تربیت ۴۰ هزار حافظ قرآن؛ کلید یک تحول فرهنگی

با آغاز طرح ملی تربیت ۴۰ هزار حافظ قرآن، انتظار می‌رود تلاش‌ها در راستای احیای فرهنگ قرآنی و اهمیت بخشی به نقش قرآن در زندگی مردم به اوج خود برسد.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| در جهانی که هر روزه بر چالش‌های فرهنگی افزوده می‌شود و نیاز به هدایت معنوی به طرز چشمگیری احساس می‌شود، قرآن کریم به عنوان منبعی الهی و سراسر حکمت، می‌تواند نقش مهمی در ترویج ارزش‌ها و اصول انسانی داشته باشد.

قرآن کریم، کتاب هدایت و نور، همواره در زندگی مسلمانان جایگاه ویژه‌ای داشته و تعالیم آن بشریت را به سوی سعادت و کمال رهنمون می‌سازد. اهتمام به حفظ و ترویج این کتاب آسمانی، یکی از مهمترین وظایف نهادها و خانواده‌ها در جامعه اسلامی است.

طرح تربیت ۴۰ هزار حافظ قرآن کریم با هدف پاسداشت یاد ۴۰ هزار شهید والامقام، در استان فارس و سایر نقاط کشور با حمایت مؤسسات و نهادهای قرآنی اجرا می‌شود.

هدف؛ تربیت ۴۰ هزار حافظ قرآن

در این راستا، طرح تربیت ۴۰ هزار حافظ قرآن کریم با هدف پاسداشت یاد ۴۰ هزار شهید والامقام، در استان فارس و سایر نقاط کشور با حمایت مؤسسات و نهادهای قرآنی اجرا می‌شود. این طرح علاوه بر پرورش حافظان جدید به دنبال ایجاد عزم ملی و همگرایی در ترویج آموزه‌های قرآنی است.

طرحی که به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری قرارگاه شهید آوینی، سعی در ارتقای فرهنگی و معنوی جامعه دارد.

تربیت ۴۰ هزار حافظ قرآن کلید یک تحول فرهنگی/ حرکتی نو در اعتلای فرهنگ قرآنی

عزم جدی برای ترویج فرهنگ قرآن

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در این باره گفت: «این طرح به پاس آرمان ۴۰ هزار شهید والامقام تا پایان سال جاری اجرا خواهد شد.» این اقدام مهم نشان از عزم جدی کشور در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد پیوند میان نسل جوان و آموزه‌های قرآنی است.

فارس پیشرو

استان فارس در این طرح پیشرو بوده و ۴۷ مرکز و مؤسسه قرآنی در آن مشارکت دارند.

بر اساس اظهارات احمدرضا نداف، استان فارس در این طرح پیشرو بوده و ۴۷ مرکز و مؤسسه قرآنی در آن مشارکت دارند. این موضوع حاکی از عزم و همت مؤسسات قرآنی استان برای جذب قرآن‌آموزان و تشکیل کلاس‌های حفظ قرآن است.

هر حافظ، در پناه یک شهید

با شعار «هر حافظ، در پناه یک شهید»، این طرح به دنبال ایجاد انگیزه و امید در میان حافظان قرآن است و به تأکید بر نسل جوان به عنوان حافظان معارف الهی می‌پردازد.

ضمن اینکه این طرح قرآنی بزرگ و ارزنده از ابتدا تا انتها در بستر سامانه جامع قرآنی حمد برگزار می‌شود.

نداف از اهداف این طرح قرآنی را ایجاد انس با قرآن کریم در میان اقشار مختلف مردم و عمل به تعالیم انسان‌ساز قران از طریق آموزش ۴۰ هزار حافظ، احیای فعالیت مؤسسات قرآنی، افزایش میزان توانمندی و جایگاه مؤسسات قرآنی در برنامه‌ها و حرکات فرهنگی، تقویت و غنای سخت‌افزاری و زیرساخت‌های اجرایی مؤسسات برای آموزش تخصصی ایجاد اشتغال مؤثر و پایدار و ارتقای علمی و عملی مربیان قرآنی حوزه حفظ، شفاف‌سازی و ایجاد بانک اطاعلاتی جامع از فعالیت‌ها، عملکردها و دستاوردهای مؤسسات در حوزه حفظ قرآن، افزایش اقبال عمومی جامعه به قرآن و معارف آن و تسهیل دسترسی عمومی جامعه به کلاس تخصصی حفظ عنوان کرد.

تربیت ۴۰ هزار حافظ قرآن کلید یک تحول فرهنگی/ حرکتی نو در اعتلای فرهنگ قرآنی

البته هدف اساسی این طرح، ایجاد انس با قرآن کریم در میان اقشار مختلف مردم و همچنین عمل به تعالیم انسان‌ساز قرآن از طریق آموزش حافظان است. این نه تنها به احیای فعالیت مؤسسات قرآنی کمک می‌کند، بلکه جایگاه آن‌ها را در عرصه فرهنگی نیز تقویت می‌کند.

گسترش یک مدل آموزشی

همچنین نداف به قابلیت‌هایی از قبیل شفاف‌سازی و ایجاد بانک اطلاعاتی از فعالیت‌ها و دستاوردهای مؤسسات در روزهای آتی اشاره کرد که قطعاً منجر به بهبود روند آموزش قرآن خواهد شد. این طرح می‌تواند به یکی از بهترین مدل‌های آموزش قرآنی تبدیل شود.

با توجه به حمایت تمام دستگاه‌های مربوطه و همت مؤسسات قرآنی، امید می‌رود که شاهد افزایش اقبال عمومی جامعه به قرآن و معارف آن باشیم و دسترسی به کلاس‌های تخصصی حفظ نیز تسهیل شود.

با توجه به ظرفیت‌های موجود و عزم راسخ مسئولان، طرح تربیت ۴۰ هزار حافظ قرآن می‌تواند نقطه عطفی در مسیر ارج نهادن به قرآن و شهیدان والامقام باشد.

کد خبر 1781763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha