برگزاری جشنواره «اتقان» با محوریت گسترش فرهنگ کار

دست‌اندرکاران نخستین دوره جشنواره اتقان ضمن ابراز امیدواری نسبت به برگزاری این جشنواره در ادوار آتی، عنوان کردند که گسترش فرهنگ کار ذیل ارایه آثار هنری رسانه‌ای از جمله اهداف این جشنواره بود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری شبستان: نشست رسانه ای نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» صبح امروز (یکشنبه، ۱۸ شهریور ماه) در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست خبری «محمد چکشیان»، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدرضا باقری دبیر جشنواره حضور داشتند و توضیحاتی در مورد بخش های مختلف این جشنواره پرداختند.  


در ابتدای این نشست چکشیان با اشاره به اینکه جشنواره از اردیبهشت آغاز شده بود اما به دلیل شهادت رئیس جمهور و همراهان مجبور به تمدید آن شدیم، افزود: آن طور که پیش بینی شده بود با توجه به سانحه ای که رخ داد در موعد مقرر این رویداد به پایان نرسید.  

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان اینکه فرهنگ کار و عنوان آن مولفه ای است که تاکنون در آن فعالیت‌های مختلفی انجام شده است، اظهار کرد: ما در ابتدای حرکت در این گستره برای آنکه ببینیم فرهنگ کار چه نسبتی با موضوعات اساسی کشور دارد گفت وگوهای نخبگانی ایجاد کردیم تا مساله فرهنگ کار را به عنوان مساله موشکافی کنیم.  


چکشیان با تاکید بر اینکه فرهنگ کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد توجه است، افزود: ما در اولین مرحله منظور خود از فرهنگ کار را مطرح کردیم که شامل ۲۴ عنوان و مولفه می شد، بحث بعدی این بود که برای ارتقای این مولفه‌ها چه عواملی موثر است، از جمله رابطه بین درآمد و مخارج، رابطه بین درآمد و تلاش، رابطه ای که احساس هویت شغلی در فرهنگ کار داشت و بسیاری از موضوعات موثر در حوزه فرهنگ کار، مساله بعدی این بود که پیامدهای فرهنگ کار چیست از جمله اینکه اگر فرهنگ کار نهادینه شود جهش اقتصادی رخ می‌دهد که در پی آن بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود.


وی با اشاره به بخش هایی از سخنان مقام معظم رهبری در عرصه کار و تولید خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند برای تولید مهمترین راهبرد مشارکت مردم است؛ لذا با توجه به سخن ایشان از مهمترین مساله ها که مردم را در جهش تولید مشارکت می دهد مولفه ای فرهنگ کار و تلاش است، اما خود کار نیز موضوعیت داشته و موجب رشد فرد می‌شود و اثرات تربیتی دارد در نتیجه مدل مفهومی اولیه بر اساس، سند فرهنگ کار و تلاش به شورای فرهنگ عمومی کشور توسط وزیر کار ابلاغ شد، ضمن اینکه در سند فرهنگ کار چند بخش عمده و چهار راهبرد دنبال شد.


چکشیان گفت: ما امروز از داستان پیدا کردن فرصت شغلی فاصله گرفتیم و هفت درصد آمارها از نرخ بیکاری صحبت می‌کنند اما این نرخ بیکاری که به هفت درصد رسیده مساله اشتغال را حل می‌کند؟ از سوی دیگر کارفرما می‌گوید من نیروی متخصص می خواهم، بنابراین امروز نیروی کاری می‌خواهیم که انگیزه داشته باشد، نیروی کار دنبال شغلی می‌گردد که دستمزدش نسبت به تلاش اش برایش به صرفه باشد، نسبت به برخی درآمدهای مقطعی بیرونی به صرفه باشد، لذا چالش جدیدی ایجاد می شود که همان مهارت آموزی است که به شکل های مختلف آموزش های مختلفی مورد توجه قرار گرفت.


وی ادامه داد: مساله دیگر ارزش و منزلت کار است و همچنین، این موضوع که کارخانجات چه کار می توانند بکنند تا ذیل آن نیروی کار انگیزه بخش باشد، لذا اشتغال پذیری مساله اصلی است، در بحث سند فرهنگ کار که در واقع شورای فرهنگ عمومی به کل سازمان ها و دستگاه ها ابلاغ کرد چهار راهبرد ارائه شد، یکی از این راهبردها تقویت پشتوانه‌های فکری نظری حوزه فرهنگ کار است، اینکه چه شاخصه هایی هست، دومین مساله ظرفیت سازی و شبکه سازی است که در این راستا خانه های فرهنگ کار را دنبال کردیم، سومین مساله جریان سازی فرهنگی هنری و رسانه ای است، چهارمین موضوع و راهبرد الگوسازی است، یعنی نمونه ها و مفاهیم موفق فرهنگ کار معرفی و اینکه فضای ذهنی نظری مطرح شود.

چکشیان افزود: در این راستا سومین مورد که جریان سازی فرهنگی رسانه ای بود منجر به شکل گیری جشنواره فرهنگی هنری اتقان شد تا بتواند به تولید محصولات هنری رسانه ای کمک کند، در این عرصه کار مشترکی را با دوستان حوزه هنری آغاز کردیم و ۲۰ مرداد آخرین مهلت ارسال آثار بود و اکنون در مرحله جمع بندی اختتامیه هستیم.


در ادامه محمدرضا باقری، طی سخنانی با اشاره به اینکه هفته آخر اسفند بود که فراخوان جشنواره منتشر شد، خاطر نشان کرد: آخرین مهلت ثبت نام و ارسال آثار در تقویم اجرایی به دلیل شهادت رئیس جمهور با اندکی جا به جایی همراه بود، لذا آیین اختتامیه ۲۶ شهریور در تالار سوره حوزه هنری برگزار می شود.  


دبیر نخستین جشنواره فرهنگی هنری اتقان افزود: در این اختتامیه برنامه (در حلقه رندان) برگزار می‌شود که در آن طنزپردازان حوزه نظم و نثر با موضوع فرهنگ به ارائه آثار خود می پردازند، همچنین، نشست تخصصی داستان‌نویسی در سالن صفارزاده، همچنین عصر شعر اتقان در سالن هراتی حوزه هنری برگزار می شود، نمایش های خیابانی و صحنه‌ای و البته برخی برنامه های دیگر جشنواره نیز در محوطه حوزه هنری برگزار می شود.  


وی در مورد آمار تفکیکی نخستین جشنواره اتقان، گفت: دقیقا دو هزار ۵۴۵ اثر در بخش‌های مختلف دریافت کردیم که ۱۷۸ اثر در بخش پوستر، ۲۸۵ اثر در بخش کارتون، ۹۴۶ اثر در بخش تک عکس و ۹۶ اثر در بخش مجموعه عکس که در کل شامل هزار و یک عکس شد، همچنین ۶۹ شعر طنز، ۲۰۵ داستانک، ۳۳۷ داستان کوتاه، ۲۵ اجرای استنداپ کمدی، ۴۷ تئاتر کوتاه صحنه ای، و... و. آثار دریافتی را تشکیل می‌دادند، البته بیشترین شرکت کننده های ما از استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بودند.  


باقری تصریح کرد: داوران بخش های هنری در بخش پوستر محمدصابر شیخ رضایی، در بخش کارتون محمدرضا زنگنه، در بخش داستانک سارا عرفانی هستند، همچنین در بخش های دیگر نیز تنی چند از دیگر افراد برجسته در هرکدام از رشته ها به داوری آثار رسیده پرداختند که سرانجام در بخش های مختلف تعداد آثار رسیده به مرحله نهایی مشخص شد که آمار برخی بخش ها عبارت اند از: پوستر ۳۷ اثر؛ کارتون ۶۲ اثر؛ عکاسی ۶۰ اثر؛ گ داستانک ۱۵ اثر؛ شعر طنز سه اثر. 

وی گفت: در بسیاری از بخش ها داوران از کیفیت آثار ارسالی متعجب بودند، ما نیز فکر می‌کردیم که در اولین دوره شاید کیفیت کار پایین تر باشد اما هنرمندان آثار محکم و خوبی را ارائه کردند، ضمن اینکه جشنواره قطعا ادامه خواهد یافت شاهد برگزاری دوره های بعدی این جشنواره خواهیم بود و امید داریم که سنگ بنای نخستین جشنواره اتقان این باشد که جشنواره جامعی در عرصه تخصصی خود باشد. 

گفتنی است، در پایان این نشست رسانه‌ای از پوستر جشنواره رونمایی شد. 

کد خبر 1780251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha