مسجدی که الگوی کار فرهنگی در داخل و خارج کشور است

مسجد و کانون فرهنگی هنری انصار الحسین(ع) یکی از مساجد فعال استان قم است که در بسیاری از امور فرهنگی و اجتماعی توانسته است به الگویی موفق برای مجموعه های فرهنگی داخل و خارج از کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یک پایگاه فرهنگی و انقلابی در سطح کشور همواره در مسیر خنثی سازی توطئه های دشمنان و همچنین در زمینه گسترش برنامه ها و فعالیت های فرهنگی نقش بسزایی داشته اند. این کانون ها علاوه بر جذب جوانان به مساجد در راستای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و همچنین آموزش به آنها در تمام طول سال فعال بوده که این اقدامات علاوه بر توسعه برنامه های فرهنگی در توانمندسازی جوانان و کادرسازی نیز موثر هستند.در همین ارتباط گفتگویی انجام داده ایم با مسئول یکی از کانون های موفق قم که در پی می آید.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی ترابی مدیر کانون فرهنگی هنری انصار الحسین(ع) در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم با بیان اینکه «هر روز بهتر از دیروز باشیم » شعار ما در فعالیت هاست گفت: ما هیچ گاه به صورت ثابت و روتین روی یک برنامه  متمرکز نمی شویم  و همیشه به دنبال پیمودن پله های ترقی برای فعالیت های مجموعه هم به صورت کمی و هم به صورت کیفی هستیم.

وی با اشاره به سابقه  ۱۶ ساله فعالیت کانون گفت: در کانون برنامه های هر مقطع ویژه و متناسب همان مقطع سنی تعریف شده است چراکه مجموعه موفق مجموعه ای است که برای اقشار برنامه داشته باشد.

مدیر کانون فرهنگی هنری انصار الحسین(ع) ادامه داد: این برنامه ها شامل کلاس قرآن، کلاس های مهارتی و فرهنگی، کمک های اولیه، فوتسال، خطاطی منبت کاری، برق و الکترونیک و .. می شود.

ترابی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت مدارس در جذب دانش آموزان به مسجد گفت: دشمن امروز به شدت روی مدارس کار می کند از دانش آموزان گرفته تا معلمان و خانواده ها...  در همین ارتباط شهید باهنر در جایی فرمودند: مدارس تعطیل می شود اما تربیت و کار فرهنگی تعطیل نمی شود.

مسئولین فرهنگی مساجد با هماهنگی با مدیر مدرسه می توانند به راحتی دانش آموزان مدرسه را تحت پوشش مسجد قرار دهند تا تحت تربیت و فرهنگ مسجدی قرار گیرند و نیروهایی متعهد و انقلابی برای آینده انقلاب پرورش داده شود

وی تاکید کرد: مسئولین فرهنگی مساجد با هماهنگی با مدیر مدرسه می توانند به راحتی دانش آموزان مدرسه را تحت پوشش مسجد قرار دهند تا تحت تربیت و فرهنگ مسجدی قرار گیرند و نیروهایی متعهد و انقلابی برای آینده انقلاب پرورش داده شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالحسین(ع) با  بیان اینکه ۸ سال است که کانون با دو مدرسه در منطقه همکاری دارد گفت: ما توانسته ایم در این سال ها دانش آموزان این دومدرسه که یکی شامل ۲۸۰ نفر و دیگی شامل ۳۰۰ دانش آموز است را جذب مسجد کنیم.

وی ادامه داد: به این ترتیب ما همیشه نیروی لازم را داریم و برای ثبت نام و عضو گیری در کانون هیچ گونه مشکلی نداریم و با تشکیل مثلت « مسجد، مدرسه، منزل» تلاش کرده ایم نیروهایی متعهد، انقلابی و مسجدی را تحویل جامعه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین ترابی با اشاره به طراحی برنامه های مختلف برای مقاطع سنی مختلف گفت: برنامه های  مقطع سنی ۳تا ۶ سال نیز در مهد کودک تعریف شده که در مسجد انصارالحسین برنامه ریزی شده است.

مسجدی که الگویی برای فعالیت های فرهنگی در داخل و خارج شده است/ خودکفایی لازمه استمرار کارفرهنگی/ تشکیل مثلت« مسجد، مدرسه، منزل»

مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالحسین(ع) ادامه داد:همچنین برای دو مقطع ابتدایی و دبیرستان نیز برنامه های مختلفی را در نظر گرفتیم که در مسجد اجرا می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ترابی یادآور شد: تلاش کردیم برای مقاطع سنی دبیرستان دوره های آشنایی با مشاغل را برگزار کنیم تا  پس از پایان تحصیل بیکار نمانده و بتوانند درآمد داشته باشند.

وی افزود: سال گذشته دوره های آموزشی برق ساختمان را با ارائه مدرک رسمی فنی و حرفه ای داشتیم و امسال نیز دوره آموزشی نصب دوربین مداربسته و همچنین قطعه شناسی خودرو را برگزار کردیم تا هم در زندگی و هم برای آینده بچه ها مفید و موثر باشد.

مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالحسین(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما از حالت جزیره ای کار کردن بیرون آمده ایم گفت: تقریبا هشت زیرمجموعه فعال داریم. ۱۳طلبه نیز در گروه جهادی ما فعالیت دارند که این طلاب فعال در کانون، این ۸ زیر مجموعه را نیز همراهی و حمایت می کنند مانیز برای آنان از دفتر تبلیغات حکم تبلیغی گرفته و حمایت مالی نیز داریم.

وی با بیان اینکه یکی از آفت های مجموعه های فرهنگی این است که به لحاظ مالی روی پای خود نیستند گفت: ما در کانون و مسجد سعی کرده ایم که با انجام فعالیت ها و طرح های مختلف درآمدزایی داشته و روی پای خود ایستاده و کار فرهنگی را معطل حمایت های مالی دیگران نکنیم از جمله راه اندازی مهد کودک و پیش دبستانی در مسجد، استودیو، سالن همایش و...

ترابی در ادامه به ضرورت هماهنگی بین امام جماعت و هیئت امنا و مسئولین فرهنگی مسجد اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل موفقیت کانون انصارالحسین(ع) همدلی و همکاری بین ارکان مسجد است چرا که نیت های خدایی است و کسی به دنبال نام و نشان نیست حتی گاهی افراد از حق خود کوتاه می آیند تا این همدلی ها حفظ شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالحسین(ع) ادامه داد: باوجود اینکه مسجد خادم دارد اما همه ی مسجدی ها از مسئولین مسجد گرفته تا نمازگزاران و اعضای کانون در حفظ و نگهداری و نظافت مسجد کمک می کنند نه تنها نظافت را رعایت می کنند بلکه اگر نیاز به نظافت باشد جارو به دست می گیرند و نظافت می کنند.

مجموعه های فرهنگی در کنار کار فرهنگی باید برای تامین هزینه ها، ظرفیت های محله و استان را شناسایی و از آن استفاده کنند

حجت الاسلام ترابی ادامه داد: نوجوانان نیز به صورت خودجوش هرگروه مسئولیت بخشی از مسجد را به عهده می گیرند از داخل مسجد گرفته تا مهد کودک ، استودیو، کتابخانه، سالن همایش و...را نظافت می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت داشتن اسناد مالی گفت: ما برای تمام هزینه ها فاکتور و سند تهیه می کنیم و همین شفافیت باعث اعتماد مردم محل و ارکان مسجد شده است و هرجا که لازم باشد بدون هیچ مشکلی کمک می کنند.

مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالحسین(ع) با بیان اینکه کار فرهنگی نباید بخاطر عدم حمایت های مالی دیگران تعطیل شود ادامه داد: مجموعه های فرهنگی در کنار کار فرهنگی باید برای تامین هزینه ها، ظرفیت های محله و استان را شناسایی و از آن استفاده کنند، ما با شناسایی مشاغل نمازگزاران توانسته ایم در بسیاری از موارد از توانایی ها و ظرفیت های آنان برای مسجد و کانون بهره ببریم، به عنوان مثال پدر یکی از اعضا مینی بوس دارد و هفته ای یک روز مینی بوس خود را در اختیار مسجد قرار داده است.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که مجموعه های فرهنگی از آن غافل هستیم معرفی خروجی ها و گزارش فعالیت هاست. به عنوان مثال حسین گلستانه که یکی از اعضای تیم ملی  والیبال نشسته کشور است و اخیرا قهرمان پارالمپیک پاریس شدند تربیت شده این مسجد و از فعالان مسجد انصار الحسین است و معرفی این خروجی ها باعث رغبت خانواده برای حضور فرزندان آنان در مساجد می شود.

ترابی با اشاره به بازدید گروه های مختلف از کشورهای اسلامی برای الگوگیری از فعالیت های کانون و مسجد انصار الحسین گفت: چندسال قبل فردی که به این مسجد آمده بود با دیدن این همه فعالیت و استقبال بچه ها و خانواده ها، این مسجد را الگویی برای دیگر کشورها عنوان کرد و هر سال گروهایی از کشورهای مختلف لبنان، سوریه،عراق، پاکستان و... برای آشنایی و الگو بردری از فعالیت ها و برنامه ها از مسجد انصارالحسین بازدید می کنند.

کد خبر 1780500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha