از رفع کسری تعداد معلمان تا نحوه پذیرش اتباع در مدارس

سخنگوی آموزش و پرورش دلیل قطع آب مدارس را افزایش دانش آموزان و استفاده بیش از انشعاب آب مدارس دانست و گفت: با وزیر نیرو در این مورد گفتگو کردیم و قول مساعد در قطع نکردن آب مدارس گرفتیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «علی فرهادی»، سخنگوی آموزش و پرورش امروز (چهارشنبه، ۲۱ شهریورماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به آغاز بهار تعلیم و تربیت و ماه ربیع گفت: هیچوقت کشور عزیزمان را با کشورهای کوچک مقایسه نکنید، مدیریت ما با کشورهایی با مقیاس کوچک متفاوت است ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت آماده بازگشایی مدارس هستند.

وی افزود: در آموزش و پرورش باید سه عنصر متناسب تنظیم شود ابتدا تعداد دانش آموز در مقاطع تحصیلی، جنسیت و رشته تحصیلی آنها مد نظر قرار دارد، عنصر دوم معلم است که باید گروه معلمان تامین باشد که در غیر این صورت دانش آموزان بدون معلم باقی می ماند. فضای آموزش، عنصر سوم است که باید شرایط فیزیکی و شرایط تهویه، فضای آموزشی و…. که همه این موارد در مدرسه جمع شده است، مهیا باشد.

فرهادی ادامه داد: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۳، ۲۴ هزار و ۱۵۰ مدرسه جدید ساخته شده و  ۱۱۷ هزار و ۶۱۸ کلاس را در خود جای دادند. تعداد دانش آموزان در مدارس دولتی و غیردولتی، ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است. این عدد در سال ۱۴۰۳ به ۱۷ میلیون رسیده و ما با جهش دانش آموز و فضای آموزشی مواجه بودیم و اما نیروی انسانی افزایشی نداشته است.

فرهادی اظها کرد:  از ۱۴۰۸ تا ۱۴۱۲ متاسفانه با کمال نگرانی به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دانش آموز می رسیم امیدواریم سیاست های جوانی جمعیت بتواند این عدد را تغییر دهد. در سال ۹۲، ۱۸ هزار و ۴۰۰ دانشجو معلم پذیرش کردیم، در سال ۹۴ به ۵ هزار نفر کاهش یافت در ۹۶، ۷ هزار و ۵۰۰ نفر جدب داشتیم و عدم هماهنگی جذب از سال ۹۶ تا کنون موجب کمبود نیرو شد و در سال ۹۹ به ۲۰ هزار نفر، در ۴۰۱ به ۲۶ هزار نفر، در ۴۰۲ به ۳۰ هزار نفر ورودی دانشگاه فرهنگیان و ۲ هزار نفر در دانشگاه تربیت دانشجو شهید رجایی می رسد.

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: بهترین و زیباترین روش تامین معلم به طور ثابت این است که  ورودهای دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی متناسب با جمعیت دانش آموزان خواهد بود.

دلجویی از دانش آموز بلوچ

وی در مورد خودسوزی یک پدر بلوچ برای ثبت نام نکردن فرزندش و برخورد با مدارس متخلف برای ثبت نام نکردن به دلایل واهی گفت:  ۱۷ میلیون نفر دانش آموز در مدارس دولتی و غیردولتی ثبت نام می شوند، و مواردی از این دست در برابر این حجم بسیار کم است، اما تراکم جمعیت دانش آموزان به پیک دانش آموزی رسیده بر این اساس مدارس برای ورود دانش آموزان شرایط معدل و … قرار دادند اما ما این مطلب را نقض نمی کنیم که ممکن است برخورد خوبی نباشد به همین دلیل واحد ارزیابی و شکایات در تمام مناطق وجود دارد و می توانند به ادارات کل مراجعه کرده و مراتب را اطلاع دهند و موضوع آنها رسیدگی می شود.

فرهادی اظهار کرد: ما در خدمت این ولی و دانش آموز در منطقه آموزش‌ و پرورش هستیم استان سیستان و بلوچستان در گروه  ثبت نام بالاترین آمار را دارد و قریب به ۹۹ درصد دانش آموزان این استان ثبت نام شدند و تلاش ما این است که ناظر به مناطق محروم باشیم. نیاز شهر تهران از نظر معلم و دانش آموزان شرایط بدتری از استان‌ها دارند. و ۹۷ درصد دانش آموزان در کل کشور ثبت نام کردند.

وی در مورد عدم ثبت نام برخی از دانش آموزان در پایه اول، هفتم و دهم و آمار ثبت نام شدگان اظهار کرد: در حوزه ابتدایی تا الان قریب به ۹۸ درصد دانش آموزان ثبت نام کردند که قریب به ۹ میلیون و ۴۰ هزار نفر هستند و درصد باقی مانده صرفا به آموزش و پرورش مربوط نمی شود و برخی از آنها مهاجرت کردند و برخی هنوز به نتیجه ثبت نام نرسیدند و باید هدایت تحصیلی خود را به نتیجه برسانند. آموزش و پرورش براساس آمار ثبت احوال موضوع  ثبت نام دانش آموزان کلاس اول را پیگیری می کند در پایه اول یک میلیون و ۳۷۵ نفر تا کنون در پایه اول ثبت نام کردند.


قول مساعد وزیر نیرو برای قطع نشدن آب مدارس

فرهادی در مورد بدهی مدارس به آبفای کشور گفت: مصرف بیش از انشعاب دلیل قطع آب است و این امر به دلیل افزایش جمعیت  دانش آموزان است با مشاور وزیر نیرو گفت وگو کردیم و تعهد دادند که آب مدرسه قطع نشود زیرا مدرسه بخشی از حاکمیت محسوب می شود. و وزیر نیرو این موضوع را تایید کرده و قول دادند مانع قطع آب شوند.

جبران کسری معلم 

وی در مورد اینکه که کسری معلم را چگونه جبران شده و ثبت نام اتباع چگونه بوده است؟، گفت: به فضل الهی و حمایت دولت و مجلس و سازمان استخدامی و دقت نظر وزیر آموزش و پرورش و وزیر سابق در سال گذشته بیش از ۷۲ هزار نفر مجوز تدریس از ماده ۲۸  دریافت کردند و تاکنون ۲۱ هزار نفر در رشته آموزگاری قبول شدند و ۱۷ هزار نفر در دبیری و هنری آموزی پذیرفته شدند و ۱۸ هزار نفر دانشجوی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی داریم و بزودی آزمون مشاوران تربیتی اعلام نتیجه می شود و پیش بینی قبولی ۱۱ هزار نفر را داریم و با معلمان خرید خدمات ۹۳ هزار نیرو به جمع معلمان افزوده می شود و قریب به ۲۴ هزار نفر در تکمیل ظرفیت جذب می شوند.

سخنگوی آموزش و پرورش اظهار کرد: در سال گذشته شرایط بسیار نگران کننده‌ای داشتیم و آزمون دبیری در ۲۹ مهر اعلام نتیجه شد در حال که این آزمون امسال اعلام نتیجه شد و دانشجویان دوره‌های آموزشی را طی کردند. ۷۴ هزار نفر معلم حائز شرایط بازنشستگی هستند که ۲۴ هزار نفر اعلام یک سال استمرار  همکاری کردند که یک ماه حقوق مازاد بعنوان تشکر به آنها پرداخت می شود. به معلمانی که مازاد تدریس داشته باشند یک ماه مازاد تدریس به آنها پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه ۱۷۶ هزار کمبود قطعی معلم داریم که از ۹۳ هزار نفر کم می شود و باقی کمبود از طریق اضافه تدریس شاغلان و بازنشستگان جبران می شود گفت: استان‌های البرز، همدان،   خراسان رضوی نیازمند توجه بیشتر در این موضوع هستند.  

مدرسه خاص اتباع نداریم/ جمعیت اتباع دانش آموز در میان مدارس توزیع می شود

وی در مورد ثبت نام اتباع گفت: در همه جای دنیا به کسانی که آواره شدند احترام می گذارند از طرفی افغانستان کشوری مسلمان و هم فرهنگ ما است و امنیت آنها امنیت ما نیز هست، به طبع اتفاقاتی در آن کشور افتاده که برخی از این افراد با خانواده در کشور ما حضور دارند و در میان آنها افراد لازم التعلیم وجود دارد که برای ما قابل احترام است و ثبت نام آنها که به کمک وزرات کشور و به دستور وزیر کشور تمام دانش آموزان اتباع خارجی در مدرسه ثبت نام می شوند و جمعیت آنها در میان مدارس کشور توزیع می شود اما ممکن است در جایی تراکم حضور دانش آموزان اتباع بیشتر باشد و امیدواریم هر چه زودتر افغانستان رنگ و بوی آرامش را ببیند.

وی گفت:تلاش می کنیم این دانش آموزان در مدارس کشور توزیع شوند و البته مدرسه خاص و ویژه اتباع نداریم اما ممکن است تراکم اتباع در برخی مدارس بیشتر باشد.

تامین اعتبار دلیل تاخیر واریز پاداش بازنشستگان

فرهادی در مورد واریز پاداش بازنشستگان اظها کرد: پاداش پایان کار بازنشستگان توسط سازمان بودجه تامین و به حساب آنها واریز می شود ما وظیفه داشیتم فایل آنها را آماده کنیم و آنچه باعث تاخیر در پرداخت شد تامین اعتبار این امر است و تامین اعتبار از دل آموزش و پرورش  نمی جوشد و باید از جایی دیگر تامین شود. تعیین زمان پرداخت مستلزم داشتن بودجه است و به محض تامین اعتبار به حساب آنها پرداخت می شود.

وی در مورد سخت بودن سوالات نهایی و برخی نگرانی ها در مورد امتحانات نهایی خاطرنشان کرد: کیفیت سنجش آموزش و پرورش بخش مهمی است. طراح سوالات معلمان هستند که از سوالهای طراحی شده منتخبی انتخاب و بعنوان سوالات نهایی برگزیده می شود. دانش آموزان باید در امتحانات کتاب را عمیق بخوانند، و روشهای سنجش باید به تعمیق یادگیری منجر شود.

کد خبر 1780704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha