باید تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلام را بازنگری کنیم/ قیام عاشورا تصادفی نبود

به همت بنیاد بین المللی عاشورا وبینار «امام حسین(ع) و احیاء دین جدش» با حضور رئیس بنیاد بین المللی عاشورا و جمعی از علمای شیعه و اهل سنت افغانستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسن اختری»، رئیس بنیاد بین المللی عاشورا در وبینار «امام حسین(ع) و احیاء دین جدش» بر لزوم گفت‌وگو و هم‌اندیشی نسبت به معضلات و مشکلات جامعه اسلامی و ایجاد جبهه واحد در برابر دشمنان تاکید و بیان کرد: در تاریخ هم از نظر تفسیر و هم از نظر دائره المعارف‌های حدیث و روایات و سنن پیامبر اکرم(ص) مفسران زیادی داریم و آیات زیادی وجود دارد که لازم است مجدداً مطالعه و بررسی شود و نسبت به اهل بیت(ع) نگاه جدیدی داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای معرفت، علم و دانش است، بیان کرد: ما باید تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلام را بار دیگر را بازنگری کنیم و تنها به گفته‌ی این و آن اکتفا نکنیم. گذشتگان دیدگاه‌ها و نظرات و تفسیرها و استنباط‌هایی از آیات قرآن و روایات داشتند که لازم است ما آن‌ها را بازنگری کنیم. 

حجت‌الاسلام اختری ابراز کرد: ابن‌عباس مفسر بزرگ قرآن قائل است که در قرآن کریم ۳۰۰ آیه در شأن و فضائل امیرالمؤمنین علی (ع) و اهل بیت (ع) وجود دارد. باید بررسی کنیم که آیات قرآن چه امتیازاتی را برای اهل بیت (ع) بیان کرده اند. 

رئیس بنیاد بین المللی عاشورا با اشاره به آیه مباهله در سوره آل عمران، تصریح کرد: مفسران شیعه و بیشتر اهل ‌سنت این آیه را نشانه حقانیت پیامبر(ص) و فضیلت اهل‌بیت(ع) شمرده‌اند و می‌گویند منظور از «اَبْناءَنا» در این آیه، حسن و حسین(ع)، و مراد از «نِساءَنا» فاطمه(س) و منظور از «اَنْفُسَنا» حضرت علی(ع) است.

وی اضافه کرد: «حسین منی و انا من حسین احب الله من احب حسینا حسین سبط من الاسباط» یکی از روایاتی است که در مورد امام حسین (ع) در کتب اهل‌سنت با سند صحیح نقل شده است.

حجت‌الاسلام اختری با طرح این سوال که چرا امام حسین(ع) در برابر حکومت بنی امیه و یزید قیام کرد و هدف ایشان از این قیام چه بود؟، اظهار کرد: برای پاسخ به این سوال باید به کتاب‌هایی که راجع به امام حسین و اهل بیت علیهم السلام نوشته شده است، مراجعه کنیم.

رئیس بنیاد بین المللی عاشورا کتاب‌های خصائص امیرالمؤمنین، الفصول المهمة، ذخائر العقبی و فرائد السمطین را مورد توجه قرار داد و گفت: امام حسین(ع) بارها در مقاطع مختلف سخنرانی کرده و خطبه خواندند و فرمودند من برای ایجاد صلح و اصلاح جامعه اسلامی قیام کردم. در جای دیگر می‌فرماید: اگر دین پیامبر اکرم(ص) جز با کشته شدن باقی نمی ماند و دین ادامه پیدا نمی‌کند بیایید من را بکشید تا دین زنده بماند.

وی افزود: کلام دانشمندان امروز را هم باید بررسی کنیم. ماربین فیلسوف آلمانی می‌گوید امام حسین(ع) در روز عاشورا دین جدش و امت اسلام را زنده کرد. 

حجت‌الاسلام اختری با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) خود را فدای دین کرد و برای احیای دین و عزت و عظمت مسلمانان قیام نمود، بیان کرد: امروز مساله قیام و شهادت امام حسین(ع) برای همه جوانان و مسلمانان غیور مکتب شده است. امروز شاهدیم که مسلمانان فلسطین با تمام وجود از امام حسین(ع) تبعیت می‌کنند و او را الگوی خود می‌دانند و همانطور که حضرت سیدالشهدا(ع) در برابر ظلم ایستادگی کرد، فلسطینی‌ها هم در برابر ظلم رژیم صهیونیستی ایستادگی و مبارزه می‌کنند.

پیام‌رسانی نقش بسیار اساسی در نهضت عاشورا ایفا کرده است

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین سید حسین عالمی بلخی، رئیس دارالانشای شورای علمای افغانستان، نقش پیام‌رسانی را موضوعات بسیار مهم و تعیین کننده در قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا عنوان کرد و گفت: امام حسین(ع) از همان ابتدایی که تصمیم گرفت از مدینه به طرف مکه حرکت کنند پیام‌رسانی را شروع کردند.

وی افزود: پیام‌رسانی جزء مهمی از قیام عاشوراست و امام حسین(ع) در وصیت‌نامه‌ای که نوشتند اهداف خود را بیان کردند که یک نوع پیام‌رسانی است. در مکه نیز امام حسین(ع) با زائرانی که از سراسر جهان اسلام آمده بودند، پیام‌رسانی کرد و از طریق آنان به همه جهان اسلام پیام داد. در مسیری که به طرف کربلا می‌رفتند دائما پیام‌رسانی کردند ازجمله نامه به مردم بصره و کوفه. 

عالمی بلخی با بیان اینکه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) نقش مهمی در پیام‌رسانی و معرفی قیام عاشورا برای مردم داشتند، ابراز کرد: با وجود شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان در کربلا، برخی نویسندگان درباره حادثه کربلا گفته‌اند که زینب(س) قهرمان کربلاست. حضرت زینب(س) و حضرت سجاد(ع) در شام، کوفه و مدینه پیام‌رسانی مهمی داشتند و برای هر جمعیتی که مخاطب آنان بود مطابق دیدگاه‌ها، نظرات، برداشت‌ها و شناختی که از آنان داشتند سخنرانی می‌کردند.

رئیس دارالانشای شورای علمای افغانستان در پایان با اشاره به اینکه پیام‌رسانی قوی حضرت زینب(س) و حضرت سجاد(ع) موجب پشیمانی یزید شد، افزود: پیام‌رسانی نقش بسیار مهم و اساسی را در نهضت عاشورا ایفا کرده است که قهرمان این پیام‌رسانی حضرت زینب(س) و حضرت سجاد(ع) بوده‌اند. 

عاشورا یک کتاب زندگانی برای همه بشریت و آزادی‌خواهان است

سخنران بعدی این وبینار حجت الاسلام والمسلمین قربان‌علی فهیمی، استاد حوزه علمیه کابل بود که گفت: از بیانات حضرت امام حسین(ع) مشخص است که قیام عاشورا یک جریان عدالت خواهی در مقابل جریان انحرافی جهانی بوده است.

وی افزود: در آن زمان افکار و اندیشه مردم چیز دیگری بود، حکومتی ظالم وجود داشت که همه امکانات و تبلیغات، کتاب و حدیث را در اختیار داشتند. اباعبدالله الحسین(ع) در چنین اوضاع و شرایطی و برای جلوگیری از ظلم ظالم و گرفتن حق مظلوم قیام کردند.

استاد حوزه علمیه کابل با بیان اینکه امام حسین(ع) زندگی در سایه حکومت ظلم را ننگ و شهادت را افتخار می‌دانست، بیان کرد: همه علما و مبلغین کوشش کنند که عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین(ع) را مصداق آیات قرآن بیان کنند. 

حجت‌الاسلام فهیمی در پایان گفت: عاشورا یک کتاب زندگانی نه تنها برای مسلمانان بلکه برای همه بشریت و آزادی‌خواهان است و امروز شاهد هستیم که مراسم عزای حسینی و عاشورای حسینی در قلب اروپا و آمریکا برگزار می‌شود.

امر به معروف و نهی از منکر کلیدی‌ترین عنصر در نهضت عاشوراست

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمدآصف مصباح، رئیس مساجد اهل تشیع و تکایا در وزارت حج و ارشاد و اوقاف افغانستان نیز بیان کرد: یکی از عواملی که نقش بسیار ارزنده و بارز در نهضت عاشورا و قیم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارد بحث امر به معروف و نهی از منکر است. این بحث قرآنی است و آیات متعدد قرآنی بحث امر به معروف و نهی از منکر را برجسته کرده است.

وی با بیان اینکه در یکی از بیانات امام حسین(ع) که منشور نهضت حسینی است این مساله را می بینیم، گفت: در وصیت امام حسین(ع) به محمد بن حنفیه امام قیام خود را نه به خاطر سرمستی، فساد و ظلم، بلکه برای طلب اصلاح در امت پیامبر(ص)، امر به معروف و نهی از منکر و عمل به سیره پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) معرفی می‌کند.

مصباح تصریح کرد: یکی از درس‌های زیبای عاشورا امر به معروف و نهی از منکر باشد. باید از خوبی ها، ارزش ها و فضیلت ها دفاع کنیم و در مقابل فساد، منکرات و بی عدالتی ها بایستیم.

رئیس مساجد اهل تشیع افغانستان تاکید کرد: عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت عاشورا عنصر تعیین کننده است و کلیدی‌ترین عنصر است.

حسینی‌های حقیقی در مقابل بدعت و خرافات مانند کوه استوار هستند

عبدالرئوف توانا، عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این وبینار اظهار کرد: اگر امام حسین(ع) در جهت احیا و اصلاح اقداماتی را انجام نمی داد وضعیت بسیار خطرناک می‌شد و شرایط امت اسلامی به سمت و سویی پیش می رفت که هر حاکم جابر و ظالمی را به عنوان امیر خود قبول می کردند و هر کاری را که انجام می‌داد به عنوان اسلام می‌دانستند.

وی افزود: امام حسین(ع) در راستای در جهت آزادی، عزت و اعتلای امت اسلامی و احیای دین قیام کرد و در عمل بیزاری از ظلم و طغیانگری و تمثیلی از آزادی حقیقی امت اسلامی را نشان می‌دهد.

عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه اسلام دین شعور و اندیشه است و دین شعار نیست، بیان کرد: قیام امام حسین(ع) فلسفه آزادی، احیاگری و اصلاح‌گری بود و مهمترین اصل آن برگشت امت به اصل مکتب رسول اکرم(ص)، امر به معروف و نهی از منکر و آزادی برای جامعه انسانی بود.

توانا گفت: کسانی که خود را حسینی می دانند اگر در جهت آزادی و آزادگی قدم نگذارند، یزیدی هستند. نشانه های فرد حسینی این است که خود را در بیزاری و برائت از جهل و کفر و شرک متعهد بدانند.

وی اظهار کرد: قیام کربلا نقطه مقابل انحراف و بدعت است. حسینی های حقیقی در مقابل بدعت و خرافات مانند کوه استوار هستند. فلسفه قیام کربلا، احیاگری اصلاح‌گری، بیدارگری، بصیرت و بینایی است. 

حرکت کردن در راه امام حسین(ع) سعادت دنیا و آخرت ما را تأمین می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین غلام‌علی رضایی مدرس حوزه‌های علمیه افغانستان سخنران دیگر این وبینار گفت: بنا بر اتفاق همه مفسرین امام حسین(ع) جزء اهل بیت پیامبر(ص) است و حرمت حسین بن علی(ع) بر شیعه و سنی واجب است. 

وی تاکید کرد: از حسین(ع) تجلیل کردن و حرف زدن و در راه حسین(ع) حرکت کردن سعادت دنیا و آخرت ما را تأمین می‌کند. 

مدرس حوزه‌های علمیه افغانستان بیان کرد: یگانه راهی که هم دنیای ما سر و سامان پیدا کند و هم آخرت خوبی داشته باشیم این است که در راه حسین(ع) حرکت کنیم، چون او چراغ هدایت، کشتی نجات و دروازه نجات امت است.

حجت الاسلام رضایی در پایان گفت: امت اسلامی با همه اختلافات نژادی، زبانی و قومی باید گرد این چراغ هدایت جمع شوند و از نهضت و انقلاب امام حسین(ع) درس بگیرند تا عزت دنیا و آخرت را به دنیا آورند.

قیام امام حسین(ع) تصادفی نبود

مولوی ابراهیمی، مدرس مدارس دینی اهل سنت افغانستان سخنران پایانی این وبینار بود که بیان کرد: عاشورا حماسه ای برای همیشه و قیام کربلا به عنوان نهضت مقدس، پایدارترین جنبش در فرهنگ سیاسی اسلام است.

وی با بیان اینکه قیام عاشورا یکی از عواملی بوده است که به لحاظ جامعه شناختی موجب حفظ ارکان فکری و دینی شده و حیات اسلام را تاکنون بیمه و تضمین نموده است، گفت: بدون شک اگر نهضت عاشورا و قیام کربلا نبود این دین مقدس به ما نمی‌رسید. مهمترین که باعث شده تا دین اسلام به شکل تام و بدون دست‌خورد و دستبرد به ما برسد نهضت عاشورا و قیام کربلاست.

عالم برجسته اهل سنت افغانستان افزود: عاشورا در تاریخ اسلام یک نقطه عطف و یک عمل با چندین هدف کوتاه مدت و بلندمدت می‌باشد. این واقعه تاکنون به چندین هدف خود دست یافته است و به عنوان یک الگوی زنده کماکان در زندگی انسان امروز و فردا نقش خویش را ایفا می‌نماید.

مولوی ابراهیمی با بیان اینکه قیام عاشورا به عنوان اولین نهضت جدی و دامنه‌دار با هدف راهبردی امر به معروف و نهی از منکر سعی بلیغی در قدسیت‌زدایی از حکومت دارد، تصریح کرد: نهضت و قیام عاشورا یک نهضت و قیام با تمام معنا مدیریت شده و درایت شده بود و امام حسین(ع) می‌دانست که فرجام این قضیه و حرکت چه خواهد بود. امام حسین(ع) فرمودند: من برای گرفتن مقام و جلال قیام نکردم بلکه قیام من برای احیای دین جدم است. اگر من قیام نکنم احتمالا دین رسول اکرم(ص) به عنوان دین باقی نخواهد ماند.  

وی قیام امام حسین(ع) را قیامی خودجوش، بادرایت و بامدیریت و با فکری بلند عنوان و تاکید کرد: این قیام تصادفی نبود. پیامد و هدف این قیام احیای دین پیامبر(ص) بود تا به شکل کامل و جامع به نسل‌های آینده انتقال پیدا کند. امام حسین(ع) خود و اهل بیت مکرمش را فدا کرد ولی دین را احیا نمود.

کد خبر 1777344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha