دنیا(بجز فارسی و عربی) در تالار کتاب‌های خارجی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در دسترس کتاب‌دوستان قرار دارد که ۱۰۰ هزار جلد آن به زبان انگلیسی است. 


گفتنی است، تالار تخصصی کتاب‌های خارجی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی همه‌روزه بجز ایام تعطیل، از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰(پنجشنبه‌ها تا ۱۲:۳۰) در طبقه همکف این کتابخانه واقع در بست شیخ طوسی حرم مطهر رضوی، آماده خدمت‌رسانی به اهل علم و دانش است.

کد خبر 1776799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha