نهم ربیع‌الاول؛ موسم تجدید عهد برای یاری امام عصر(عج)

حجت الاسلام زمانی با اشاره به اینکه آغاز امامت حضرت بقیه الله(عج) آغاز طلوع کامل هدایت بشری است و به این جهت این روز را غدیر ثانی نیز تعبیر می‌کنند، گفت: امام زمان(عج) واسطه بین ما با خدا است، تجدید عهد روزانه ما با حضرت، به معنای حرکت کردن در مسیر خدا و امام است.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، نخستین روز امامت امام زمان (عج) نهم ربیع الاول است، این روز شروع دوره‌ای مهم در تاریخ شیعه به حساب می‌آید، برخی، نهم ربیع الاول را غدیر دیگر به حساب می‌آورند، زیرا جانشینی برای ادامه ولایت و امامت انتخاب می‌شود.

در این روز با خواندن دعاها و روایات به خصوص خواندن دعای عهد با امام عصر(عج) خویش پیمان می ببندیم و اطاعت از اصول ایشان را در مسیر زندگی خود قرار می دهیم، ولایت امام زمان (عج) یکی از اصلی‌ترین ارکان دین است و ایشان سرپرست و رهبر جامعه اسلامی است.

 به مناسبت فرا رسیدن سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج) گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین «محمدحسن زمانی» ، استاد تفسیرحوزه علمیه قم و مشاور مدیر حوزه های علمیه کشور ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

چرا از نهم ربیع الاول، به عنوان غدیرثانی تعبیر می شود؟

ما در اسلام سه روز مهم برای درخشش و طلوع خورشید هدایت داریم، اولین روز طلوع خورشید هدایت، بعثت پیامبر(ص) است که با آمدن  حضرت رسول اکرم(ص) خورشید اسلام ظهور کرد و آخرین و کامل ترین دین و جامع ترین قوانین را برای هدایت بشر آورد، اگرچه قبل از بعثت پیامبر ختمی مرتب(ص)، خداوند پیامبران دیگری را برای هدایت مردم فرستاده بود، اما شرایع و ادیان گذشته اگرچه الهی بودند، اما به صورت مختصرتر و ناقص تر بود، به دلیل آنکه جوامع بشر در طول تاریخ گذشته آمادگی کامل برای پذیریش معارف را نداشتند و خداوند مجموعه معارف الهی را در سطح توان و درک جامعه آن زمان توسط پیامبرانش برای آنها ارسال نمود، اما به مرور زمان که جامعه بشری قدرت درک بیشتری پیدا کرد، مهم ترین قوانین را خداوند توسط پیامبر(ص) به بشر هدیه کرد.

دومین مرحله طلوع خورشید هدایت الهی، عیدغدیرخم بود، به دلیل آنکه پس از رحلت پیامبراکرم(ص) و تمام شدن نبوت، نوبت امامت و زمامداری ائمه(ع) آغاز می شود، عیدغدیرخم هم طلوع خورشید امامت است که  خداوند در این روز به پیامبر(ص) دستور می دهد که «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ، وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ، ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای».

 انجام این رسالت توسط پیامبر(ص) به قدری مهم است، که اگرپیامبر(ص) آن را انجام ندهد، انگار که اصل رسالت را انجام نداده است. زیرا دومین مرحله ظهور خورشید هدایت الهی که مسئله امامت و ولایت است و برای جامعه بشری به قدری مهم است که، خداوند می فرماید: «لْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی، امروز من دین شما را برای شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم».

سومین طلوع خورشید هدایت تولد دوازدهمین امام معصوم و منجی عالم بشریت است. حضرت مهدی(عج) در سال ۲۵۵ هجری قمری در شهر سامرا چشم به جهان گشود. آن حضرت در پنج سالگی پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) در هشتم ربیع الاول به مقام امامت رسید. آغاز امامت حضرت بقیه الله(عج) آغاز طلوع کامل هدایت بشری بوده است و به این جهت این روز را غدیر ثانی نیز تعبیر می کنند.

 غدیرخم روز عهد تکمیل دین، اتمام نعمت، آزمایش شیعیان برای قبول ولایت است و غدیرثانی، روز برائت و جهاد برای رفع موانع ظهور عهد بستن با حضرت مهدی(عج) برای فراهم کردن برپایی دین کامل است.

معنای تجدید عهد و بیعت با امام زمان(عج) به چه معنا است و کیفیت آن چگونه باید باشد؟

مسئله تجدید عهد اختصاص به روز خاصی ندارد، هر مسلمان و شیعه ای باید هر روز با امام عصر(عج) عهد  و پیمان ببندد که جزو یاران و زمینه سازان ظهور حضرت(عج) باشد، این تجدید عهد به این معنا است که ما معتقد هستیم که آنچه که حضرت مهدی(عج) امر می کند، امر خدا است و هرآنچه را که نهی می کند، نهی خدا است، در فرازهایی از زیارت جامعه کبیره آمده است: « وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعْلُکُمُ الْخَیْرُ وَ عَادَتُکُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِیَّتُکُمُ الْکَرَمُ ...».  ائمه اطهار(ع) سخنان خدا را می گویند و وقتی ما  تجدید عهد با امام زمان(عج) می بندیم در واقع تجدید عهد با خدای حضرت بقیه الله(عج) می بندیم و قول می دهیم که از خدا، ائمه معصومین(ع) اطاعت و تخلف و معصیت از دستورات آنها نداشته باشیم.

 در واقع عهدی که با امام زمان(عج) می بندیم، دنباله عهدی است که با خدا بسته ایم؛ خداوند در آیه ۱۷۲ سوره اعراف می فرماید: « أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ، آیا من پروردگار شما نیستم همه گفتند: بلی، ما گواهی دهیم».

امام زمان(عج) واسطه بین ما با خدا است، این تجدید عهد روزانه، ما را از غفلت و فراموشی نجات می دهد و موجب می شود که معنویت درون ما تقویت و زمینه نجات از گناه و معصیت می شود. بیعت با امام به معنای حرکت کردن در مسیر امام و به این معنا است که برای ظهور حضرت فضاسازی کنیم. امروز متاسفانه گذشت زمان و اشتغالات و گرفتاری های جوامع بشری موجب شده است که عهدی که با خدا و امام بسته ایم را انجام ندهیم.

ما دعایی به نام دعای عهد داریم که در متون دینی ما آمده است، برخی بزرگان توصیه کرده اند، دعای عهد در روز نهم ربیع الاول برای تجدید عهد با حضرت بقیه الله(عج) قرائت شود، قرائت این دعای پر فضیلت با مضامین بلند در عصر غیبت پیوند و عهد ما را با حضرت مهدی(عج) مستحکم می کند.

ما در عهدمان با امام زمان (عج) چه کم کاری داشته ایم که موجب شده است که ظهور طولانی شود؟

خداوند مصلحتش اقتضا کرده است که امام دوازدهم را غایب کند تا مردم جهان قدر این امام معصوم(ع) و حجت الهی را بدانند و وقتی که ظهور نمود، قدردان وجودش باشند، بنابراین وقتی عصر غیبت به پایان می رسد که جامعه بشری به معنای واقعی ظهور حضرت را خواهان باشند تا از وجود او بهره مند شوند. علت غیبت امام عصر(عج) قدرناشناسی مردم دنیا نسبت به آن حضرت است، هر وقت این  تقصیر را مردم کنار گذاشتند و برای ظهور حضرت منجی(عج) تلاش نمودند، خداوند فرمان ظهور را صادر و همه جامعه بشری از ظهور منجی عالم بشریت و دانش وی بهره مند می شوند.

وظیفه منتظران برای فراهم کردن زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) چیست؟

 انتظار دو مفهوم دارد، یکی منفی و دیگری مثبت، مفهوم منفی آن به این معنا است که منتظر مشکلات جامعه، انحرافات، تبلیغات ضد دینی دنیا، ظلم ها و گرفتاری ها و جنگ ها را با صبر تحمل و دعا کند که امام زمان(عج) ظهور کند، تا این مشکلات و گرفتاری بشریت حل شود، متاسفانه برخی افراد نادان این معنا را به جامعه القاء کرده و می کنند و می گویند وقتی فساد و ظلم جامعه را فرا گرفت حضرت ظهور می کند.

اما معنای واقعی و مثبت آن سازنده و صحیح است، این انتظار به این معنا است که منتظران واقعی حضرت بقیه الله(عج) زمینه های ظهور حضرت را آماده سازی نمایند، به این معنا که با آگاهی سازی افراد و جامعه بشری مقدمات ظهور حضرت را فراهم نمایند تا آنها سربازان آماده به خدمت برای حضرت منجی(عج) باشند و وقتی که حضرت مهدی(عج) ظهور نمود، اکثریت جامعه بشری به ایشان ایمان آورند و در خدمت حضرت بقیه الله(عج) باشند و جامعه برای اجرای دستورات امام زمان(عج) آماده باشد.

در این زمینه مثالی می زنم وقتی یک حاجی از سفر حج برمی گردد دو نوع منتظر دارد، یک منتظری که در انتظار  سفر کرده اش است، بدون آنکه مقدمات و امکانات پذیرایی از آن و میهمانان را فراهم نماید. در مقابل منتظر دیگری هم هست که منزل را آماده، چراغانی، پاکیزه و امکانات پذیرایی فراهم می کند، تا سفرکرده اش از سفر حج برگردد، این منتظر، منتظر واقعی است. برای فراهم کردن زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) هم باید مقدمات ظهور را فراهم و جوامع بشری را به اسلام و تشیع هدایت کرد، تا پس از ظهور اکثریت بشریت به حضرت بقیه الله(عج) کمک کنند.

کد خبر 1780820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha