نمایشگاه «نقشی بر سنگ»؛ روایتی از تاریخ رنج‌های فلسطین

نمایشگاه «نقشی بر سنگ» با نمایشگاه گردانی «محمدرضا وحیدزاده» با نمایش ۱۰۰ اثر هنرمندان ایرانی، فلسطینی و بین المللی با موضوع فلسطین در موزه هنرهای معاصر برپاست؛ در واقع این نمایشگاه روایت تاریخ رنج های فلسطین با زبان هنر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاه «نقشی بر سنگ» با موضوع فلسطین  و نمایش آثاری از گنجینه موزۀ هنرهای معاصر تهران، مؤسسه فرهنگی و هنری صبا، حوزۀ هنری، بنیاد فرهنگی روایت فتح و مجموعه شخصی، به نمایشگاه گردانی «محمدرضا وحیدزاده» از ۱۹ تیر تا ۱۸ شهریور در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست.

نمایشگاه «نقشی بر سنگ»؛ روایتی از تاریخ رنج های فلسطین

در نمایشگاه «نقشی بر سنگ» بیش از ۱۰۰ اثر از آثار هنرمندان برجسته ایرانی، فلسطینی و بین‌المللی از جمله؛ حبیب‌الله صادقی، کاظم چلیپا، ایرج اسکندری، حسین خسروجردی، ناصر پلنگی، غلامعلی طاهری، مصطفی گودرزی، مرتضی اسدی، عبدالحمید قدیریان، احمد اسفندیاری، محمدعلی ترقی‌جاه، حبیب‌الله آیت‌اللهی، علی وزیریان، مصطفی ندرلو، سلیمان منصور، نبیل عنانی، مصطفی حلاج، مونا سعودی، کمال بلاطه، نوید نبعه، برهان کرکوتلی، عبدالمعطی ابوزید، عبدالرحمن المزین، حسین سعید، توفیق عبدالعال، ابراهیم هزیمه، محمد الشاعر، جمال افغانی، مارک ویریش، کلود لازار و … به نمایش درآمده است.

نمایشگاه «نقشی بر سنگ»؛ روایتی از تاریخ رنج های فلسطین

«محمدرضا وحیدزاده»، عضو پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و مدیر گروه پایداری دانشگاه سوره درباره موضوع نمایشگاه «نقشی بر سنگ» به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان توضیح داد: نمایشگاه نقاشی بر سنگ نمایشگاهی با موضوع فلسطین است و گزیده ای از آثار هنرمندان ایرانی، فلسطینی و بین المللی درباره فلسطین است؛ در این نمایشگاه از دوره های تاریخی گوناگون از کشورهای مختلف و از سبک ها و تکنیک های هنری مختلف آثاری را گردآوری کردیم. در واقع نخ تسبیح این نمایشگاه مسئله فلسطین است. بخش مهمی از این آثار جزو گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بودند که پیشینه آن به نمایشگاه سال ۵۸ در همین موزه بر می گردد. در واقع این موزه بعد از انقلاب با این نمایشگاه افتتاح می شود.

نمایشگاه «نقشی بر سنگ»؛ روایتی از تاریخ رنج های فلسطین

وی درباره عنوان آن نمایشگاهی که با موضوع فلسطین در موزه هنرهای معاصر در سال ۵۸ برپا شده بود، گفت: این نمایشگاه، نمایشگاه بین المللی هنر فلسطین نام دارد که خود سازمان آزادی بخش فلسطین آن را ترتیب داده است. نخستین دوره آن در بیروت برگزار شد. ۲۰۰ اثر از ۳۰ کشور جهان از هنرمندانی نظیر نبیل عنانی، سلیمان منصور، مونا سعودی، مصطفی حلاج، کلود لازا، محمد شبعه و ... در آن نمایشگاه عرضه شد. این نمایشگاه در کشورهای مختلف نظیر فرانسه، نروژ، ژاپن و ... نیز برپا شد و ۴۲ تا از این ۲۰۰ بعد از انقلاب اسلامی به خاطر ارتباطات خوب ما با سازمان آزادی بخش فلسطین در آن زمان با ارایه این آثار افتتاح شد.

نمایشگاه «نقشی بر سنگ»؛ روایتی از تاریخ رنج های فلسطین

وحیدزاده ادامه داد: پس از پایان نمایشگاه این آثار در موزه هنرهای معاصر در تهران باقی می ماند و پس از سالها حضور در گنجینه موزه تقریبا برای اولین بار این آثار را به معرض دید عموم گذاشتیم؛ منظور از تقریبا این است که تا پیش از این نمایش آنها محدود بوده و برای بازدید عموم نبوده است. در کنار آثار ارزنده گنجینه موزه هنرهای معاصر آثار دیگری از مکان های مختلف از جمله موسسه صبا گردآوری کردیم.

نمایشگاه گردان نمایشگاه «نقشی بر سنگ» درباره بخش های مختلف نمایشگاه اظهار کرد: بخشی از آثار پرینت روی دیوار و چاپ روی مقواست. آثاری که نمونه اصل آن را در اختیار نداشتیم اما نمی توانستیم به آنها اشاره نکنیم چرا که نمایشگاه سیر خاص خود را دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا رویکرد نمایشگاه «نقشی بر سنگ» پژوهشی است؟ توضیح داد: بله، رویکرد  پژوهشی بوده و ما قصد داشتیم این سیر را به معرض نمایش بگذاریم؛ به همین منظور ما باید آثار «اسماعیل شمحوت» هنرمند پیشکسوت فلسطینی که بسیاری از هنرمندان از آثار وی تاثیر پذیرفتند را به نمایش می گذاشتیم تا مخاطب در جریان این سیر قرار گیرد. با توجه به اینکه ما اصل آثار وی را نداشتیم سه نمونه از آثار ایشان را روی دیوار با کیفیت قابل توجه ای پرینت گرفتیم. در بخش بین الملل نیز آنجایی که به هنرمندان نوگرای جهان پرداخته شده با توجه به اینکه آثار برخی از هنرمندان در کرانه باختری است و یا به صورت مفهومی اجرا شده است، تصاویری از این آثار را روی دیوار یا قاب های به نمایش گذاشتیم.

نمایشگاه «نقشی بر سنگ»؛ روایتی از تاریخ رنج های فلسطین

وحیدزاده افزود: در نمایشگاه «نقشی بر سنگ» در مجموع بیش از ۸۰ اثر اصل آثار هنرمندان بین المللی و ایرانی  به نمایش درآمده است و حدود ۴۰ اثر پرینت گرفته شده و با کیفیت خوبی عرضه شده اند.

وی با اشاره به نمایش آثار هنرمندان ایرانی با موضوع  فلسطین در نمایشگاه «نقشی بر سنگ» خاطر نشان کرد: بخشی از نمایشگاه مربوط به هنرمندان انقلاب اسلامی است، پس از پیروزی انقلاب اسلامی آثار متعددی در رابطه با فلسطین تولید شده که نشان دهنده اهمیت این مسئله نزد هنرمندان انقلاب اسلامی است. با توجه به تعدد آثار ناچار شدیم با سخت گیری دست به گزینش بزنیم و آثاری از حبیب الله صادقی، کاظم چلیپا، حسین خسروجردی، محسن پلنگی، مرتضی اسدی، عبدالحمید قدیریان، محسن اسفندیاری، ایرج اسکندری، ترقی جاه و دیگر بزرگان هنر  را با سخت گیری انتخاب کنیم.

نمایشگاه گردان نمایشگاه «نقشی بر سنگ» تصریح کرد: این نمایشگاه بخش های مختلفی دارد که شامل بخش عربی، بخش هنرمندان شهیدی که اخیرا به شهادت رسیدند، بخش پوستر، بخش هنرمندان بین المللی، بخش هنرمندان ایرانی و بخش بازسازی غرفه ونیز ایران در ونیز است. این آثار با همان کیفیت ارایه شده در ونیز در گالری شماره شش ما بازسازی شده تا علاقه مندان به غرفه ونیز در ایران بتوانند این آثار را تماشا کنند.

کد خبر 1777010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha