برداشتن خاک بقیع و بستن قفل و ریسمان برای قضای حاجات

یک کارشناس حج با اشاره به وجود برخی انجام اعمال خلاف عقل و خرافی از سوی برخی حجاج گفت: کارهایی همچون برداشتن خاک بقیع و انداختن موی خود در این قبرستان تنها به وهابیت بهانه شبهه افکنی می دهد.

خبرگزاری شبستان: بسیاری از احکام وجود دارند که پیامبر (ص) فرصت لازم برای بیان آن‌ها نیافته بود، یا موضوع حکم برای مسلمانان پیش نیامده بود تا پیامبر (ص) آن را بیان نماید.


از طرف دیگر در همان تعداد احکام و تکالیف الهی که بیان شده بود، نیز در تفسیر آیات بعد از رحلت پیامبر (ص) میان مسلمانان اختلاف ایجاد شد و افراد و گروه‌های مختلف بر اساس آرا و نظریات خود به دسته‌های گوناگون تقسیم شدند. در این میان دو گروه اهل سنّت و شیعیان، اصلی‌ترین گروه‌های اسلامی می‌باشند که هر کدام در احکام و مسائل دینی رویکرد خاصی را پیش گرفته اند. اختلاف شیعه و اهل سنت در این مسائل به اختلاف در مبانی استنباط احکام دینی بر می گردد.
هر یک از مذاهب فقهی اسلامی برای استنباط احکام دین، از یکسری اصول و مبانی بهره می گیرند. طبیعی است که اگر در اصول، مبانی و منابع استنباط با هم اختلاف داشته باشند، نتیجه و رهاورد استنباط ها متفاوت می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین  ابوالقاسم اقبالیان با اشاره به برخی اعمال حج که محل اختلاف شیعه با اهل سنت و همچنین وهابیون است، به خبرنگار شبستان، گفت: پیامبر (ص) در دو موضوع خواسته تا مانند او باشیم اول نماز و  دوم حج.

 

وی با اشاره به مسئله دست بسته بودن (تکفیر و یا تکتّف) در حال نمازکه اهل سنت انجام می دهند، اظهار کرد: پیامبر (ص) فرمودند: صلّوا کما رأتیمونی أصلی ; همانطور که من نماز می خوانم نماز بخوانید. چرا که پیامبر (ص) و اصحاب دست بسته نمی خواندند؛ همچنین در مورد حج نیز به همین منوال که هرگونه که خودشان اعمال حج را به جا آورند مسلمین نیز به همان رویه حج کنند.

 

حجت الاسلام اقبالیان تصریح کرد: ما در نماز دستانمان را می اندازیم اما اهل سنت و وهابیون دست ها را توی سینه یا برخی کتف و عده ای پایین شکم شان می گذارند و این عمل را حمل بر ادب در برابر پروردگار عنوان می کنند.

 

میزان عمل شیعه رفتار پیامبر (ص) است

 

این کارشناس حج ادامه داد: اما ما شیعیان دستانمان را می اندازیم چرا که پیامبر (ص) این گونه نماز نمی خواند، به هر حال هر چیزی میزانی برای سنجش می خواهد، میزان سنج شیعه پیامبر (ص) است.

 

وی بیان کرد: در اعمال حج نیز مواردی وجود دارد که مورد اختلاف شیعه و اهل سنت است و مواردی که شیعه به آن عمل می کنند اما وهابیون آن را قبول ندارند مانند طواف نساء و نماز آن. در واقع اهل سنت بر  سخن خلیفه دوم که طواف نساء و عقد غیردائم را حرام کرد، این اعتقاد را دارند و به جای طواف نسا، طواف وداع دارند و عقد غیردائم را در حکم زنا می دانند.

 

حجت الاسلام اقبالیان عنوان کرد: پیامبر (ص) در اعمال واجب حج، طواف وداع نیاورده است و ما هم در سلک پنج گانه اعمال مستحبی طواف وداع داریم، بنابراین آنچه که شیعه در حج انجام می دهد مطابق با سیره پیامبران الهی است و سلیقه و قیاسی لحاظ نشده است.

 

اعمال خرافی دستمایه شبهات وهابیون

 

وی با توصیه به حجاج بیت الله الحرام برای پرهیز از از هرگونه اعمالی که بهانه به دست وهابی ها بدهد، ابراز کرد: این توصیه به ویژه در عدم برداشتن خاک از بقیع شدت بیشتری دارد. و یا برخی هم موی خود را در اطراف بقیع به امید آنکه بخت دخترشان باز شود، می اندازند و یا در مواردی قفل و ریسمان نبندند که اینها جز خرافات نیست و در اسلام نیامده و تنها کاری که می کند، باعث می شود بهانه دست وهابی داده شود. 

حجت السلام اقبالیان ضمن تقبیح اعمال یاد شده گفت: این گونه کارها اعمال زیبای حج را تلخ می کند، مانند شربتی که در آن زهر می ریزند، من سال 1366 در زندان وهابیون بودم و به آنها گفتم که استاد دانشگاهم و شما می توانید هر مسئله ای که از آن نسبت به شیعه خرده می گیرید، به من بگویید تا به شما پاسخ بگویم، که تنها چیزی که ناراحتم کرد همین موهایی بود که به بقیع می فرستادند و این عریضه ها. به نحوی که گاهی آن وهابی ها فیلم این اعمال را برای من می آوردند.


این کارشناس حج در ادامه با اشاره به سلام پایانی نماز و گفتن الله اکبر و بلند کردن دست در همان حین عنوان کرد: ما در نمازمان دستمان را بالا می بریم و الله اکبر می گوییم، وقتی من زندان بودم وهابی ها می گفتند شما توهین می کنید و می گویید جبرئیل خیانت کرد این را ابن تیمیه گفته است و شما معتقد هستید که وحی باید برای علی (ع) برده می شده است اما جبرئیل برای پیامبر برده است!

 

فتوای علما برای شرکت در نماز جماعت اهل سنت

 

وی تصریح کرد: این طرز فکر در ذهن آنها جای گرفته و خودشان موقع سلام پایانی نماز دست شان را بالا نیاورده و الله اکبر نمی گویند این امر را نیز وسیله بهانه جویی قرار داده اند، بنابراین توصیه می کنم که حجاج در حین نماز، این کار را نکنند و اگر هم می خواهند الله اکبر بگویند سه بار بلند بگویند الله اکبر  ولی دستشان را بالا نیاورند که نمازشان هم اشتباه نمی شود. چراکه حتی برخی وهابیون می گویند شما با این کار در انتهای نماز به خلیفه اول تا سوم فحش  می دهید.


وی ضمن انتقاد از برخی افراد که پشت سر جماعت مسلمین در ایام حج نماز نمی خوانند به بهانه آنکه آنها اهل سنت هستند، یادآور شد: این فتوای علمای ماست و آنها باید بر این اساس در نماز جماعت شرکت کرده و بهانه دست کسی ندهند.


پایان پیام/

کد خبر 177724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha