مراکز اسلامی مزین به نام مبارک «امام رضا(ع)» در جهان

مساجد و مراکز اسلامی در کشورهایی همچون انگلیس، بلژیک و نیوزیلند، بحرین و لبنان مزین به نام «امام رضا(ع)» هستند و به فعالیت های اسلامی و فرهنگی و معرفی شیعه می‌پردازند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: امروز چهارشنبه (۱۴ شهریور ماه)  مصادف با سالروز شهادت امام رضا(ع) است و به همین مناسبت به معرفی مساجد و مراکز اسلامی مزین به نام امام رضا(ع) در جهان می‌پردازیم.

مرکز اسلامی امام رضا(ع) در بیرمنگهام

مرکز اسلامی امام رضا(ع) در شهر «بیرمنگهام» انگلیس در سال ۲۰۰۶ میلادی  با هدف نشر فرهنگ اسلامی  در این شهر تاسیس شده است و مراسم مذهبی مسلمانان نیز در آن برگزار می شود.

در ایام ماه مبارک رمضان، ماه محرم  الحرام و در سایر ایام سوگواری و جشن‌های مذهبی در این مرکز اسلامی مراسم برگزار می‌شود.

از جمله اهداف مرکز اسلامی امام رضا(ع) ایجاد فضای مناسب برای گردهمایی مسلمانان خصوصا ایرانیان و فارسی زبانان، تعمیق و گسترش فرهنگ دینی و آموزش قرآن و معارف اسلامی، بزرگداشت مناسبت‌های دینی مذهبی و ملی،   مشاوره در امور دینی فرهنگی و خانوادگی،   خدمات مربوط به ازدواج و طلاق،   چاپ و انتشار جزوات و کتاب های سودمند و هماهنگی و برگزاری سفرهای زیارتی حج و عمره وعتبات عالیات است.

مرکز اسلامی امام رضا(ع) لیورپول

مرکز امام رضا(ع) با افزایش روزافزون جامعه پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام در سال ۲۰۱۳ میلادی در شهر لیورپول انگلستان تاسیس شد. این مرکز اسلامی از سوب نماینده حضرت آیت الله سیستانی افتتاح شده است.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا در مراسم افتتاح این مرکز گفت: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی «اوصیکم بکتاب الله وعترتی اهل بیتی» خواستار حمایت از از اهل بیت (علیهم السلام) است که باید به آن نیز عمل کرد.

هدف از تاسیس این مرکز، پیوند اعضای جامعه، انتقال اندیشه اسلامی در منطقه که نمایانگر دکترین اهل بیت عصمت علیهم السلام است و در آغوش گرفتن جوانان، تربیت آنان است.

این مرکز همچنین علاقه مند به مشارکت در فعالیت های بشردوستانه، بهبود شرایط فرهنگی، آموزشی و اجتماعی اعضای جامعه و کمک به مسلمانان در جنبه های دینی همچون انعقاد عقد ازدواج، طلاق و غیره است.

مسجد امام رضا(ع) در بیروت

مسجد «امام رضا(ع)» در «بئر العبد» بیروت ضاحیه جنوبی بیروت، یکی از مساجدی است که محور مقاومت بوده است و شخصیت های اسلامی ای که در این مسجد رفت و آمده داشته اند، جان خود را در این راه فدا کرده اند.

این مسجد در سال ۱۹۷۵ میلادی تاسیس شده است و یکی از مهم ترین اماکن عبادی است که نقش برجسته ای در مقاومت داشته است.

مسجد بئر العبد، مسجد «مقاومت اسلامی در لبنان» است. سخنرانی های آتشین سید «محمد حسین فضل الله» و برپایی دروس دینی و فرهنگی هفتگی در این مسجد، تفکر جهادی را میان جوانان اصلاح کرد.

در تاریخ ۱۷ می سال ۱۹۸۳ میلادی پس از حمله اسرائیل به لبنان، توافق نامه ای با نام «۱۷ می» امضا شد که این توافقنامه خشم لبنانی ها را در پی داشت.

این قرارداد خواهان خروج نیروهای ارتش اسراییل از بیروت بود و زمینه ‌ساز عادی سازی روابط بین دو کشور را فراهم می‌کرد. درطول مذاکرات این قرارداد لبنان تحت اشغال ارتش دو کشور اسراییل و سوریه بود.

مردم مناطق مختلف لبنان در مساجد و حسینیه ها این اقدام را محکوم کردند و علمای مسلمان در مسجد «امام رضا(ع)» تحصن کردند و در آن زمان «امین الجمیل»، رئیس جمهور وقت لبنان دستور داد نیروهای ارتش لبنان در اطراف مسجد مستقر شوند و «محمد نجدی» در این راه شهید شد و همین امر باعث پایداری محور مقاومت علیه نیروهای اشغالگر صهیونیستی شد و این توافقنامه شوم در کمتر از یک سال با انتفاضه مردمی لغو شد.

بنابراین گزارش، سید «محمد حسین فضل الله» با سخنرانی های خود در مسجد امام رضا(ع) نقش مهمی در زنده نگه داشتن خط مقاومت داشته است.

آمریکایی ها و آل سعود با همراهی مزدوران صهیونیستی یک خودروی بمب گذاری شده را در بئر العبد منفجر کردند تا سید محمد حسین فضل الله را ترور کنند.

این اقدام، باعث شد نیروهای جهادی فعالیت خود را بیشتر کنند و این قتل عام و کشتار مردم نیز سرفصلی برای ادامه مقاومت شد که مسجد امام رضا(ع) آغازگر آن بوده است.

مسجد امام رضا(ع) در بحرین

اسم ابوادریس، نماینده منطقه دو شورای شهرداری الشمالیه در بحرین اعلام کرد: سنگ بنای پروژه مسجد امام الرضا(ع) در شهر سلمان امروز (پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ )گذاشته شد.

وی افزود: مسجد امام رضا(ع)، اولین مسجدی است که پس از گذشت سه سال در این شهر تأسیس می‌شود.

ابوادریس اظهار کرد: علاوه بر ساخت مسجد امام رضا(ع) قرار است سه مسجد دیگر به نام‌های مسجد امام جواد(ع)، مسجد الزهراء(ع) و مسجد حضرت زینب(ع) ساخته شود.

مسجد امام رضا(ع) در نیوزیلند

مسجد امام رضا(ع)، اولین مسجد شیعیان درشهر «اوکلند» نیوزلند است  که کانون وحدت مسلمانان قاره اقیانوسیه و منادی دعوت به اسلام برای مردمان دورترین قاره دنیا به شمار می‌رود.

فریدون صالحی، بانی این مسجد گفت: تا دهه کرامت سال ۱۳۹۳ هجری شمسی مسلمانان و شیعیان این کشور مرکزی برای تجمعات مذهبی مانند نماز عید فطر، شب‌های قدر و تاسوعا و عاشورای حسینی نداشتند و با توجه به اینکه ۴۵ هزار مسلمان در آن زندگی می‌ کند و از این تعداد ۱۵ هزار نفر شیعه هستند نیاز به ساخت این مسجد احساس می‌شد.

وی افزود: کار ساخت این مسجد منحصر به فرد از سال ۱۳۸۶ و پس از خرید زمین آن در شهر اوکلند نیوزلند آغاز و در سال ۱۳۹۳شمسی در سالروز ولادت امام رضا(ع) افتتاح شد.

این مسجد دو طبقه دارد که شامل اتاق امام جماعت، کتابخانه امام رضا(ع)، مرکز اسلامی و مرکز پژوهش‌های امام رضا(ع)، اتاق نگهداری کودکان زیر ۷ سال به هنگام برگزاری مراسم، شبستان، دفتر مسجد و ۳۰ پارکینگ اختصاصی است.

همچنین ۹۵ درصد از معماری مسجد بزرگ امام رضا(ع) در نیوزلند معماری اسلامی-ایرانی است و در ۵ درصد باقی مانده به ناچار از معماری مدرن بهره گرفته شده است.

این مسجد با مشارکت مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) و دفتر مقام معظم رهبری بنا شده است.

مسجد امام رضا(ع) در بلژیک

مسجد و مرکز اسلامی امام رضا(ع) متعلق به به شیعیان لبنانی مراکشی است که  داعش در سال ۱۳۹۰ به این مسجد حمله کرد. در این حمله، عبدالله دهدوه،  امام جماعت این مسجد به شهادت رسید.

گفتنی است، مراکزاسلامی مزین  به نام مبارک امام رضا (ع) در کشورهای  کامرون و ماداگاسکار نیز احداث شده است.

کد خبر 1779730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha